نحوه صحیح محاسبه دیه در پزشکی قانونی

آیلا

عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
آموزش کامل نحوه محاسبه دیه در پزشکی قانونی برای تمامی اعضای بدن و نوع جراحت

دیه جراحات را چطور محاسبه کنیم؟
جراحات به معنی آسیب های وارد شده به اعضای بدن هستند. این آسیب ها می توانند از ساده ترین نوع حارصه(خراشیدگی پوست) تا جراحاتی مانند منقله(درمان آن با جابه جا کردن استخوان میسر است) متفاوت باشد. باهم انواع جراحات را مرور می کنیم.

جراحت حارصه
این جراحت در اثر خراشیدگی، ساییدگی یا بریدگی سطحی ایجاد می شود و بدون خونریزی است.

جراحت دامیه
این نوع جراحت عمیق تر از حارصه است و اندکی وارد گوشت شده و خون کم یا زیاد جاری می گردد. منظور از گوشت فقط عضله نیست بلکه بافت های زیر پوست مانند چربی را هم شامل می شود.


متلاحمه
جراحت متلاحمه موجب بریدگی عمیق گوشت می گردد و در واقع به عضله راه پیدا میکند ولی به پوست نازک روی استخوان (پریوست) نمی رسد.

سمحاق
جراحت سمحاق جراحتی است که از عضله گذسته و به پوست نازک روی استخوان برسد. در تطبیق سمحاق مهم این است که پوست نازک روی استخوان یا به عبارت علمی پریوست آشکار شود بنابرین آسیب در اعضایی که عضله وجود ندارد و پوست به طور مستقیم روی استخوان کشیده شده است نیز در صورتی که پریوست رویت شود معادل جراحت سمحاق در نظر گرفته می شود.

موضحه
جراحت موضحه جراحتی است که از عضله گذشته و پریوست را بریده و استخوان را نمایان می کند.



این پنج نوع جراحت در همه اعضای بدن ممکن است اتفاق بیافتند و مخصوص عضو خاصی نیستند نکته ای که باید در محاسبه دیه این ۵ نوع جراحت به یاد داشته باشید این است که مربوط به کدام عضو هستند.

اگر جراحات مربوط به صورت و اعضای آن مانند جراحات لب ،گوش، بینی، زبان و سایر اعضای صورت و یا سر باشند دیه آن به ترتیب

حارصه یک درصد

دامیه دو درصد

متلاحمه سه درصد

سمحاق چهار درصد

و موضحه پنج درصد دیه کامل می باشد.

اگر این جراحات مربوط به دست و پا و بخش های آن مانند مچ، آرنج، ساق و … باشند مقدار آن نصف اعضای صورت است (حارصه نیم درصد، دامیه یک درصد، متلاحمه ۱/۵ درصد، سمحاق ۲ درصد و موضحه ۲/۵ درصد دیه کامل).

اگر این جراحات مربوط به سایر نقاط بدن باشد برای آن ارش تعیین می گردد.(به جز انگشتان دست که حکم خاص دارد و در قسمت محاسبه دیه انگشتان به صورت دقیق ذکر خواهد شد.)

نیازی به حفظ این اعداد ندارید و با استفاده از سامانه جدید محاسبه دیه به آدرس vakiledie.com/form به راحتی امکان محاسبه دیه جراحات را خواهید داشت.

Û±Û·_Û±Û¹_Û³Û±_images.jpg


نکته اول: تعیین نوع دیه
دقت کنید که برای تعیین و محاسبه دیه جراحات اولا پزشکی قانونی باید نوع جراحت را مشخص کند. همچنین پزشکی قانونی حتما باید نوع جراحت را با عناوین قانونی مانند حارصه،دامیه،موضحه و…. توصیف و تعیین نماید.

بنابرین ذکر جراحت عمیق، جراحت وسیع یا هر عبارت مشابه بدون تعیین نوع جراحت از لحاظ قانونی کمکی به محاسبه میزان دیه نخواهد کرد مانند مثالی که در این فیلم مشاهده کردید که از عبارت “جراحت وسیع بخیه شده خلف سر” استفاده شده بود که چون شخص نوع جراحت را مشخص نکرده بود امکان محاسبه میزان دیه را نداشتیم.

