شعر کامل برگ سبزیست تحفه درویش

آیلا

⭐⭐⭐ملکه⭐⭐⭐
عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
معنی کامل برگ سبزیست تحفه درویش و در جواب این شعر زیباه باید گفت

چشم او قصد عقل و دین دارد

لشکر فتنه در کمین دارد

عالمی را کند مسخر خویش

هر که او لشکری چنین دارد

مست و خنجر به دست می‌آید

آه با عاشقان چه کین دارد

هیچکس را به جان مضایقه نیست

اگر آن شوخ قصد این دارد

ساعد او مباد رنجه شود

داغ بر دست نازنین دارد

هر کرا هست تحفه‌ای در دست

پیش جانان در آستین دارد

نیم جانی‌ست تحفهٔ وحشی

چه کند بی‌نوا همین دارد
Û±Û°_Û±Ûµ_Û°Û´_images.jpg


می گویند هنگام فرمانروایی حضرت سلیمان (ع) هر دسته از جانوران تصمیم گرفتند برای سپاس گزاری و چشم روشنی هدیه ای بیاورند . گروه مورچگان نمی دانستند چه چیزی تهیّه کنند . سرانجام موری که از همه باهوش تر بود گفت : سلیمان (ع) سالار و سرور همه ی مخلوقات روی زمین است و ما از همه ی جانوران ضعیف تریم . هر قدر که خودمان را به زحمت بیندازیم نمی توانیم هدیه ای تهیّه کنیم که در نظر سلیمان و دیگران جلوه ای داشته باشد . ما مورچه ایم پس هدیه مان هم باید با خودمان تناسب داشته باشد . سپس ادامه داد : خوراک لذیذ موران ملخ است . اگر سلیمان دانا و عاقل باشد یک ران ملخ را هم از ما می پذیرد و ما را سرافراز می کند .
مورچگان گفتند : صحیح است . سپس یک ران ملخ درشت انتخاب کردند و به حضور سلیمان بردند و گفتند : بزرگی به تو می برازد که سلیمانی ولی ما مورچه ایم و این هدیه ی کوچک نشان ارادت ما به توست .

برگ سبزی است تحفه ی درویش چه کند بی نوا ؟ ندارد بیش

سلیمان (ع) از سخن موران خوش حال شد و گفت : حق با شماست خداوند هم به هرکس به قدر توانایی اش تکلیف می کند و گرنه هیچ کس نمی تواند خدا را به قدر عظمت خدا بشناسد و عبادت کند .




معنی برگ سبزی است تحفه درویش یعنی چه؟
۱- یعنی این هدیه ای ناچیز و بی ارزش است در برابر وجود باارزش شما. (تعارف کردن در هنگام هدیه دادن)

۲- نوعی شکست نفسی و تواضع هدیه دهنده است و با این جمله به هدیه گیرنده می فهماند که درست است که هدیه کوچک و کم ارزش است اما به عشق شماست. رنگ سبز نماد صلح و آرامش، محبت و همدردیست.

۳- تحفه یعنی هدیه. برگ سبز می تواند هم نشان دهنده قیمت و ارزش کم هدیه باشد و هم به دلیل رنگش می تواند نشانه محبت و دوستی باشد که در این ضرب المثل به کار رفته است.

۴- این ضرب المثل در زمان تعارف کردن شی ای به دوست یا آشنایی گفته می شود تا علاوه بر کوچک شمردن هدیه توسط هدیه دهنده، با بزرگ شمردن شخصیت هدیه گیرنده در برابر تمام هدایای دنیا، ارادت خود را به او نشان می دهد.

۵- به هدیه ای می گویند که ممکن است از لحاظ مادی ارزشی نداشته باشد اما در مقام دوستی، از ارزش فراوانی برخوردار است چرا که هر چه از دوست رسد نیکوست.

برگ سبزی است تحفه درویش به انگلیسی

A widow’s mite​
 

بالا