هفت پیشرفت مهم پزشکی و سلامت در سال ۲۰۲۳ را بشناسید

Choi mary

مدیر
عضویت
May 4, 2023
جنسیت
خانم
✅️ هفت پیشرفت مهم پزشکی و سلامت در سال ۲۰۲۳ را بشناسید

پایان سال ۲۰۲۳ نزدیک است. طی این سال در حوزه پزشکی و سلامت شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی بودیم که بد نیست در آخرین روزهای سال، نگاهی به مهم‌ترین آنها بیندازیم:

۱- آغاز ژن درمانی بیماری‌ها با تکنیک کریسپر
همین چند هفته قبل بود که نخستین «ژن درمانی برای بیماران کم خونی داسی» شکل مورد تایید قرار گرفت و در آپدیت ام دی هم به آن پرداختیم. این نخستین بار در تاریخ است که یک روش ژن درمانی با فناوری کریسپر مورد تایید FDA قرار می‌گرفت.

کریسپر فناوری برش و چسباندن ژن‌ها در DNA است. در بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل به خاطر یک نقص ژنتیکی، گلبول‌های قرمز طبیعی تولید نمی‌شود. حالا در درمان جدید، ژن‌های سلول‌های بنیادی تولید کننده‌ی گلبول قرمز با فناوری کریسپر با ژن‌های صحیح جایگزین می‌شوند.

امید است که این روش درمانی طی سال جدید و سال‌های بعد در مورد بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی مورد استفاده قرار بگیرد.

۲- کند کردن روند پیشرفت بیماری آلزایمر
امسال شاهد پیشرفت‌های بسیار مهمی در رابطه با آلزایمر بودیم و بسیاری از متخصصین داروهای جدید این بیماری مانند lecanemab را یک تحول مهم در کنترل بیماری می‌دانند و مشخص شده که این داروها سرعت پیشرفت بیماری را حدود ۳۰ درصد کم می‌کنند.

۳- از راه رسیدن واکسن برای ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV)
عفونت با این ویروس معمولا علائم خفیفی دارد و شبیه به سرماخوردگی است. اما در برخی افراد و به ویژه نوزادان و سالمندان می‌تواند سبب عوارض جدی و حتی مرگ شود. امسال سرانجام شاهد از راه رسیدن واکسن این بیماری بودیم که در حال حاضر برای سالمندان و دوران بارداری مورد تایید قرار گرفته است.

۴- یک قرص خوراکی برای افسردگی پس از زایمان
افسردگی پس از زایمان شیوع بالایی دارد و تخمین زده می‌شود که از هر هفت مادر، یک نفر دچار افسردگی پس از زایمان می‌شود که در مواردی حتی منجر به ****** می‌گردد.

تا پیش از این برای درمان افسردگی پس از زایمان فقط دارو‌های تزریقی و با قیمت بالا در دسترس بودند اما امسال شاهد تایید دارویی به نام زورانولون (zuranolone) بودیم که به صورت قرص خوراکی قابل مصرف است.

۵- پیشرفت‌های قابل توجه هوش مصنوعی
امسال سال هوش مصنوعی بود و شاهد پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ی آن در همه ابعاد فناوری بودیم. در حوزه پزشکی و سلامت هم دیدیم که هوش مصنوعی می‌تواند ذهن ما را بخواند (تا حدی!) به تشخیص دقیق‌تر بیماری‌ها کمک کند، در نقش مربی ورزش‌مان باشد، به ساخت داروهای جدید کمک کند و به‌ویژه در سرطان امیدواریم که با ساخت آنتی‌بادی‌ها به جایگزینی شیمی درمانی کمک کند و حتی این احتمال وجود دارد که جایگزین پزشکی و طبابت شود!

۶- امید تازه برای پیشگیری از مالاریا
سال‌ها است منتظر از راه رسیدن واکسن مالاریا هستیم و در فروردین ماه بود که واکسن این بیماری کُشنده در کشور غنا مورد تایید قرار گرفت و اکنون توسط سازمان جهانی بهداشت هم تایید شده است. البته در اواسط سال ۲۰۲۴ میلادی باید منتظر استفاده گسترده‌ی آن باشیم.

مالاریا سالیانه حدود ۶۲۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌فرستد که اکثر آنها کودک هستند. قرار است این واکسن در ابتدا برای کودکان پنج ماهه تا سه ساله تزریق شود.

۷- داروهای کاهش وزن GLP-1
این داروها سال‌ها است که برای بیماران دیابتی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما امسال نقطه عطفی برای این داروها بود. چون با تایید آنها برای کاهش وزن، استقبال گسترده‌ای از آنها صورت گرفته. به‌گونه‌ای که شرکت‌های تولید کننده با کمبود ظرفیت تولید مواجه هستند.

از نظر برخی متخصصین این دارو‌ها نقش حلقه‌ی مفقوده بین جراحی‌های لاغری و رژیم غذایی را ایفا می‌کنند. تا پیش از این برای بسیاری از افراد چاق، جراحی‌های کاهش وزن جزو معدود گزینه‌های موجود بوده است. چون برخی از افراد به راحتی و با تغییر سَبک زندگی و رژیم غذایی امکان کاهش وزن ندارند. داروهایی مانند تیرزپاتید، ویگووی، ویکتوزا و…
 

بالا