استفاده از ظروف چوبی برای چه افرادی ضروری است و فواید استفاده از ظروف چوبی

فروشگاه آف سود

کاربر جدید
عضویت
Jan 8, 2024
جنسیت
خانم
به ظرف‌هایی که در کابینت آشپزخانه‌تان جا خوش کرده‌اند، نگاهی بیندازید! آیا اثری از ظروف چوبی در آن‌ها هست؟ فکر می‌کنید در حالی که ظروفی مثل سرامیک، چینی، فلزی و پلاستیکی وجود دارند، چرا باید از استفاده کنیم؟ تا حالا با خودتان فکر کرده‌اید که استفاده از ظروف چوبی چه تاثیری بر سلامتی دارد؟ یا حتی کدام افراد استفاده از ظروف چوبی برایشان ضروری است؟ اگر در جواب این سوال‌ها چیزی برای گفتن ندارید، نگران نباشید! ما اینجاییم که به تمام این سوالات پاسخ دهیم و ظروف چوبی و مزایا و معایب استفاده از آن را به طور کامل برایتان شرح دهیم. با ما همراه باشید!

اهمیت استفاده از ظروف چوبی

پیش از آن که به بررسی ظروف چوبی بپردازیم، لازم است که بدانیم استفاده از ظروف چوبی تا چه اندازه اهمیت دارد و اصلا چرا امروزه خیلی‌ها تمایل به استفاده از ظروف چوبی دارند. اهمیت ظروف چوبی، در طبیعی بودن آن‌هاست. تحقیقات زیادی طی سال‌های متمادی اثبات کرده‌اند که انسان با مواد طبیعی رابطه خوشایندی ایجاد می‌کند. اگر با مفهوم طراحی بیوفیلیک آشنا باشید (طراحی بیوفیلیک، طراحی محیطی است که در آن عناصر طبیعی مانند گیاهان، آب، نور طبیعی و مصالح طبیعی به کار گرفته می‌شوند)، این مسئله برای‌تان قابل درک است. ارتباط عمیقی که انسان با چوب که یک ماده طبیعی است برقرار می‌کند، باعث می‌شود که لذت خوردن و آشامیدن در این ظروف دو چندان شده و در نهایت، احساس خوشایندی به ما دست می‌دهد. از طرفی دیگر، مواد طبیعی تجدیدپذیر هستند؛ به این معنی که قابل تجزیه و بازیافت شدن است و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. چه چیزی از این بهتر؟ البته مهم است که برای پایدار بودن مقدار چوب، درختان قطع شده جایگزین شوند.
استفاده از ظروف چوبی برای چه افرادی ضروری است؟

در تولید ظروف چوبی، از چه نوع چوب‌هایی استفاده می‌شود؟

1- گردو

چوب گردو یکی از محبوب‌ترین چوب ها برای ساخت ظروف چوبی است. این چوب دارای رنگ و رگه‌های زیبا و مقاومت بالایی در برابر رطوبت و سایش است. از چوب گردو برای ساخت انواع ظروف چوبی خوراکی و غیرخوراکی مانند بشقاب، کاسه، تخته گوشت، تخته سرو و ... استفاده می‌شود.

2- افرا

چوب افرا نیز یکی از چوب های پرکاربرد در تولید ظروف چوبی است. این چوب رنگی روشن دارد و دارای مقاومت بالایی در برابر رطوبت و سایش است. چوب افرا سنگین است و از آن برای تولید ظروفی که احتیاج به جابه‌جایی مداوم دارند استفاده نمی‌شود.

3- کاج

چوب کاج یک چوب نرم و سبک است که به راحتی قابل شکل‌دهی است. این چوب دارای رنگ روشن و مقاومت متوسطی در برابر رطوبت و سایش دارد. از خواص مهم این چوب می‌توان مقاومت در برابر چربی را نام برد که این ویژگی، آن را برای نمایش غذاها برای مدت طولانی مناسب می‌کند.

4- بلوط

چوب بلوط، چوبی‌ست سخت و محکم و سنگین که دارای طیف گسترده رنگی از قرمز تا قهوه‌ای مایل به خاکستری و حتی سفید می‌باشد. تنوع بالای رنگی این چوب، منجر به تولید انواع و اقسام ظروف شده و محبوبیت بالای این چوب را اثبات می‌کند.

