طرز تهیه گولاچ/دسر ترکی

لایلاک

⭐کاربر برتر⭐
عضویت
Oct 24, 2023
جنسیت
خانم
گولاچ یکی از دسرهای بسیار خوشمزه ترکی می باشد که این دسر اغلب در ترکیه برای ماه رمضان تهیه می شود و خیلی مقوی و خوشمزه است برای تهیه این دسر باید از برگه گولاچ استفاده میشه ک می تونید در لوازم قنادی یا شیرینی فروشی ها این برگه را تهیه و این دسر ترکیه ای خوشمزه را تهیه کنید.

این دسر خوشمزه در دوران عثمانی پخته می شده و یکی از شیرینی های درباری بوده که کم کم مصرف عمومی پیدا کرده است و در واقع گولاچ دو کلمه است گول به معنی گل رز می باشد زیرا در این شیرینی از گلاب استفاده شده است و ابتدا به این دسر گول آش گفته می شده و بعد ها به گولاچ در آمده است. خمیر نازک گولاچ از آب نشاسته درست می شود و پخت آن مهارت خاصی دارد و شما می توانید این خمیر را به راحتی از لوازم قنادی ها تهیه کنید.

مواد لازم

_ ورق گولاچ ۳۰ ورق
_ گردو ریز ۱ کاسه
_ شیر ۶ لیوان
_ شکر ۱ لیوان
_ وانیل شکر ۱ ق چای خوری یا وانیل ایرانی نوک ق چای خوری
_ پسته و توت فرنگی یا میوه دلخواه برای تزیین

طرز تهیه گولاچ ترکی

مرحله اول: آماده سازی
ابتدا باید شیر و شکر را داخل قابلمه بریزید و با همزن دستی هم بزنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید و هم بزنید تا شکر حل شود و نیازی نیست مواد بجوشد و فقط در حدی باشد که شکر داخل مواد حل شود، سپس از روی حرارت بردارید، نکته مهم در این مرحله این می باشد که نیاز است نه خیلی داغ و نه خیلی ولرم باشد (ولرم رو به داغ باشد).

مرحله دوم: افزودن ورقه گولاچ
در ادامه باید یک ظرف پیرکس را انتخاب کنید به شکل مربع یا مستطیل و بعد ابتدا شیر را کف ظرف را بریزید و از ورقه های گولاچ به اندازه ظرف برش بزنید و به صورت چند لایه روی هم قرار دهید و کمی گردو خرد شده یا می توانید به دلخواه کمی مربا نیز بریزید.

مرحله سوم: تهیه دسر گولاچ
در ادامه باید یک لایه دیگر ورقه گولاچ قرار دهید و روی آن کمی شیر بریزید و مجدد از گردو اضافه کنید و همین طور ادامه دهید تا لایه آحر که باید فقط ورقه قرار دهید و برای نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید و بعد از خارج کردن از یخچال با میوه دلخواه تزیین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت گولاچ خوشمزه و ساده و مقوی

- می توانید این دسر را از شب قبل تهیه کنید و در یخچال قرار دهید.
- می توانید بین لایه ها از گردو یا پسته استفاده کنید.
- کسانی که دسر شیرین دوست دارید می توانید مقدار شکر را بیشتر بریزید.
- کسانی که این دسر را با شیر بیشتری دوست دارند می توانید مقدار شیر را بیشتر کنید.نوش جاان...

 02
 

بالا