طرز تهیه کابلی نخود بلوچی خوشمزه

آیلا

⭐⭐⭐ملکه⭐⭐⭐
عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
طرز تهیه کابلی نخود یا شور نخود کابلی یا شور نخود افغانستان که به کابلی هم معروفه یک صبحونه محلی در شهرستان چابهار و شهرهای اطرافشه. کابلی رو معمولا با نون روغنی یا همون پراتا میخورن.


البته کابلی نخود معمولا به عنوان نهار استفاده میشه. و در ماه رمضان کابلی می‌تونه هم به عنوان وعده شام استفاده بشه و هم می‌تونه به عنوان افطار مصرف بشه.

کابلی نخود فوق‌العاده خوشمزه و مقویه و طرز پخت راحتی داره. البته کابلی نخود دستورپخت‌های متفاوتی داره و ادویه‌هایی که استفاده می‌یشه با توجه به ذائقه افراد متفاوته. در بعضی مناطق گرم مسالا استفاده میشه و در برخی مناطق ادویه کراهی.


مواد لازم برای تهیه کابلی نخود بلوچی
نخود آشی 200 گگرم
گوجه فرنگی بزرگ 2 عدد
پیاز بزرگ 1 عدد
فلفل سبز تند 2 تا 3 عدد
تمبر هندی 1 قاشق غذاخوری
گشتیز 10 شاخه
ادویه کاری یک قاشق غذاخوری
زیره نصف قاشق چای‌خوری
دارچین یک چهارم قاشق چای‌خوری
زنجبیل یک چهارم قاشق چای‌خوری
نمک به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم


طرز تهیه شور نخود کابلی چابهار مرحله به مرحله
طرز پخت کابلی نخود خوشمزه و ساده

مرحله اول، خیساندن نخود
برای پخت کابلی نخود، ابتدا نخود رو از یک شب قبل داخل آب سرد خیس کنید و تا روز بعد چند مرتبه آب ظرف رو عوض کنید.

مرحله دوم، پختن نخود
برای شروع به پخت کابلی، ابتدا نخود خیس داده شده رو آبکشی کنید، داخل یک قابلمه بریزید و آب بریزید تا حدود یک بند انگشت آب روی نخود رو بگیره. قابلمه رو روی حرارت متوسط بذارید و نخود رو بپزید تا حسابی نرم بشه.


مرحله سوم، آماده کردن پیاز داغ
پیاز رو به صورت خلالی باریک یا نگینی ریز خرد کنید. داخل یک قابلمه کمی روغن بریزید و پیاز رو اضافه کنید و کمی تفت بدید تا کمی طلایی بشه. سپس نمک، فلفل، ادویه کاری زیره، پودری دارچین و زنجبیل رو اضافه کنید و روی حرارت کم کمی تفت بدید تا خامی ادویه‌ها گرفته بشه و عطر ادویه بلند بشه.

مرحله چهارم، اضافه کردن گوجه‌فرنگی و فلفل سبز
گوجه‌فرنگی‌ها رو پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. فلفل سبزها رو هم ساطوری و خیلی ریز خرد کنید و یک دقیقه بعد از اضافه کردن ادویه‌ها به پیاز اضافه کنید. مواد رو هم بزنید و حرارت رو کم کنید تا گوجه‌فرنگی کمی نرم بشه.

مرحله پنجم، پخت نهایی کابلی نخود چابهار
تمر هندی رو از نیم ساعت قبل داخل یک لیوان آب خیس کنید. بعد از حل شدن، تمبر هندی و مخلوط پیاز داغ و گوجه‌فرنگی و فلفل سبز رو به نخود پخته اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد با هم مخلوط بشن.

روی حرارت متوسط حدود نیم ساعت زمان بدید تا کابلی ریز بجوشه و طعم مواد به خورد هم بره. در ده دقیقه آخر پخت گشتیز تازه خرد شده رو به کابلی نخود اضافه کنید و سپس سرو و نوش جان کنید.

نکات مهم و فوت و فن های پخت نخود شور کابلی
در زمان پختن نخود می‌تونید نصف یک خیار رو در بیست دقیقه اول پخت نخود داخل قابلمه بذارید تا همراه نخود بیست دقیقه بمونه و نفخ نخود رو بگیره.

Û±Ûµ_Û³Û²_Û³Û´_13977748_598.jpg

 

بالا