5- بامبو

شاید معروف‌ترین چوبی که ما آسیایی‌ها برای تولید ظروف چوبی می‌شناسیم، چوب بامبو باشد. بافت صاف و رنگ خنثی این چوب باعث شده که از آن در ساخت انواع ظروف شامل کارد و چنگال، بشقاب، سینی و ... استفاده شود. طرفداران پروپاقرص محیط زیست بیشتر از ظروف بامبو برای سرو غذا استفاده می‌کنند.
استفاده از ظروف چوبی برای چه افرادی ضروری است؟1

مزایای استفاده از ظروف چوبی

• زیبایی و ظرافت

ظروف چوبی ظرافت و جذابیت خاصی دارند و اغلب دارای طرح‌ها و الگوهای هنری منحصربه‌فردی هستند. این ویژگی ظروف چوبی علاوه‌بر لذت‌بخش کردن فرآیند سرو غذا، جلوه‌ی دکوراتیو زیبایی به آشپزخانه شما می‌بخشد. همچنین ظروف دست‌ساز چوبی، شاهکارهای هنری هستند که می‌توانند به عنوان تزئینات دکوراتیو در منازل، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و سایر مکان‌ها استفاده شوند.

• ‌همه‌کاره بودن

از دیگر مزایای استفاده از ظروف چوبی، همه‌کاره بودن آن‌هاست. شما می‌توانید از یک قاشق چوبی هم برای سرخ کردن سیب‌زمینی، هم برای مخلوط کردن مواد خیس و خشک کیک و هم برای هم‌زدن آش خوشمزه‌ی خود استفاده کنید.

• دوام و مقاومت بالا

چوب یک ماده مقاوم و بادوام است. ظروف چوبی می‌توانند در برابر ضربه‌ها و خراش‌ها مقاومت نشان دهند. مثلا برای جدا کردن ته‌دیگ سوخته‌ی کف قابلمه، قاشق چوبی بهترین انتخاب است. چوب برخلاف موادی مانند شیشه و سرامیک، به راحتی شکسته نمی‌شود؛ این به معنای این است که ظروف چوبی می‌توانند عمری طولانی داشته باشند.

• کاهش سر و صدای سرو غذا

حتما برایتان پیش آمده که صدای گوش‌خراش قاشق و چنگال فلزی و بشقاب شیشه‌ای یا چینی تا ساعت‌ها توی گوش‌تان باشد و آزارتان دهد. با استفاده از ظروف چوبی می‌توانید این صداها را به حداقل ممکن برسانید.

• عایق حرارتی

یکی از پراهمیت‌ترین خواص استفاده از ظروف چوبی، مقاومت آن‌ها در برابر حرارت و نگه داشتن گرما در خود است. به این معنی که ظروف چوبی می‌توانند به عنوان وسیله‌ای عالی برای نگهداری غذاهای گرم و سرد استفاده شوند و از عبور حرارت به دست‌ها جلوگیری کنند. پس هنگام لمس قاشقی که برای دقایقی در قابلمه داغ مانده است، دست‌تان نمی‌سوزد!

• عدم واکنش با مواد

از مهم‌ترین مزایای استفاده از ظروف چوبی که تاثیر مستقیمی بر سلامتی دارد این است که به‌ دلیل غیرواکنشی بودن چوب، در تماس با مواد خوراکی یا غیرخوراکی مضر و خطرناک مشکلی ایجاد نمی‌کند. همچنین برخلاف ظروفی مثل پلاستیک، در روند تولید آن از مواد شیمیایی مضر استفاده نشده است.

• مبارزه با میکروب‌ها

به دلیل طبیعی بودن ظروف چوبی، میکروب‌ها تمایلی برای رشد روی این ظروف ندارند، برخلاف چیزی که درباره‌ی ظروف پلاستیکی و فلزی می‌دانیم. این امر ظروف چوبی را به ظروفی ضدباکتری و ضدمیکروب تبدیل کرده و از انتقال بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

معایب استفاده از ظروف چوبی

◘ شستشوی دشوار

چوب تمایل دارد تا رطوبت را جذب کند و این ویژگی، ظروف چوبی را در معرض تغییر حجم و شکل قرار می‌دهد. پس نباید برای پاک شدن لکه‌ها آن‌ها برای مدت طولانی در معرض آب قرار داد (استفاده از ماشین ظرف‌شویی نیز برای شستشوی ظروف چوبی پیشنهاد نمی‌شود) و اگر بلافاصله بعد از تماس با آب آن‌ها را خشک نکنید، خراب شدن‌شان دور از انتظار نیست. همچنین در صورت عدم دقت لازم در شستشو، ممکن است ترک‌ها و شکاف‌هایی در ظروف ایجاد شوند.