نکته دوم: جراحت مربوط به کدام عضو است؟
نکته مهم دیگر این است که جراحت مربوط به کدام عضو بدن است. عموما بیش ترین جراحات یا مربوط به سر و صورت هستند و یا مربوط به دست و پا. در سامانه ای که طراحی کرده ام، به این نکته توجه و برای هر کدام از این دو مورد قسمت جداگانه مشخص کرده ام تا بتوانید به راحتی دیه جراحات سر و صورت و دیه جراحات دست و پا را محاسبه و مشخص کنید.

نکته قابل ذکر این است که جراحات مربوط به قسمت های دیگر مانند جراحات شکم یا پشت یا قفسه سینه چون این اعضا دیه مشخصی در قانون ندارند حتما باید میزان ارش آن توسط پزشکی قانونی مشخص و اعلام گردد.

در فیلم بیان شد که معمولا میزان ارش جراحات این نواحی به میزان دیه جراحات دست و پا(نصف دیه جراحات سر و صورت) مشخص و اعلام می شود بنابرین هرگاه جراحات مربوط به این نواحی بدون ذکر میزان ارش مشخص شد می توانید معادل جراحات دست و پا محاسبه کنید.

در فیلم مشاهده کردید به راحتی و صرفا با چند کلیک دیه جراحات دست و پا و دیه جراحات سر و صورت را به صورت هم زمان و ترکیبی محاسبه و به قیمت روز دیه میزان ریالی آن را مشاهده کردیم.

جراحات اختصاصی سر و صورت
۴ نوع از جراحت وجود دارد که مختص سر و صورت است بنابرین دقت کنید که چنین جراحاتی در سایر نقاط بدن وجود ندارد.

جراحت هاشمه
تعریف قانونی جراحت هاشمه این است: جنایتی که موجب شکستگی استخوان شود گرچه جراحتی را تولید نکند. میزان دیه ده درصد دیه کامله است.

جراحت هاشمه عموما مربوط به شکستگی استخوان جمجمه است.


همانطوری که ذکر شد دیه هاشمه فقط مخصوص صورت است و شکستگی استخوان های دست و پا به عنوان هاشمه شناسایی نمی شوند و محاسبه دیه آن متفاوت است.(در قسمت های بعدی توضیح خواهیم داد).

از طرف دیگر چون دیه استخوان دماغ نیز در قانون ذکر شده است (در قسمت های بعدی توضیح داده خواهد شد)، دیه هاشمه در اکثر نظریات پزشکی قانونی برای شکستگی استخوان جمجمه به کار می رود. همانطوری که ذکر شدن میزان دیه هاشمه ده درصد دیه کامل است که در سامانه محاسبه دیه سایت در قسمت جراحات سر و صورت می توانید با مشخص کردن تعداد دیه آن را به راحتی محاسبه کنید.

جراحت منقله
تعریف قانونی جراحت منقله این است: جنایتی که درمان آن جز با جابه جا کردن استخوان میسر نباشد معادل ۱۵ درصد دیه کامل.

منقله نیز مانند هاشمه صرفا در صورت و اکثرا مربوط به شکستگی استخوان جمجمه است البته مواردی مانند شکستگی استخوان گونه هم ممکن است منقله محسوب شود که ذکر شد نوع جراحت حتما باید توسط پزشکی قانونی مشخص و تعیین گردد.

در محاسبه منقله نیز در سامانه محاسبه دیه سایت به آدرسvakiledie.com/form معادل قانونی ۱۵ درصدی در نظر گرفته شده است که می توانید باانتخاب قسمت جراحات سر و صورت میزان شکستگی های منقله را محاسبه کنید.

