طرز تهیه باقلوا باکو

لایلاک

⭐کاربر برتر⭐
عضویت
Oct 24, 2023
جنسیت
خانم


باقلوا باکو یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ ترکی است که بافتی سبک و ترد دارد و با روش‌های مختلف و مواد متنوعی درست و آماده می‌شود، این شیرینی خوش طعم بسیار پر طرفدار است و برای پذیرایی و مهمانی‌ها خیلی شیک و مناسب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه باقلوا باکو در ادامه با ما همراه باشید.
مواد لازم برای خمیر
آرد۸۰۰ گرم
کره نرم هم دمای محیط۱۸۰ گرم
زرده تخم مرغ۳ عدد
خامه ترش ۲۵ درصد۲۰۰ گرم
بکینگ پودرنصف قاشق چای خوری
پودر قند و یا شکر۱ قاشق چای خوری
شیر ولرم۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر
مواد لازم برای لایه‌های میانی
مغز گردو آسیاب شده۶۰۰ گرم
پودر قند۴۰۰ گرم
هل آسیاب شده۱ قاشق چای خوری
مواد لازم برای شربت
شکر۴۰۰ گرم
آب۱ لیوان معادل ۲۰۰ میلی لیتر
جوهر لیمو یا آب لیمو ترش تازهنوک قاشق چای خوری و یا ۱ قاشق مربا خوری
کره آب شده۲۰۰ گرم
مواد لازم برای رومال
تخم مرع کامل۱ عدد
زرده تخم مرغ۱ عدد
کره آب شده شفاف۱ قاشق مربا خوری

طرز تهیه باقلوا باکو​

مرحله اول​

برای تهیه باقوا باکو ابتدا برای درست کردن شربت مقداری آب را داخل یک قابلمه بریزید و بعد شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم خوب مخلوط شوند و سپس شربت را روی حرارت متوسط قرار دهید تا شکر کاملا در آب حل شود و مخلوط آب و شکر به جوش آید.

مرحله دوم​

وقتی مخلوط شروع به جوشیدن کرد به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا بجوشد و مخلوط غلیظ تر شود و قوام بیشتری پیدا کند، سپس مقداری جوهر لیمو روی شربت بریزید و با هم مخلوط کنید، اگر جوهر لیمو در دسترس نبود از آب لیمو استفاده کنید.

مرحله سوم​

بعد از آن شربت را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط کاملا خنک شود، سپس برای درست کردن خمیر آرد را در یک ظرف الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود و بعد کره هم دمای محیط و نرم شده را به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم​

سپس زرده تخم مرغ‌ها را روی مواد بریزید و هم بزنید تا تخم مرغ‌ها از لختگی خارج شوند و خوب با آرد و کره مخلوط شوند، بعد خامه ترش را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا به خورد مواد برود، سپس بکینگ پودر را هم روی ترکیب مواد بریزید.

نکته​

به جای خامه ترش می‌توانید از ماست چکیده و یا خامه صبحانه معمولی استفاده کنید و به مواد اضافه کنید.

مرحله پنجم​

بعد پودر قند و یا شکر را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و سپس شیر ولرم را روی ترکیب مواد بریزید و هم بزنید و با هم مخلوط کنید تا خمیر صاف و یکدستی تشکیل شود، بعد خمیر را با دست ورز دهید تا تقریبا سفت شود.

مرحله ششم​

سپس خمیر را در یک ظرف قرار دهید و روی ظرف خمیر را با سلفون بپوشانید و در دمای محیط قرار دهید تا به مدت نیم ساعت استراحت کند و حجم آن زیادتر شود بعد از این مدت خمیر را به ۱۲ چانه مساوی و هم اندازه تقسیم کنید و کنار بگذارید.


مرحله هفتم​

برای درست کردن مواد داخل باقلوا، مقداری مغز گردو را با آسیاب کاملا پودر کنید و بعد پودر قند را به آن اضافه کنید و هم بزنید و با هم مخلوط کنید و سپس پودر هل آسیاب شده را هم روی آن‌ها بریزید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط و یکدست شوند‌.

