علت تب در کودکان بدون علائم سرماخوردگی درمان طب سنتی

آیلا

⭐⭐⭐ملکه⭐⭐⭐
عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
دلایل تب در کودکان و درمان آن با روش های ویژه خانگی
چند دلیل وجود دارد که به‌ جز سرماخوردگی می‌تواند باعث بروز تب در کودکان شوند، رایج‌ترین آن‌ها می‌تواند موارد زیر باشد:

انواع عفونت‌ها: بروز انواع عفونت‌ها در بدن می‌تواند باعث ایجاد تب در کودکان و بزرگ‌سالان شود. عفونت‌های ویروسی از باکتریایی شدیدتر هستند و به‌راحتی قابل ‌انتقال هستند و در این صورت نیاز به استراحت و درمان‌های پزشکی وجود دارد.

دندان‌ درآوردن در کودکان: رویش دندان در اکثر کودکان با تب و درد و التهاب همراه است. اگر تب با اسهال توأم باشد، دندان جدید یکی از علت‌های بروز تب در کودک است.

واکسن: بعد از انجام واکسن‌های دوره‌ای یکی از علائمی که در اکثر کودکان بروز می‌کند، تب است.

گرمازدگی و کم‌آبی: گرمازدگی بدن می‌تواند باعث بروز تب در فصل‌های گرم سال شود. به‌خصوص در ایام سفر مراقبت از کودکان ضروری است.

دمای بالای محیط: اتاقی که کودک در آن استراحت و بازی می‌کند باید دمای متعادلی داشته باشد. دمای زیاد اتاق نیز در بروز تب تأثیرگذار است.

برخی از بیماری‌هایی که بروز تب در کودکان یکی از علائم اصلی آن است. در زیر می‌آوریم:

عفونت‌های ویروسی
عفونت‌های باکتریایی
کرونا
حساسیت‌های دارویی
تروما
اختلالات خود ایمنی
اوریون
آبله‌مرغان
شرایط التهابی
آلرژیک و حساسیت
اگر بالا رفتن دمای بدن در کودکان بیش از چند روز به طول بیانجامد و با مصرف مایعات و درمان‌های معمول خانگی بهتر نشود. باید به پزشک اطفال مراجعه کنید. به‌خصوص اگر تب با علائمی مانند سردرد و بی‌حالی، استفراغ‌های مکرر، دل‌درد، تحریک‌پذیری بدن، امتناع از شیر و غذا و مشکلات سیستم ایمنی بدن همراه باشد، مراجعه به پزشک ضروری است.



درمان تب با روش‌های خانگی
اولین واکنش والدین بعد از تب کودکان استرس و نگرانی است. در این شرایط در جستجوی راه‌هایی باشید که بتوانید در خانه تب او را پایین بیاورید. تا قبل از مراجعه به پزشک باید صبوری خود را حفظ کنید و اگر در خانه بتوانید او را درمان کنید و تب را کاهش دهید نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اگر کودک بیماری خاصی نداشته باشد انجام این درمان‌ها تا سه روز می‌تواند، تب را به‌طور کامل رفع کند.

استفاده از گلاب

گلاب یک درمان خانگی برای کاهش تب کودکان است، دو قاشق از آن را در یک فنجان آب ریخته آن را به کودک بخورانید؛ زیرا گلاب خاصیت ضدالتهابی دارد و در پایین آمدن تب کودک بسیار مؤثر است.

پیاز

یکی دیگر از درمان‌های خانگی مؤثر در تب استفاده از پیاز است. آن را از وسط نصف کرده و به زیر پاهای او بمالید و ماساژ دهید؛ زیرا پیاز خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی دارد.