دقت داشته باشید که معمولا در مورد دیه هاشمه و منقله برای هر استخوان چپ یا راست(گونه یا جمجمه) یک مورد در نظر گرفته می شود بنابرین مثلا اگر چند شکستگی در استخوان های جمجمه یا گونه رخ بدهد صرفا دو مورد هاشمه یا منقله (یک مورد برای استخوان سمت چپ و یک مورد برای استخوان سمت راست) در نظر گرفته می شود.

جراحت مامومه و دامغه
قانون مامومه و دامغه را این گونه تعریف می کند: مامومه جراحتی است که به کیسه مغز برسد و دیه آن معادل یک سوم دیه کامل یا ۳۳.۳۳ درصد دیه کامل محاسبه می شود و دامغه جراحتی است که کیسه مغز را پاره کند که علاوه بر یک سوم دیه برای آن ارش نیز در نظر گرفته می شود.

عنوان کیسه مغز در بررسی های انجام شده معادلی ندارد و حتی بررسی آن در موتور های جستجو نیز نتیجه ای نداشت. در نظریه های پزشکی قانونی این عبارات کمتر به چشم میخورد و به دلیل کم کاربرد بودن آن از آن می گذریم ولی در صورتی که این عبارات را در نظریه ای دیدید می توانید با استفاده از سامانه محاسبه دیه سایت میزان آن را محاسبه و مشخص نمایید.



دیه شکستگی استخوان های دست و پا را چطور محاسبه کنیم؟
بعد از جراحات که از لحاظ فراوانی آماری بیش ترین موارد نظریات پزشکی قانونی را در بر می گیرد دومین مورد شایع که در بسیاری از نظریات پزشکی قانونی به وفور به چشم می خورد شکستگی های استخوان است.

طبیعتا بیشترین استخوان های بدن در دست و پا هستند و چون میزان دیه هر دست یا پا معادل نصف دیه کامل محاسبه می گردد دیه شکستگی های مختلف را مورد به مورد می توان بررسی کرد. لازم به ذکر است در سامانه محاسبه دیه سایت یک قسمت مجزا به عنوان محاسبه دیه شکستگی استخوان های دست و پا در نظر گرفته شده است که می توانید با مشخص کردن تعداد و نوع شکستگی استخوان های دست و پا میزان و معادل ریالی آن را به راحتی محاسبه کنید.

در مورد محاسبه دیه شکستگی استخوان های دست و پا باید دقت کنید که قسمت های مختلف دست یا پا با هم برابر هستند مثلا شکستگی استخوان ساق با شکستگی استخوان آرنج یا بازو برابر است و از طرف دیگر باید نوع شکستگی را طبق نظریه پزشکی قانونی در نظر بگیرید. در ادامه بر اساس نوع شکستگی این موارد را دسته بندی کرده و هر مورد را جداگانه بررسی می کنیم.

محاسبه دیه شکستگی استخوان های دست و پا
شکستگی استخوان از جمله مهم ترین آسیب هایی است که در اثر ضربه ایجاد می شود. این ضربه میتواند ناشی از جسم سخت مانند چوب باشد یا در اثر تصادفات رانندگی به بدن وارد شود.


نکته ای که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد این است که معمولا در نظریه پزشکی قانونی نام استخوان ذکر می شود در حالی که در محاسبه دیه هیچ تاثیری ندارد و نباید موجب نگرانی شود.

برای مثال دیه شکستگی استخوان زند اسفل ساعد دست چپ دقیقا برابر و معادل دیه شکستگی استخوان زند اعلی ساعد دست راست است. مهم این است که نوع دیه شکستگی استخوان است و این استخوان در دست و پا قرار دارد پس نباید از ذکر این موارد تخصصی بترسید و محاسبه را رها کنید!

معمولا عباراتی مانند شکستگی استخوان زند اسفل و زند اعلی برای استخوان های ساعد دست و عباراتی مانند شکستگی استخوان های درشت نی و نازک نی برای شکستگی استخوان های ساق پا به کار می رود.

همچنین برای استخوان های ران یا بازو معمولا سه قسمت تحتانی،میانی و فوقانی در نظر گرفته می شود و هر کدام با عنوان ثلث ذکر می شود برای مثال شکستگی ثلث تحتانی استخوان بازو یا شکستگی ثلث فوقانی استخوان ران.