◘ نیاز به نگهداری و روغن‌کاری منظم

ظروف چوبی نیاز به نگهداری و مراقبت منظم دارند. برای حفظ ظاهر و کیفیت ظروف چوبی، باید آن‌ها را با روغن مخصوص چوب تغذیه داد و از آب‌ریزی مستقیم و قرار دادن آن‌ها در معرض حرارت بالا و آفتاب بیش از حد پرهیز کرد.

◘ انتقال طعم مواد غذایی به ظروف

چوب به علت ساختار متخلخل خود، می‌تواند بوها و لکه‌ها را جذب کند. به عبارتی دیگر، ظروف چوبی ممکن است بوی غذا را جذب کنند و این بو به مواد غذایی که در آن سرو می‌شود، سرایت کند. حتی در بلندمدت، ممکن است بوی نامطبوعی از این ظروف منتشر شود.

◘ وزن بالا

چوب نسبت به دیگر موادی که در ساخت ظروف نقش دارند، سنگین‌تر است. پس این ویژگی ظروف چوبی، احتمال سنگینی روی دست و سقوط و شکستن آن را بالا می‌برد که باعث وارد شدن خسارت زیادی به رستوران‌ها و کافه‌ها می‌شود.

◘ قابلیت اشتعال

از پرضررترین معایب استفاده از ظروف چوبی، قابلیت اشتعال آن‌هاست. اگر ظروف چوبی شما نزدیک شعله‌ی گاز باشند به راحتی می‌سوزند و از بین می‌روند. ظروف چوبی که در رستوران‌ها و کافه‌ها در معرض حرارت بالا هستند، به مرور زمان ظاهر زیبای خود را از دست می‌دهند.

◘ هزینه بالا

ظروف چوبی نسبت به ظروف پلاستیکی و فلزی، قیمت بالاتری دارند. همین ویژگی باعث شده که افراد زیادی به دنبال تهیه این ظروف نباشند.

استفاده از ظروف چوبی چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

از خواص استفاده از ظروف چوبی و تاثیر مستقیم‌شان بر سلامتی، می‌توانیم به طبیعی بودن آن‌ها اشاره کنیم. ظروف چوبی اغلب از مواد طبیعی و غیرسمی تهیه می‌شوند. این به معنای عدم وجود مواد شیمیایی مضر مانند بیسفنول-A (BPA) است که در برخی ظروف پلاستیکی یا فلزی یافت می‌شود. البته مسئله‌ی ایمن بودن ظروف چوبی برای سرو غذا بیش‌تر به نوع روغنی که برای پوشش سطح ظرف استفاده می‌شود، ربط دارد که تولیدکنندگان خیال‌تان را از این بابت هم راحت کرده‌اند و اغلب آن‌ها، از روغن‌های طبیعی و گیاهی برای این کار بهره می‌برند. همچنین برخی از چوب‌های استفاده شده در ظروف چوبی، خواص ضد‌باکتریایی طبیعی دارند که می‌تواند به کنترل رشد باکتری‌ها در ظروف کمک کند. این موضوع می‌تواند به ویژه در مورد ظروف استفاده شده برای ذخیره و پخت غذا، به محافظت از سلامت جسمی و جلوگیری از انواع بیماری‌ها کمک کند. قضیه به همین جا ختم نمی‌شود!
وجود هر گونه ماده‌ی طبیعی در خانه که از دل طبیعت آمده باشد، آرامش‌بخش روح و روان است تا جایی که ارجوت والینوس، استاد و دکتر روانشناسی می‌گوید: «چوب اثرات روانشناختی خاصی روی افراد دارد و درست مانند قرار گرفتن در طبیعت، در کاهش استرس افراد موثر است !» می‌توان گفت که با ، تکه‌ای از طبیعت را داخل خانه آورده‌ایم!

