آموزش مربای هویج ۳ کیلو

آیلا

عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
طرز تهیه خربای هویج ساده چو خوشمزه و مربای هویج با گردو

مواد لازم مربای هویج
هویج: ۳ کیلو
شکر: ۳کیلو
زعفران آب گرفته: ۳ قاشق
آب: ۶ پیمانه
گلاب: یک پیمانه
آبلیمو یا جوهر لیمو: ۳ قاشق سوپخوری
هل ساییده: ۳ قاشق چایخوری
خلال پسته یا بادام: ۳ قاشق غذاخوری
Û±Û·_Û²Ûµ_ÛµÛµ_782366_683.jpg


برای درست کردن این مربای خوشمزه به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول: آماده کردن هویج
برای درست کردن مربای هویج خوش رنگ ابتدا باید هویج‌ها را خوب بشویید. سپس با پوست‌گیر، لایه نازکی از پوست هویج را بگیرید. همچنین باید قسمت سر هویج که به رنگ سبز است، گرفته شود. این قسمت باعث بد رنگ شدن و تلخ شدن مربا می‌شود. طعم تندی هم به مربا می‌دهد.

سپس هویج را با قسمت درشت رنده، ریز کنید. به اندازه ۶ لیوان دسته‌دار آب روی هویج بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بعد از ۲۰ دقیقه هویج نرم شود.

مرحله دوم: اضافه کردن شکر و زعفران
برای طرز تهیه مربای هویج رنده شده باید میزان شکر و میزان هویج یکسان باشد. حالا قبل از اینکه آب هویج به طور کامل تبخیر شود، شکر را به آن اضافه کنید. با اضافه کردن شکر، هویج آبکی‌تر می‌شود. سپس باید دمکرده زعفران را هم به آن اضافه کنید. البته می‌توانید زعفران را پودر کرده و بدون اینکه آن را دم کنید، داخل مربا بریزید تا غلیظ شود.


مرحله سوم: طعم‌دار کردن مربا
در آخر هم گلاب و پودر هل را به مربا اضافه کنید. اگر از همان ابتدای طرز تهیه مربای هویج این دو را اضافه کنید، در اثر جوشیدن، طعم و رایحه آن‌ها از بین می‌رود. بعد هم نوبت به خلال پسته و خلال بادام می‌رسد که در آخر مرحله باید به مربا اضافه کنید.

آبلیمو یا جوهر لیمو را زمانی که شعله را خاموش کردید، به مربا اضافه کنید. با این کار از شکرک زدن مربای هویج جلوگیری می‌شود.

طرز تهیه مربای هویج رژیمی
فوت و فن مربای هویج
برای اینکه مربای هویج شما ماندگاری بیشتری داشته و خوش‌رنگ باشد، این نکات را مدنظر قرار دهید:

برای اینکه مربا کپک نزند، بهتر است آن را با قاشق چوبی هم بزنید.
اضافه کردن جوهر لیمو یا آبلیمو از شکرک زدن مربا جلوگیری می‌کند. همچنین مربا را با حرارت ملایم بپزید. شعله زیاد باعث شکرک زدن مربا می‌شود.
برای خوشرنگ شدن مربا، زمان پختن کف آن را بگیرید.
اگر می‌خواهید مربا شفاف و خوشرنگ شود، زمان پختن ۲ قاشق غذاخوری گلوکز به آن اضافه کنید.
استفاده از پوست پرتقال خشک شده (نصف لیوان) باعث خوش طعم شدن مربای هویج می‌شود. البته باید پوست پرتقال را جداگانه بجوشانید و بعد چند ساعت آن را در آب سرد قرار دهید. چند بار آب آن را عوض کنید و بعد داخل مربای هویج بریزید.


طرز تهیه مربای هویج با گردو
بله درست خواندید! شما می‌توانید این مربا را با گردو هم درست کنید. برای طرز تهیه مربای هویج با گردو به صورت زیر عمل کنید:

مواد لازم:

هویج: یک کیلو

شکر: ۷۵۰ گرم

گردو: ۳۰۰ گرم

پودر هل: یک قاشق چایخوری

گلاب: نصف استکان

زعفران و چوب دارچین: به مقدار دلخواه

آبلیمو یا جوهر لیمو: یک قاشق غذاخوری

برای طرز تهیه مربای هویج رژیمی ابتدا باید مغز گردو را با آب جوش خیس کنید تا بتوانید پوست آن را بگیرید. سپس به سراغ هویج بروید.

پختن هویج
مثل همان مرحله طرز تهیه مربای هویج رنده شده باید هویج با بشویید و پوست بگیرید. سپس آن را رنده کرده و با ۳ لیوان آب روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد.


اضافه کردن شکر
برای طرز تهیه مربای هویج با گردو وقتی هویج نرم شد، شکر و چوب دارچین را به آن اضافه کنید. بعد از این نوبت به گردوی پوست گرفته شده می‌رسد که باید داخل مربا بریزید. البته بهتر است مغز گردو را خرد کنید.

طعم دار کردن مربا
برای خوش طعم شدن مربای هویج، باید گلاب، زعفران و پودر هل را در آخر به آن اضافه کنید. در آخرین مرحله چوب دارچین را خارج کرده و شعله را خاموش کنید. برای جلوگیری از شکرک زدن این مربا، باید آبلیمو یا جوهر لیمو را هم به آن اضافه کنید.

حالا می‌توانید این مربا را داخل ظرف سربسته در یخچال نگهداری کنید. توصیه می‌کنیم مربا را در ظرف لعابی تهیه کنید.

 

بالا