طرز تهیه نخودپلو مجلسی به روش ترکیه ای

لایلاک

⭐کاربر برتر⭐
عضویت
Oct 24, 2023
جنسیت
خانم
Nokhod polo


نخود پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که با روش های متفاوتی طبخ می شود.

مواد لازم برای ۲ نفر
برنج۲ پیمانه
نخود فرنگی۱ پیمانه
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد متوسط
شوید خشک۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت نخود پلو​


مرحله اول​

برای تهیه نخود پلو مجلسی ابتدا برنج را نسبت به نوع آن به مدت ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت در آب ولرم می خیسانیم، سپس نخود فرنگی را به همراه ۲ پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم.


مرحله دوم​

در حین پختن نخود فرنگی، یک قابلمه مناسب را نصف آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید، سپس ۱ قاشق غذاخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد.


مرحله سوم​

در این مرحله برنج خیسانده شده را داخل آب جوش می ریزیم و به مدت ۵ تا دقیقه زمانی می دهیم تا برنج نرم شود، سپس برنج را آبکشی می کنیم. پس از اینکه نخود فرنگی پخت آنرا هم آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم​

در این مرحله قابلمه ای که برای پخت نخود پلو در نظر گرفته ایم را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن اضافه می کنیم، سپس به سلیقه خود برای ته دیگ از نان یا سیب زمینی اسلایش شده استفاده می کنیم.

مرحله پنجم​

حالا با کمی برنج روی ته دیگ را پر می کنیم و روی برنج مقداری نخود فرنگی و شوید خشک می ریزیم و به همین ترتیب قابلمه را به صورت لایه ای پر می کنیم، توجه داشته باشید که در آخرین لایه باید از برنج استفاده کنیم.


مرحله ششم​

سپس زعفران دم کرده را به همراه یک دو قاشق غذاخوری روغن روی برنج می ریزیم. درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا بخار درون قابلمه بپیچد، سپس حرارت را ملایم می کنیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.

مرحله هفتم​

در همین حین پیاز را رنده می کنیم و پس از گرفتن آبش با گوشت چرخ کرده مخلوط می کنیم، در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و حداقل به مدت ۵ دقیقه مواد را ورز می دهیم تا منسجم و چسبناک شود.


مرحله هشتم​

حالا از مخلوط گوشت و پیاز کوفته هایی کوچک به اندازه فندق درست می کنیم و در روغن سرخ می کنیم. در پایان پس از اینکه نخود پلو آماده شد آنرا درون ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه گوشت های قلقلی تزیین می کنیم.
 

بالا