دقت کنید که این موارد هم برای ما صرفا یک مورد شکستگی استخوان در نظر گرفته می شود و سایر توصیفات مانند ثلث میانی یا تحتانی و غیره تاثیری در میزان دیه ندارند.

آن چیزی که تفاوت در میزان دیه شکستگی استخوان دست و پا ایجاد می کند این است که آیا بدون عیب درمان می شود یا خیر؟

به عبارت دیگر در صورتی که شکستگی استخوان دست یا پا بدون عیب درمان شود و مانند حالت روز اول شود دیه آن معادل ۸ درصد محاسبه می شود ولی اگر به هر علتی با عیب و نقص درمان شود و کارایی روز اول را نداشته باشد و به اصطلاح نقص عضو وجود داشته باشد دیه آن معادل ۱۰ درصد منظور و محاسبه می شود.

از کجا بفهمیم بهبود با عیب و نقص بوده یا بدون عیب و نقص؟
دقت کنید که این مورد در نظریه های نهایی پزشکی قانونی ذکر می شود و دقیقا به همین علت است که در بعضی نظرات ذکر می شود که معاینه مجدد لازم است یا زمان دیگری را برای معاینه مجدد در نظر می گیرند تا مشخص و معلوم شود آیا درمان عضو بدون عیب بوده است یا خیر.



برای مثال در این تصویر مشاهده می کنید که پزشک معاینه مجدد را برای چهار ماه بعد در نظر گرفته است. بنابرین تا رسیدن نظریه نهایی پزشکی قانونی نمی توان مطمین بود که آیا شکستگی بدون عیب و نقص درمان شده است یا خیر. البته امروزه با وجود روش های جراحی به روز و ادوات درمانی معمولا پزشکان متخصص ارتوپد شکستگی ها را مانند روز اول و بدون عیب درمان می کنند.

این عبارات نشان می دهد که شکستگی عضو بدون عیب و نقص بهبود یافته است:

“تحت عمل جراحی با ادوات ارتوپدی ثابت شد”

” به وسيله تثبيت کننده خارجی و داخلی تثبيت شده”

“بطور مطلوب التيام يافته است”

” ترمیم یافته”

“بدون فساد ترمیم یافته”

“تحت عمل جراحی ثابت سازی با ابزار ارتوپدی قرار گرفت”

از طرف دیگر تعیین ارش برای نقص عضو ناشی از شکستگی استخوان (دقت کنید تعیین ارش برای آسیب نسوج شامل این مورد نمی گردد) و همچنین ذکر عباراتی مانند “معیوب ترمیم یافته است” به معنی این است که شکستگی استخوان با عیب و نقص بهبود یافته است و شما باید دیه آن معادل ده درصد محاسبه و در نظر بگیرید.
محاسبه دیه خردشدگی استخوان های دست و پا
خرد شدگی نوع شدید تری از شکستگی استخوان های دست و پا است. تمامی مواردی که در مورد دیه شکستگی استخوان ذکر شد در مورد خردشدگی استخوان های دست و پا نیز صدق می کند. به طور خلاصه دقت کنید که عبارت های تخصصی مانند اسامی استخوان ها تاثیری در میزان دیه ندارند و صرفا باید خردشدگی استخوان را در نظر بگیرید.

دقیقا مانند شکستگی در خردشدگی بر اساس اینکه آیا استخوان بدون عیب درمان می شود یا خیر میزان دیه متفاوت است. اگر بدون عیب استخوان جوش بخورد و به حالت اول درآید و عضو دارای نقص نشود میزان دیه ۱۳.۳۳ درصد محاسبه می گردد ولی در صورتی که عضو با عیب درمان شود میزان دیه خردشدگی استخوان دست و پا معادل ۱۶.۶۶ درصد دیه کامل محاسبه می شود. در مورد روش های اینکه بدانیم استخوان خرد شده آیا بهبود یافته یا خیر در بحث شکستگی موارد مورد نیاز را ذکر کردیم و از تکرار مجدد آن پرهیز می کنیم.