کدام افراد استفاده از ظروف چوبی برایشان ضروری است؟

می‌توان لیست بلندبالایی از افرادی که استفاده از ظروف چوبی برایشان ضروری است، تهیه کرد. دسته اول شامل بانوان کدبانویی است که به ظاهر آشپزخانه خود اهمیت می‌دهند و می‌خواهند ظروف پرکاربردی داشته باشند. این بانوان با استفاده از ظروف چوبی می‌توانند دکوراسیون بسیار زیبا و دلچسبی برای آشپزخانه خود ایجاد کنند (ظروف چوبی در اجرای سبک بوهمیان در آشپزخانه، انتخابی مطمئن هستند). همه‌کاره بودن این ظروف که قبلا از آن حرف زدیم، دلیلی است بر ضروری بودن وجود آن‌ها در آشپزخانه! به عنوان مثال، یک قاشق چوبی می‌تواند عصای دست یک خانم خانه‌دار آشپز در پخت هر نوع غذا و دسری باشد.
دسته دوم، رستوران‌دارها و کافه‌دارهای باسلیقه‌ای هستند که می‌خواهند محیطی شیک برای مشتریان خود آماده کنند. اگر قصد دارید رستوران و کافه را به سبک بوهمیان بچینید و تزئین کنید، باید بدانید که ظروف چوبی عضو جدانشدنی این سبک دکوراسیون هستند. با سرو غذا و دسر در ظروف چوبی، احساس خوبی به مشتریان القا کرده و به طور غیرمستقیم بازایابی رستوران و کافه خود را انجام دهید.

نکاتی برای نگهداری و شستشوی موثر ظروف چوبی

از معایب استفاده از ظروف چوبی، شستشو و نگهداری دشوار و پرزحمت آن‌هاست. در اینجا به توضیحات نکاتی می‌پردازیم که به شما در شستشو و نگهداری موثر ظروف چوبی کمک می‌کنند:
◘ ظروف چوبی را بلافاصله بعد از استفاده، با آب گرم و صابون بشویید.
◘ پس از شستشوی آن‌ها، رطوبت اضافی را با حوله یا پارچه تمیز بگیرید.
◘ قبل از این‌که ظروف را در جای خود قرار دهید، بگذارید چند دقیقه در هوای آزاد بمانند تا کامل خشک شوند.
◘ برای پاک کردن موثر لکه‌های غذا از روی ظروف چوبی، می‌توانید نصف لیمو و کمی جوش شیرین روی لکه بمالید تا لکه‌زدایی کامل انجام شود.
◘ ظروف چوبی که برای مدت زیادی استفاده شده‌اند، جلای کمی دارند و نقاط خشنی در آن‌ها ایجاد می‌شود. برای حل این مشکل، می‌توانید روی قسمت‌های زبر سمباده بکشید و دوباره ظروف را روغن‌کاری کنید.
◘ برای افزایش درخشش و جلای ظروف چوبی، ماهی یک یا دو بار روغن‌های طبیعی و معدنی را روی آن‌ها بمالید. این عمل به خارج شدن آب از ظروف و در نهایت حفظ نشاط طبیعی آن‌ها می‌انجامد.
◘ در صورتی که ظروف چوبی شما بوی نامطبوعی می‌دهد، از خمیر حاصل از مخلوط لیمو و جوش شیرین یا سرکه برای حذف بو استفاده کنید.
◘ احتمال شکستن و ترک برداشتن ظروف چوبی به دلیل وزن بالای‌شان، زیاد است. این ترک‌ها می‌تواند محل تجمع باکتری و میکروب شود و بیماری ایجاد کند. پس خرید ظروف چوبی با کیفیت را در اولویت قرار دهید و خیلی آن‌ها را جابه‌جا نکنید.

آف سود، بهترین وبسایت خرید اینترنتی ظرف چوبی

آف سود یک و صنایع دستی است که تلاشش در عرضه و ارائه‌ی بهترین نوع ظروف چوبی ساخته‌ی دست می‌باشد. این ظروف چوبی مزایای متعددی دارند و مقاومت آن‌ها در برابر ضربه مثال‌زدنی است. بنابراین جایی بهتر از اینجا برای با کیفیت پیدا نمی‌کنید. برای خرید انواع ظروف چوبی با قیمت مناسب می‌توانید به فروشگاه آنلاین آف سود سر بزنید و سفارش خود را اینترنتی ثبت کنید.
 

بالا