سرکه سیب

سرکه سیب و آب را برابر در ظرفی مخلوط کرده و جوراب‌های کودک را در آن قرار داده و پا کنید. در طول روز می‌توانید چندین بار این کار را تکرار کنید تا تب کودک تا حد زیادی پایین بیایید. حتی می‌توانید از این ترکیب در وان حمام یا به‌عنوان پاشویه استفاده کنید



حمام کوتاه با آب ولرم

یک حمام کوتاه و چند دقیقه‌ای با آب ولرم می‌تواند تا حد زیادی تب کودک را پایین بیاورد. استفاده از وان و تشت‌های حمام در داخل منزل نیز می‌تواند کمک کند تا بتوانید دمای بدن کودک را متعادل کنید.

استفاده از مایعات

استفاده از آب و مایعات زیاد می‌تواند برای بهبود شرایط کودک مؤثر باشد؛ زیرا تب می‌تواند ناشی از کاهش آب بدن باشد و استفاده از آب و مایعات موردعلاقه کودک می‌تواند آب تبخیر شده بدن را بازگرداند.

استفاده از تب بر برای کودکان

اگر کودک همراه تب، درد و بی‌قراری‌هایی را دارد. برای بهتر شدن شرایط او می‌توانید از استامینوفن برای کاهش تب و درد استفاده کنید.

استفاده از دستمال مرطوب و پاشویه

قدیمی‌ترین شیوه‌ای که برای کاهش تب در کودکان استفاده می‌شود، دستمال مرطوب بر روی سر کودک است. دستمالی را خیس کرده و بر روی سر کودک قرار دهید. می‌تواند از پاشویه برای کاهش تب در اعضای بدن ازجمله شکم و پاها استفاده کنید. این عمل را تکرار کنید تا تب کودک به‌طور کامل قطع شود.

کم کردن لباس‌های کودک

در هنگام تب بهتر است مقداری از لباس‌های کودک را از تن دربیاورید تا احساس خنکی و راحتی داشته باشد، این موضوع در کاهش دمای بدن کودک و تب تأثیر بسیاری دارد.

کاهش تب در نوزادان با شیر مادر

در مواقع بروز تب و عفونت در بدن کودکان یکی از درمان‌ها شیر مادر است که تمام مواد مغذی در آن وجود دارد و می‌تواند به عنوان دارویی برای کاهش تب به کودک داده شود.

ممکن است دمای بدن کودک در طول روز بارها تغییر کند.37 درجه دمای طبیعی بدن است. برای نوزادان مراقبت‌های بیشتری موردنیاز است و در نوزادان کمتر از 4 ماه اگر درجه بدن بیشتر از 38 درجه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر فرزند شما همراه تب دارای علائم دیگری باشد باید برای درمان اقدام کنید. بروز تب در نوزادان اگر با علائمی مانند تشنج، بی‌قراری، بی‌اشتهایی، خواب‌آلودگی، دشواری در تنفس، جیغ‌های بلند یا کوتاه همراه باشد، نیاز به اقدام فوری است.

اقدامات در زمان تشنج ناشی از تب بالا

یکی از رایج‌ترین علت‌های تشنج، بالا رفتن تب بدن است که می‌تواند کودکان 3 ماه تا پنج سال را درگیر کند. بدن کودکان تحمل دمای بالا را ندارد و این باعث بروز اختلالاتی در سیستم عصبی آن‌ها می‌شود و به تشنج می‌انجامد. اولین اقدامی که در این مواقع باید صورت پذیرد این است که باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید.

کودک را روی زمین و به پهلو بخوابانید. اشیای خطرناک را از اطراف او دور کنید. لباس‌های او را آزاد کنید و زیر سر او بالش یا پارچه نرمی قرار دهید. در ابن مواقع سعی نکنید چیزی در دهان او قرار دهید. سعی نکنید که جلو تشنج او را بگیرید. بعد از پایان یافتن تشنج کودک را به مراکز درمانی برسانید تا علت تب و تشنج مشخص و اقدامات درمانی صورت پذیرد. در تشنج‌های بیش از پنج دقیقه بلافاصله باید با اورژانس تماس گرفته شود.

Û±Û·_Û±Û·_ÛµÛ°_images.jpg

 

بالا