طرز تهیه مربای بالنگ

صنم

مدیر
عضویت
May 4, 2023
جنسیت
خانم
آموزش مربای خوش عطر و خوش طعم بالنگ همراه با فوت و فن و نکاتش🥰
.
مواد لازم:
بالنگ: ۱ کیلو
شکر :۱ کیلو
آب: ۵۰۰ میلی لیتر
جوهر لیمو: نوک ق چ
هل: (سلیقه ای)
وانیل

طرز تهیه:
اول بالنگ ها رو شسته و خشک میکنیم بعد از وسط نصف میکنیم و قسمت میانی بالنگ رو خارج میکنیم. یه سریشو که ساده و برای خوردن روژمره میخوایم پوستش رو میگیریم و به هر شکلی که میخواییم خرد میکنیم من به سریشو مکعبی خرد کردم و یه سریشو قالب زدم.
.
یه سریشو که میخوایم به شکل گل درست کنیم پوست نیمیگیریم، چون بیشتر جنبه تزئینی داره و با پوست قشنگتره. برای اینکار با یه چاقوی تیر به صورت نواری نازک برش میدیم و هر برش رو میپیچیم و با خلال دندون یا با نخ سفید محکم میبندیم.
.
توی قابلمه تا روی بالنگ ها رو با آب پر میکنیم و روی حرارت تند که متناسب با اندازه قابلمه باشه میذاریم تا بجوشه وقتی شروع به جوشیدن کرد سه تا چهار دقیقه زمان میدیم بعد آبکش میکنیم این کار رو سه مرتبه تکرار میکنیم تا تلخیش بره.
بعد از آخرین آبکش با دستمون فشار میدبم یکم ابش دربیاد و بالنگ هارو رو داخل ظرفی با آب سرد خیس میکنیم به مدت سه ساعت و هر ساعت یکبار آبشونو عوض میکنیم.
.

برای شربتش شکر و آب رو مخلوط میکنیم و روی حرارت بالا میذاریم و هم میزنیم تا دونه های شکر حل بشه وقتی حل شد بالنگ وانیل رو اضافه میکنیم و اجازه میدیم بجوشه وقتی جوشید حرارت رو کم میکنیم تا به مدت نیم ساعت بپزه پنج دقیقه آخر پخت یا عصاره داخل بانگ رو که گرفتیم و صاف کردیم و یا جوهر لیمو اضافه میکنیم تا شکرک نزنه.
دم کنی میزاریم تا خنک بشه
.

بعد از نیم ساعت حرارت رو خاموش میکنیم مربا باید یک شب داخل همون قابلمه تو دمای آشپز خونه بمونه بعد خلال ها رو در میاریم و به ظرف مناسب انتقال میدیم.
در آخر هنگام سرو با خلال پسته تزئینش میکنیم.
.
 

بالا