درمان سریع اسهال کودکان در خانه و طب سنتی

آیلا

⭐⭐⭐ملکه⭐⭐⭐
عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
درمان اسهال کودکان بالای پنج سال و کودکان زیر دوسال قویترین داروی گیاهی برای اسهال کودکان

چه غذاهایی برای درمان اسهال کودکان مفید است؟
گوشت و مرغ آب‌پز یا کبابی، تخم مرغ آبپز، موز، سیب زمینی پخته، نان سفید، غلات، سبزیجات پخته شده، برنج سفید، کلوچه و سس سیب برای کودکی که اسهال دارد، مفید است.

چه غذاهایی برای درمان اسهال کودکان مضر است؟
غذاهای سرخ‌شده، فست‌فود، سوسیس و کالباس، آبمیوه، لبنیات پرچرب، نوشابه، چای و قهوه برای کودکی که اسهال دارد، مفید نیست.

چه زمانی برای اسهال کودکمان به پزشک مراجع کنیم؟
زمانی که تب کودکتان بیشتر از 24 ساعت طول کشید، همراه با مدفوعش خون دفع کرد، رنگ پوستش زرد شد، حالت استفراغ داشت، میل به غذاخوردنش را از دست داد و درد غیر معمولی تجربه کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.


دلیل اسهال در کودکان چیست؟
گرفتن عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و انگلی دلایل عمده مبتلا شدن به اسهال در کودکان است. همچنین دست زدن به اشیاء آلوده و آلرژی داشتن به مواد غذایی خاص هم،باعث بروز اسهال در کودکان می‌شود.

غذای مناسب برای درمان اسهال کودکان چیست؟
برای درمان اسهال کودکتان بهتر است از غذاهایی که در ادامه نام می‌بریم استفاده کنید:

گوشت گاو، مرغ، ماهی و گوشت بوقلمون آب‌پز یا کبابی؛
تخم مرغ پخته؛
موز؛
سیب زمینی پخته؛
سس سیب؛
نان پخته شده با آرد سفید؛
برنج سفید؛
پاستای سفید؛
غلات مانند بلغور، جو دوسر و دانه‌های ذرت؛
پنکیک و وافل تهیه شده با آرد سفید؛
سبزیجات پخته شده مانند هویج، لوبیا سبز، قارچ، چغندر و کدو؛
کلوچه.
چه غذایی برای اسهال کودکان مناسب نیست؟
لبنیات: به طور کلی لبنیات ممکن است اسهال کودک شما را بدتر کند به همین دلیل بهتر است از شیر، پنیر و ماست کم‌چرب استفاده کنید. اگر خواستید می‌توناید کمی دوغ به همراه نمک نیز به کودکتان بدهید.
غذای سرخ‌شده: در زمان اسهال به هیچ عنوان به کودکتان غذای سرخ‌شده، فرآوری‌شده و فست‌فود ندهید زیرا این غذاها برای معده و روده او سنگین هستند.
آبمیوه و مایعات کافئین‌دار و گازدار: برای تامین املاح بدن کودکتان در زمان اسهال از آبمیوه، چای و نوشابه‌های گازدار استفاده نکنید زیرا معده و او را دوباره تحریک می‌کنند.


چه زمانی برای درمان اسهال کودک با پزشک تماس بگیرید؟
مهم است که بدانید علت اسهال کودک شما چیست. کودکان مبتلا به اسهال ویروسی، ممکن است تب و استفراغ هم داشته باشند. اگر کودک شما هریک از این علائم را در دوران اسهال نشان داد، حتماً به پزشک مراجعه کنید:

تبی که بیش از 24 تا 48 ساعت طول بکشد؛
مدفوع خونی؛
استفراغی که بیش از 12 تا 24 ساعت طول بکشد؛
استفراغی که سبز رنگ، خونی یا شبیه تفاله قهوه به نظر می‌رسد؛
تورم شکم یا معده؛
عدم میل به خوردن و آشامیدن؛
درد شدید شکم یا معده؛
راش یا یرقان (رنگ زرد پوست و چشم).


راه‌های پیشگیری از اسهال کودکان
برای پدر و مادرهایی که کودکان پرانرژی و بازیگوش دارند، کمی سخت‌ است که بخواهند آن‌ها را از دام ویروس‌ها و باکتری‌ها دور نگه دارند. طبیعتاً کودکان این خانواده‌ها بیشتر به اسهال مبتلا می‌شوند. در چنین شرایطی بهترین راه پیشگیری از اسهال کودکان، تدابیر بهداشتی است.

والدین باید حواسشان به موارد زیر باشد تا کارشان به مرحله درمان اسهال کودکان نرسد.

شست‌وشوی دست: به کودکان یاد بدهید که قبل از هر وعده غذایی، بعد از رفتن به دستشویی و بعد از بازی با وسایلشان یا بازی با خاک و حیوانات، حتماً دست‌های خود را با آب و صابون به خوبی بشویند.
مصرف آب و غذای سالم: مطمئن شوید که آبی که کودکان می‌نوشند، آب آشامیدنی تصفیه شده است و غذاهایی که به کودکان می‌دهید به درستی پخته شده، فاسد و تاریخ گذشته نیستند.
شیر مادر را قطع نکنید: اگر نوزاد شیرخواره دارید که هنوز شش ماهش تمام نشده، توصیه پزشکان این است که شیر مادر را قطع نکنید. شیر طبیعی مادر حاوی آنتی‌بادی‌ها و مواد مغذی است که می‌تواند سیستم ایمنی نوزاد را تقویت کند و از ابتلا به عفونت‌ها و اسهال جلوگیری کند.
بهداشت مواد غذایی: غذاها را در دمای مناسب نگه دارید. از غذاهای فاسد و تاریخ گذشته استفاده نکنید. میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف به خوبی بشویید و مطمئن شوید که غذاهای نیم‌پخته یا خام مانند ماهی را به کودکان نمی‌دهید.
واکسیناسیون: برنامه واکسیناسیون منظم برای کودکان می‌تواند در پیشگیری از برخی از عفونت‌ها و ویروس‌هایی که اسهال را در آن‌ها ایجاد می‌کند، تاثیرگذار باشد؛ پس رعایت زمانبندی واکسیناسیون کودکان را جدی بگیرید.


راه‌های درمان اسهال کودکان
اسهال به‌تنهایی بیماری خطرناکی نیست. اگر کودک شما به بیماری‌های عفونی مبتلا شده باشد، اسهال کمک می‌کند که زودتر خوب شود؛ چراکه روده تلاش می‌کند عفونت‌های داخلی را از بدن او خارج کند.

به‌طور معمول برای تمام شدن اسهال کودکان، مصرف دارو لازم نیست، اما اگر اسهال کودک شما بیش از چند روز طول کشید، برای تعیین علت و درمان با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. برای اسهال شدید، ممکن است پزشک تغییر رژیم غذایی، تجویز دارو یا سایر روش‌های درمانی را پیشنهاد کند. برای اینکه کودک شما در طول دوران اسهال دچار کم‌آبی نشود، بهتر است مصرف مایعات را برای او کمی بالا ببرید. آب بهترین مایع برای درمان اسهال کودکان است.

Û±Û¶_Û´Û°_Û°Û°_.jpg
 

بالا