محاسبه دیه ترک برداشتن استخوان
اصطلاح ترک برداشتن استخوان نوعی شکستگی استخوان است که استخوان آن ناحیه از یک جهت دچار گسیختگی می شود و کل سطح (قطر) استخوان را در بر نمی گیرد. ترک استخوان اصولا زمانی اتفاق می افتد که استخوان با جسمی سنگین تر از خود برخورد کند در اثرات ضربات با نیروی کم، تصادفات رانندگی و افتادن رخ می دهد.

دیه ترک برداشتن استخوان همیشه به میزان ۶.۴ درصد دیه کامل محاسبه می گردد. تمامی مواردی که تاکنون در مورد دیه شکستگی، خردشدگی و ترک برداشتن استخوان های دست و پا بیان کردیم در سامانه محاسبه دیه سایت به آدرس vakiledie.com/form به صورت کامل مد نظر قرار گرفته است و می توانید با چند کلیک به راحتی با مشخص کردن نوع شکستگی و تعداد آن دیه شکستگی استخوان های دست و پا را محاسبه و معادل ریالی دیه را ببینید.



محاسبه دیه دررفتگی استخوان از مفصل
دررفتگی استخوان از مفصل یک جابجایی دائمی در سطوح مفصلی نسبت به یکدیگر است.

دیه دررفتگی استخوان از مفصل دست و پا حتما باید موجب شل شدن یا از کارافتادن دست یا پا بشود در غیر این صورت برای آن دیه در نظر گرفته نمی شود و صرفا ارش دارد.

در صورتی که در اثر در رفتن مفصل از استخوان دست یا پا شل بشود یا از کار بیافتد برای عضو دیه تعیین می گردد(ماده ۵۷۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲) در این حالت اگر عضو بدون عیب درمان شود معادل ۲۶.۶۶ درصد دیه برای آن در نظر گرفته می شود و اگر با عیب درمان شود معادل یک سوم دیه کامل یا ۳۳.۳۳ درصد دیه کامل دیه دارد.

ملاک های درمان بدون عیب و با عیب را قبلا در قسمت شکستگی استخوان توضیح دادیم که در مور محاسبه دیه دررفتگی استخوان از مفصل نیز رعایت می شود.


دیه تغییر رنگ پوست را چطور محاسبه کنیم؟
سومین موردی که در محاسبه دیه بر اساس نظریات پزشکی قانونی بسیار فراوان می بینیم تغییر رنگ پوست است. هرچند از لحاظ فراوانی این مورد بسیار چشم گیر است اما میزان دیه در این موارد ناچیز است. نکته مهم این است که در محاسبه دیه تغییر رنگ پوست دو عنصر متفاوت وجود دارد.

اول نوع تغییر رنگ پوست که قانون سه حالت سیاه شدگی، کبود شدگی و سرخ شدگی را پیش بینی کرده است(ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲) و دوم عضوی که تغییر رنگ پوست در آن اتفاق افتاده است که در این مورد طبق قانون فقط صورت و غیر صورت پیش بینی شده است. بنابرین تمامی اعضای بدن چه دیه مقدر داشته باشند چه نداشته باشند در میزان دیه تغییر رنگ پوست برابر هستند(به جز صورت). پس سه حالت تغییر رنگ پوست ضرب در دو حالت (صورت و غیر صورت) جمعا شش حالت کلی وجود دارد.

هر کدام از این شش حالت در سامانه محاسبه دیه سایت وکیل دیه به نشانی vakiledie.com/form پیش بینی شده و به راحتی با فعال کردن گزینه تغییر رنگ پوست هر شش حالت نمایش داده می شود و می توانید با مشخص کردن تعداد هر مورد میزان دقیق دیه آن عضو را بر اساس درصدی و به میزان ریالی تعیین و محاسبه کنید


تا کنون محاسبه سه مورد از پر تکرار ترین آسیب هایی که در نظریات پزشکی قانونی منعکس می شود(جراحات، شکستگی استخوان های دست و پا و تغییر رنگ پوست) را یاد گرفتیم. طبق اصل پارتو می توان گفت هشتاد درصد آسیب ها محدود به بیست درصد اعضای بدن یعنی همین سه مورد می گردد و از این به بعد محاسبه دیه سایر اعضا که فراوانی کمتری در نظریات پزشکی قانونی دارند را بررسی خواهیم کرد.

