مهلت شکایت فریب در ازدواج چه قدر است ؟

آیلا

عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
مهلت مدت زمان شکایت فریب در ازدواج

تکلیف مهریه در فریب در ازدواج

فریب در ازدواج شامل چه مواردی می شود

در این مقاله قرار است درباره فریب در ازدواج و تدلیس در نکاح توضیح دهیم. زمانی که صیغه عقد بین خانم و آقایی جاری می‌شود، در واقع قراردادی بین این دو نفر شکل گرفته است که یک سری مسئولیت‌ها برای هر دو نفر دارد که در صورت رسیدگی نکردن به این وظایف و مسئولیت‌ها طرف دیگر می‌تواند عقد را به هم زند.


تدلیس یا فریب در ازدواج
در حالت عادی خانم و آقا تحت شرایط خاصی می‌توانند اقدام به جدایی کنند. آقا حق طلاق را به طور قانونی دارد و در صورت پرداخت حق و حقوق مالی خانم مانند نفقه، مهریه و اجرت المثل می‌تواند ایشان را طلاق دهد. ولی اگر خانم قصد جدایی بعد از عقد را داشته باشد، باید یا حق طلاق را از آقا در زمان عقد بگیرد یا یکی از شروط 12 گانه عقد را دارا باشد.

یعنی آقا باید اعتیاد آسیب زننده داشته باشد، به مدت شش ماه نفقه پرداخت نکند، بیماری جسمی و روحی غیر قابل درمان داشته باشد، به مدت 5 سال یا بیشتر محکوم به زندان شود و …. ولی حالتی پیش می‌آید که خانم و آقا با دروغ گفتن به هم دیگر یا نگفتن یک سری حقایق بعد از عقد به مشکل بر می‌خورند.

برای مثال خانم در زندگی واقعی بیکار است و یا شغلی عادی دارد و به همسر آینده خود می‌گوید دکتر هستم! در این صورت آقا می‌تواند به خاطر فریب در ازدواج، نکاح رافسخ کند.

فریب در ازدواج شامل چه مواردی می‌شود؟
ابتدا توضیح مختصری درباره این موارد می‌دهیم و بعد به صورت جزئی مورد بررسی قرار می‌‌دهیم. در زمان عقد زمانی که عاقد خانم و آقا را به نکاح هم در می‌آورد فرض بر این است که خانم و آقا سالم هستند و یک سری موارد را به صورت صادقانه به هم دیگر گفته‌اند.

برای همین است که در زمان عقد هیچ عاقدی تاکید بر سلامت یا شغل خانم و آقا نمی‌کند چون به صورت پیش فرض آنها را سلامت در نظر گرفته. یک سری از بیماری‌ها هستند که خطرناکند ولی ممکن است خود فرد هم از آن بی اطلاع باشد ولی یک سری از بیماری‌ها هستند که بروز می‌کنند و در زمان ازدواج باید خانم و آقا این موارد را به هم بازگو کنند.

فسخ نکاح از طرف آقا
در صورتی که خانم هر یک از موارد زیر را داشته باشد و آقا از آن بی اطلاع باشد، می‌تواند نکاح صورت گرفته بین‌شان را فسخ کند:

زمانی که هر دو چشم خانم نابینا باشد.
زمانی که خانم به جنون و دیوانگی مبتلا باشد.
زمانی که خانم به افضا، قرن و یا عفل مبتلا باشد. (اینها مواردی از بیماری در آلت جنسی خانم هستند که برای مثال یا مجرای ادرار و مدفوع ایشان یکی باشد یا دارا زائده گوشتی باشد و….)
وقتی خانم مبتلا به بیماری‌های پوستی مانند برص یا جذام باشد.
زمانی که خانم زمین‌گیر باشد.


فسخ نکاح از طرف خانم
زمانی که آقا دارای شرایط و یا بیماری‌های زیر باشد و خانم قبل از عقد از آن بی‌خبر باشد، می‌تواند برای فسخ نکاح اقدام کند:

وقتی آقا به بیماری جنون یا دیوانگی مبتلا باشد.
وقتی آقا به بیماری جنسی مانند کوتاه بودن آلت جنسی به میزانی که امکان برقراری رابطه جنسی نباشد و یا قسمت تحتانی آلت جنسی دارای مشکلی داشته باشد.
در صورتی که آقا قادر به برقراری رابطه جنسی نباشد.
زمانی که آقا به بیماری پوستی مانند جذام و برصی مبتلا باشد.


