عوارض بوتاکس در دوران شیردهی برای بچه

آیلا

⭐⭐⭐ملکه⭐⭐⭐
عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
عوارض جانبی بوتاکس شامل درد، ورم و کبودی محل تزریق، خشکی دهان، سردرد و خستگی مزمن می‌شود. همچنین ممکن است عوارض جانبی جدی‌تری نیز پس از تزریق بوتاکس بروز یابد. اگر بوتاکس در ناحیه‌ای گسترده‌تر از محل تزریق پخش شود، زندگی بیمار به خطر می‌افتد. در صورت بروز عوارض زیر باید به سرعت با پزشک تماس گرفت:

دشواری در بلع
دشواری در صحبت کردن
ضعف عضله
اختلال تنفسی
افتادگی پلک
تاری دید
نشانه‌های حساسیت شامل خارش، راش، کهیر و خس خس
هرچند انتظار نمی‌رود که تزریق بوتاکس در دوران شیردهی خطرناک باشد، اما در صورت انجام درمان باید مراقب بروز ناراحتی‌های معده یا نشانه‌های ضعف در نوزاد بود.

بررسی ایمنی تزریق بوتاکس در دوران شیردهی


پژوهشگران در زمینه عوارض بوتاکس برای زنان شیرده مطالعه نکرده‌اند و مشخص نیست که آیا بوتاکس در شیر ترشح می‌شود یا خیر. سم بوتاکس عضلاتی را که در آنها تزریق می‌شود، فلج می‌کند. انجمن پزشکان کودکان امریکا معتقد است که بعید است مقدار بوتاکسی که در درمان‌های زیبایی تزریق می‌شود، به نوزاد آسیب برساند. بنابراین به مادرانی که به فرزند خود شیر می‌دهند یا قصد این کار را دارند، توصیه می‌شود که حتماً درباره تزریق بوتاکس با پزشک مشورت کنند.

تخلیه شیر سینه و دور ریختن آن
در بوتاکس و شیردهی تخلیه شیر و دور ریختن آن روشی است که اگر مادر احتمال دهد مواد مضری موقتاً در شیر سینه‌اش وجود دارد، انجام می‌دهد. مادر به جای شیر دادن به نوزاد، شیر سینه را تخلیه می‌کند و دور می‌ریزد. البته به این ترتیب مواد سمی شیر سینه از بین نمی‌رود. بلکه احتمال انباشته شدن سموم در شیر کاهش می‌یابد و فرایند متابولسیم و خروج سم از شیر و خون تسریع می‌شود. البته باید مدتی صبر کرد تا سموم کاملاً از شیر خارج شود و بعد شیردهی را از سرگرفت. تاکنون هیچ پژوهشی در زمینه مدت زمان خروج بوتاکس از شیر مادر یا طول مدت ترشح آن در شیر انجام نشده است. بوتاکس برخلاف الکل یا داروهای دیگر ماه‌ها در بافت موضعی باقی می‌ماند. در نتیجه روش تخلیه شیر و دور ریختن آن راهکار موثری نیست. اگر به فرزندتان شیر می‌دهید، قبل از تزریق بوتاکس با پزشک مشورت کنید. همان طور که گفته شد هیچ مطالعه‌ای درباره تاثیر بوتاکس در دوران شیردهی انجام نشده است، بنابراین بهتر است تزریق بوتاکس را به بعد از از شیر گرفتن نوزاد موکول کرد.


هشدارها
سم بوتولینوم بسیار خطرناک و حتی کشنده است. توصیه‌های زیر را برای پیشگیری از بروز عوارض بوتاکس در شیردهی و بیماری‌های خطرناک رعایت کنید:

تزریق بوتاکس باید توسط پزشک انجام شود. پزشک مقدار مناسبی از این داروی خطرناک را تجویز می‌کند و دارو را دقیقاً در محل مورد نظر تزریق می‌کند.
به هیچ وجه از گونه‌هایی از سم بوتولینوم که پزشک آن را تجویز نکرده است، استفاده نکنید. ویال‌های بوتاکس که از اینترنت یا منابع نامعتبر خریداری می‌شود، حاوی مقادیر نامناسبی از بوتاکس است. بوتاکس تقلبی، داروهای آلوده، تزریق دارو در دوز اشتباه یا محل نامناسب ناهنجاری‌ها و بدشکلی‌های گوناگونی را ایجاد می‌کند و حتی به مرگ منجر می‌شود.​
 

زهرا ساداتعلی

⭐کاربر فعال⭐
عضویت
Aug 8, 2023
جنسیت
خانم
 

melika.j

⭐کاربر برتر⭐
عضویت
Apr 29, 2024
جنسیت
خانم
چقد بده
 

بالا