دیه صدمات وارد شده به دنده را چطور محاسبه کنیم؟
دنده نام دوازده جفت استخوان در طرفین قفسه سینه است که ازستون مهره ها آغاز شده و به جز دو جفت دندهٔ انتهایی بقیه در قسمت قدام به جناغ مفصل می‌شوند.

در محاسبه دیه دنده ها باز هم دو متغیر اساسی نقش دارند. اول نوع آسیب به دنده است که مقنن طبق قانون (مواد ۶۵۳ و ۶۵۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲) چهار حالت آسیب برای دنده ها در نظر گرفته است.

شکستگی دنده
موضحه دنده
ترک خوردگی دنده
دررفتگی دنده
دوم نوع دنده ها است. بر اساس مواد قانونی که ذکر شد در محاسبه دیه دنده دو نوع دنده های محیط به قلب و سایر دنده ها(غیرمحیط به قلب) مقدار متفاوتی دیه دارند. بنابرین مانند مطالب پیش گفته باز هم با ضرب کردن متغیر ها مجموعا هشت حالت برای محاسبه دیه دنده ها در نظر گرفته می شود که هر هشت حالت در سامانه محاسبه دیه سایت وکیل دیه به آدرس vakiledie.com/form پیش بینی شده و مد نظر قرار گرفته است که به راحتی بتوانید فقط با تعداد آسیب ها و مشخص کردن نوع آسیب های وارد شده به دنده ها درصد دیه و معادل ریالی آن را محاسبه و تعیین نمایید.تر

چطور محیط بر قلب بودن دنده را تشخیص بدهیم؟
این که دنده آسیب دیده از نوع محیط بر قلب هست یا خیر باید توسط پزشکی قانونی مشخص و معین گردد. به عبارت بهتر پزشکی قانونی باید حتما در نظریه خود بعد از اینکه شماره دنده و نوع آسیب(شکستگی دنده، موضحه دنده،دررفتگی دنده و ترک خوردگی دنده) را بیان کرد حتما بیان کند آیا دنده محیط به قلب هست یا خیر.(گاها عبارت محاط به قلب نیز ذکر می شود که در همین معنی است)

برای جمع بندی محاسبه دیه دنده ها هر هشت حالت را با ذکر میزان درصد دیه بیان می کنیم هرچند که می توانید بدون حفظ کردن این اعداد با استفاده از سامانه محاسبه دیه سایت وکیل دیه میزان دیه آسیب های وارد شده به دنده را محاسبه کنید.

دیه شکستگی دنده های محیط به قلب هر کدام ۲/۵درصد دیه کامل
دیه شکستگی دنده های غیرمحیط به قلب هر کدام ۱ درصد دیه کامل
دیه موضحه دنده های محیط به قلب هر کدام ۶۲ صدم درصد(۰/۶۲ درصد) دیه کامل
دیه موضحه دنده های غیرمحیط به قلب هر کدام ۲۵ صدم درصد(۰/۲۵ درصد) دیه کامل
دیه ترک خوردن دنده های محیط به قلب هر کدام ۱/۲۵ درصد دیه کامل
دیه ترک خوردن دنده های غیرمحیط به قلب هر کدام ۷۰صدم درصد(۰/۷۰ درصد) دیه کامل
دیه دررفتگی دنده های محیط به قلب هر کدام ۷۵ صدم درصد (۰/۷۵ درصد) دیه کامل
دیه دررفتگی دنده های غیرمحیط به قلب هر کدام ۵۰ صدم درصد(۰/۵۰ درصد) دره کامل​
 

بالا