طرز تهیه کاپ کیک تولد خوشمزه و مجلسی برای ۴ ، ۸ و ۱۲ نفر

آیلا

⭐⭐⭐ملکه⭐⭐⭐
عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم


طرز تهیه کیک فنجانی خوشمزه بدون فر برای ۴ الی شش نفر که با دو برابر و سه برابر کردن این مواد میتوانید برای هشت و دوازده نفر نیز تهیه کنید
مواد لازم کیک فنجانی برای ۴ نفر:
آرد شیرنی پزی۸ قاشق غذاخوری
شیر۱۰ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر۲ قاشق مرباخوری
شکر۶ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۲ عدد
وانیل۱ پنس
پودر کاکائو۳ قاشق غذاخوری
روغن مایع۶ قاشق غذاخوری
طرز تهیه کیک فنجانی:
برای تهیه کیک فنجانی خوشمزه ابتدا تخم مرغ‌ها را از داخل یخچال بیرون می‌آوریم و در محیط آشپزخانه قرار می‌دهیم تا با دمای محیط سازگار شوند. در ادامه تخم مرغ‌ها را به همراه وانیل و شکر درون یک کاسه مناسب می‌ریزیم، سپس با همزن برقی مخلوط می‌کنیم تا کاملاً پف کنند.

بعد روغن مایع را اضافه می‌کنیم و مجدداً مواد را ۱ دقیقه هم می‌زنیم و در آخر شیر را اضافه می‌کنیم و ۱ دقیقه دیگر مواد را مخلوط می‌کنیم. بکینگ پودر و پودر کاکائو را به آرد اضافه می‌کنیم و آن‌ها را از الک دو بار رد می‌کنیم.

بار سوم داخل کاسه محتوی مواد الک می‌کنیم و با لیسک در یک جهت مواد را مخلوط می‌کنیم. می‌توانید پودر کاکائو را اضافه نکنید و نصف از مایه سفید داشته باشید و نصف دیگرش را کاکائو اضافه کنیدتا کیک دو رنگی داشته باشید.

سپس قابلمه‌ای که گنجایش ۶ عدد فنجان را داشته باشد را انتخاب می‌کنیم و یک فنجان داخل قابلمه قرار می‌دهیم و تا نصف کمر فنجان آب داخل قابلمه می‌ریزیم و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم تا آب به جوش بیاید.

فنجان‌ها را با قلم مو آغشته با کمی روغن کاملاً چرب می‌کنیم و با ملاقه از مایه بر می‌داریم و تا نصف فنجان را پر می‌کنیم. (اگر مایه دو رنگ درست کردید می‌توانید یک لایه سغید و یک لایه کاکائویی بریزید) و فنجان را داخل قابلمه آب در حال جوشیدن قرار می‌دهیم.

همگی فنجان‌ها را که داخل قابلمه چیدیم، روی درب قابلمه دم کنی قرار می‌دهیم و درب قابلمه را می‌گذاریم و شعله را بسیار ملایم می‌کنیم تا به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بعد که درب قابلمه را بر می‌داریم و (به هیچ عنوان درب قابلمه را در این مدت باز نمی‌کنیم چون در حال پف کردن است).


با خلال داخل کیک فرو می‌کنیم اگر از مایه به خلال نچسبید یعنی کیک پخته است و می‌توانید درب قابلمه را بگذارید و شعله را خاموش کنید تا ۱۵ دقیقه دیگر به قابلمه دست نمی‌زنیم تا از دما بیفتد.

درب قابلمه را بر می‌داریم، سپس با کارد یا دست اطراف کاپ کیک‌ها را از فنجان‌ها جدا می‌کنیم و چندین مرتبه فنجان‌ها را روی زمین می‌زنیم و بشقابی روی فنجان قرار می‌دهیم و آن‌ها را بر می‌گردانیم و با سس شکلات، خامه فرم گرفته و یا انواع میوه‌ها تزئین می‌کنیم.

کیک فنجانی در فر
اگر می‌خواهید کیک فنجانی را در فر درست کنید باید از فنجانی استفاده کنید که تحمل دمای فر را داشته باشد، یا اینکه کلاً مایه کیک را داخل قالب‌های کاپ کیک بریزید. برای پخت کیک فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد از ۱۵ دقیقه قبل روشن می‌کنیم تا کاملاً گرم شود.

سپس قالب‌ها را داخل سینی فر می‌چینیم و به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه درون فر در طبقه وسط قرار می‌دهیم تا بپزند. پس از ۲۰ دقیقه با خلال دندان چک می‌کنیم از کیک‌ها پخته بود، آن‌ها را فر خارج می‌کنیم و پس اینکه کمی خنک شد از قالب خارج می‌کنیم.
۱۲_۳۳_۱۸_کاپ-کیک-شکلاتی-دستور-اصلی-عکس.jpg

نکاتی برای طبخ بهتر کیک فنجانی
فنجان‌هایی را که برای کیک فنجانی انتخاب می‌کنید بهتر است چینی باشند فنجان شیشه‌ای برای پخت کیک فنجانی مناسب نیست.
در دستور پخت کیک فنجانی می‌توانید از پودر کاکائو استفاده نکنید.
برای اینکه کیک درون فنجان‌ها نچسبد حتماً درون فنجان‌ها را به خوبی چرب کنید.
اگر می‌خواهید که در درون کیک فنجانی از خامه هم استفاده کنید ابتدا مقداری از مایه کیک را در درون فنجان‌ها بریزید و سپس خامه کیک را در روی مایه کیک ریخته و دوباره روی سطح خامه را با مواد کیک فنجانی بپوشانید.
حتماً در پایان ساخت کیک فنجانی که زیر گاز را خاموش کرده‌اید به مدت ۱۰ الی 15 دقیقه در قابلمه را همراه با دم کنی بگذارید این کار باعث می‌شود تا پف کیک‌ها نخوابد.​
 

بالا