طرز تهیه کتلت ترد و خوشمزه برای ۲ ، ۴ و ۶ نفر

آیلا

⭐⭐⭐ملکه⭐⭐⭐
عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
طرز تهیه کتلت خوشمزه و سرخ و پفکی و ترد برای دو نفر که با دو برابر و سه برابر کردن این مواد میتوانید برای چهار و شش نفر نیز تهیه کنید

مواد لازم
نیم ساعت
2نفر
150 گرم گوشت چرخ کرده
2 عدد سیب زمینی بزرگ
1 عدد پیاز متوسط
ادویه(نمک فلفل، کاری، پاپریکا، زردچوبه، ) به اندازه کافی
آرد نصف قاشق

روغن به مقدار لازم


مراحل تهیه


مرحله 1
ابتدا سیب زمینی رو به همراه پیاز داخل خرد کن میریزیم و رنده میکنیم میذاریم تا آبش کامل بره
مرحله 2
سپس گوشت و ادویه رو بهش اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم میذاریم 10 دقیقه کنار
مرحله 3
روغن که داغ شد از مواد به شکل دلخواه داخل تابه میریزیم تا سرخ بشه

Û±Û±_Û±Û¹_Û±Û¸_SHAMI-min.jpg

نکاتی در مورد راز کتلت گوشت خوشمزه
میتوانید به جای سیب زمینی خام از سیب زمینی آب پز هم استفاده کنید. به این صورت که سیب زمینی‌ها را پخته و پوست بکنید. بگذارید سرد شود تا به خورد مواد برود و روغن کمتری مصرف کند. با پیاز و گوشت چرخ کرده و تخم مرغ مخلوط کنید. البته پخت کتلت در حالتی که سیب زمینی خام باشد روغن کمتری مصرف می‌کند.
در صورتی که احساس کردید مایه‌ی کتلت شما شل است و انسجام کافی ندارد می‌توانید از یک قاشق غذا خوری آرد سوخاری یا آرد نخودچی استفاده کنید.
اگر کتلت شما شور شد، برای رفع شوری کتلت در کنار آن سیب زمینی سرخ کرده بدون نمک میل کنید.
حتما توجه کنید که حرارت زیر گاز کم باشد، در صورت زیاد بودن حرارت روی کتلت‌ها می‌سوزد ولی مغزپخت نمی‌شود.
اگر از گوشت پرچرب در تهیه کتلت استفاده کنید کتلت‌ها هنگام سرخ شدن آب می‌شوند و شکل خود را از دست می‌دهند. تا جایی که می‌توانید از گوشت کم چرب استفاده کنید.
می‌توانید از مقداری پودر زیره نیز در تهیه کتلت استفاده کنید که عطر خوشایندی به کتلت شما می‌دهد.
برای ترد شدن کتلت می‌توانید هنگام سرخ کردن کتلت آن را در مقداری آرد سوخاری بغلتانید و بعد در داخل روغن سرخ کنید.
در صورت تمایل می‌توانید از مقداری زعفران آب کرده برای خوش طعم و خوش عطر شدن غذا در آخر پخت به کتلت‌ها اضافه نمایید.
بسته به ذائقه‌تان می‌توانید یک تا دو حبه سیر را درون مخلوط کتلت رنده کنید و از عطر و طعم سیر لذت ببرید.
به منظور سلامت بیشتر بعد از سرخ شدن کتلت‌ها، روی ظرفی دستمال گذاشته و کتلت ها را روی آن قرار دهید تا دستمال روغن را به خود بگیرد.
بعضا اتفاق می‌افتد که کتلت در هنگام سرخ شدن وار می‌رود و از هم می‌پاشد. دلایل و روش‌هایی برای این منظور وجود دارد:یکی از دلایل اصلی وا رفتن کتلت، مقدار آب پیاز آن است. آب پیاز را قبل از اضافه کردن به مایه، بگیرید و یا از پیاز کمتری استفاده کنید.

علت وا رفتن کتلت چیست؟
همانطور که در مقاله توضیح داده شده، یکی از دلایل اصلی وا رفتن کتلت، مقدار زیاد آب پیاز در ترکیب کتلت است. برای جلوگیری از این مشکل، می‌توانید آب پیاز را قبل از اضافه کردن به مایه کم کنید یا از پیاز کمتری استفاده نمایید. همچنین توجه به میزان مناسب تخم مرغ کتلت نیز حائز اهمیت است. تخم مرغ زیاد یا کم می‌تواند باعث شود کتلت بافت مناسبی نداشته باشد. همچنین، اگر نکات ورز دادن و استراحت دادن مواد کتلت رعایت نشود، کتلت هنگام سرخ شدن از هم باز می‌شود.

اگر منع مصرف گوشت قرمز داریم، چگونه می‌توانیم کتلت بسازیم؟
اگر منع مصرف گوشت قرمز دارید، می‌توانید گوشت چرخ کرده را از مواد کتلت حذف کرده و به جای آن از سیب‌زمینی و پیاز کوکو استفاده کنید. این روش نه تنها گوشتی نیست، بلکه یک گزینه سبزتر و گیاهی برای تهیه کتلت ایجاد می‌کند.

چرا کتلت به ماهیتابه می‌چسبد؟
علت اصلی چسبیدن کتلت به کف ماهیتابه می‌تواند داغ نشدن کافی روغن باشد، همچنین انتخاب نادرست ماهیتابه نیز می‌تواند باعث چسبیدن مواد کتلت به کف ماهیتابه شود. بهتر است ماهیتابه را به اندازه کافی داغ کنید و از ماهیتابه با پوشش ضد چسب استفاده نمایید.

چگونه می‌توانیم جلوی جذب زیاد روغن توسط کتلت را بگیریم؟
برای جلوگیری از جذب زیاد روغن توسط کتلت، می‌توانید از سیب‌زمینی خام رنده شده به جای سیب‌زمینی پخته در مواد کتلت استفاده نمایید. سیب‌زمینی خام تر به راحتی روغن را جذب نمی‌کند و کتلتتان کمتر چرب و سنگین خواهد بود.

چطور می‌توانیم بوی تخم‌مرغ و بوی زهم از کتلت از بین ببریم؟
برای از بین بردن بوی تخم‌مرغ نامطبوع و بوی زهم از کتلت، می‌توانید از ادویه‌هایی مانند مرزه و ترخون خشک استفاده کنید. این ادویه‌ها به طعم و بوی کتلت اضافه می‌کنند و بوی تخم‌مرغ و بوی زهم را کمتر محسوس می‌کنند.​
 

بالا