مرحله هشتم​

سپس یک قالب یا سینی مربع شکل به طول و عرض ۳۵ سانت انتخاب کنید و کف آن را با کره نرم شده، خوب چرب کنید، بعد روی یک سطح صاف آرد پاشی شده چانه‌های خمیر را قرار دهید و با وردنه به اندازه کف قالب یا سینی و نازک باز کنید.

مرحله نهم​

بعد خمیر اول را کف سینی قرار دهید و اضافه‌های اطراف خمیر را با چاقوی تیز برش بزنید و روی آن مقداری از مواد گردویی را بپاشید و پخش کنید، سپس یک لایه دیگر خمیر را روی آن قرار دهید و دوباره مقداری از ترکیب مواد گردو روی آن بپاشید.

مرحله دهم​

به همین شکل ادامه دهید تا لایه آخر که فقط خمیر را روی لایه‌ها قرار دهید و کناره‌های خمیر را با چاقو به سمت داخل مرتب کنید، سپس با خط کش برش‌های منظم ۳ سانتی باریک و بلند و سطحی بزنید و بعد اریب برش بزنید تا به شکل لوزی شود.

مرحله یازدهم​

بعد برای درست کردن مواد رومال، یک تخم مرغ را در یک ظرف کوچک بریزید و سپس زرده تخم مرغ را هم به آن اضافه کنید و با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شوند و بافت یکدستی تشکیل شود، بعد مقداری کره را در یک ظرف کوچک بریزید.

مرحله دوازدهم​

سپس کره را به روش بن ماری روی بخار کتری ذوب کنید و کف سفید سطح آن را جدا کنید و کنار بگذارید و کره آب شده را روی تخم مرغ‌ها بریزید و خوب با هم مخلوط کنید تا عطر و طعم آن‌ها کاملا با هم مخلوط شود و بافت یکدستی تشکیل شود.

مرحله سیزدهم​

بعد روی سطح برش‌های باقلوا را با قلمو از مخلوط مواد تخم مرغ و گردو بزنید و رومال کنید و سپس روی هر برش نصف مغز گردو قرار دهید و کمی فشار دهید تا سفت شود و بعد سینی را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید.

مرحله چهاردهم​

دمای فر را روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا باقلواها چند دقیقه بپزند و بعد از مدت کوتاهی که از پخت گذشت و مواد رومال لایه بالایی خشک شد، سینی را از فر خارج کنید و برش‌های سطح باقلوا را با چاقوی تیز تا آخر برش دهید.

مرحله پانزدهم​

سپس مقداری کره آب شده را روی باقلواها بریزید، کف سفید کره را حتما جدا کنید و گرنه باقلوا تیره و کدر می‌شود، بعد دوباره در فر قرار دهید و به مدت ۵۰ دقیقه تا یک ساعت اجازه دهید تا همه لایه‌ها کامل بپزند و بعد از این مدت از فر بیرون بیاورید.

مرحله شانزدهم​

حالا سینی باقلواها را در دمای محیط قرار دهید تا سرد و خنک شوند و بعد روی آن‌ها شربت خنک را بریزید و اجازه دهید تا به مدت ۲ تا ۳ ساعت بماند و شربت کاملا به خورد آن‌ها برود و بعد باقلواها را با دقت و آرام از سینی بیرون بیاورید.

مرحله هفدهم​

سپس باقلواها را در ظرف دیگری قرار دهید و به دلخواه و سلیقه خودتان با پودر پسته، پودر نارگیل، خرده‌های مغز گردو، خرده‌های مغز فندق و خلال بادام تزئین کنید و بعد تعدادی باقلوا باکو را در ظرف مناسب بچینید و همراه با چای سرو کنید.
 
آخرین ویرایش:

آوازقو🦢

⭐کاربر طلایی⭐
عضویت
Nov 11, 2023
جنسیت
خانم
درست با قزوینیا اوکی نیستم
ولی باقلوای هییییچ جا باقلوا قزوین نمیشه🤤
 

بالا