فسخ عقد به دلایل مشترک
زمانی که خانم و آقا به دروغ درباره شغلی خود به طرف مقابل حرف دیگری بزنند و در زمان عقد در سند ازدواج مکتوب شود و بعد ازدواج مشخص شود شغل ایشان چیز دیگری بوده می‌تواند برای فسخ اقدام کند.
زمانی که خانم و یا آقا دچار قطع عضوی باشند و این موضوع را از طرف مقابل خود پنهان کند.
زمانی که خانم و یا آقا کچل باشند و یا ایراد ظاهری دیگری داشته باشند که آن را پنهان کنند، بعد از عقد مشخص شود طرف دیگر می‌تواند برای فسخ اقدام کند.


مجازات و حکم فریب در ازدواج
در صورتی که خانم و آقایی در زمان عقد دچار فریب در عقد شده باشند می‌توانند مجازات کیفری و حقوقی برای طرف مقابل در نظر بگیرند. مجازات حقوقی به این صورت است که با اثبات دروغ همسر خود درباره (سلامت یا شغل یا موارد دیگر) به دادگاه مراجعه و تقاضای فسح نکاح را می‌کنند. مجازات کیفری به این شکل است که با هم باید دروغ را اثبات کنند و تقاضای پرداخت جریمه نقدی داشته باشند و همچنین دادگاه برای مجازات فریب در ازدواج بین 6 ماه تا 2 سال زندان در نظر می‌گیرد.


طلاق توافقی
در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.
تکلیف مهریه در فریب در ازدواج
در صورتی که خانم قبل از نزدیکی درخواست فسخ نکاح کند، مهریه به ایشان تعلق نمی‌گیرد و چنانچه در زمان نزدیکی به دلیل عنن بودن آقا (عدم توانایی بر قراری رابطه جنسی) درخواست فسخ نکاح کند مهریه ایشان نصف می‌شود.

در شرایطی که خانم آقا را فریب دهد و آقا بعد از نزدیکی متوجه و از حق فسخ نکاح خود استفاده نکند باید تمام مهریه را پرداخت کند و زمانی که از این حق استفاده کند نیاز به پرداخت مهریه نیست. حتی زمانی که بخشی از مهریه را پرداخت کرده می‌تواند آن را پس بگیرد.

قوانین مربوط به فریب و تدلیس در ازدواج
ماده 1121 قانون مدنی: جنون هر یک از زوجین به شرط استقرار اعم از این که مستمر یا ادواری باشد برای طرف مقابل موجب حق فسخ است.

ماده 1122 قانون مدنی: عیوب زیر در مرد موجب حق فسخ برای زن خواهد بود:

خصاء
عنن به شرط اینکه ولو یکبار عمل زناشویی را انجام نداده باشد.
مقطوع بودن آلت تناسلی به اندازه ای که قادر به عمل زناشویی نباشد.
ماده 1123 قانون مدنی: عیوب ذیل در زن موجب حق فسخ برای مرد خواهد بود و فریب در ازدواج تلقی می شود: قرن، جذام، برص، افضاء، زمین گیری، نابینائی از هر دو چشم!

ماده 1125 قانون مدنی: جنون و عنن در مرد هرگاه بعد از عقد هم حادث شود موجب حق فسخ برای زن خواهد بود.

ماده 1128 قانون مدنی: هر گاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل ‌حق فسخ خواهد بود خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متباینا بر آن واقع شده باشد.

عده زوجه بعد از اثبات فریب در ازدواج
براساس ماده 1151 قانون مدنی، در ازدواج دائم عده فسخ به مدت 3 دوره عادت ماهیانه است و در صورتی که زن یائسه باشد این دوره 3 ماه است.
در ازدواج موقت نیز براساس ماده 1152 قانون مدنی عده فسخ زنی که باردار نیست 2 دوره عادت ماهیانه و اگر زن در سن یائسگی باشد 2 ماه است.
 

بالا