تاثیر کفش مناسب بر سلامت پا و بدن

کتونی ال ای

کاربر جدید
عضویت
Jan 4, 2024
جنسیت
خانم
تاثیر کفش مناسب بر سلامت پا و بدن

تاثیر کفش مناسب بر سلامت پا و بدن چیست؟ راه رفتن و دویدن از جمله کارهای روتین و همیشگی ماست. در واقع راه رفتن مانند نفس کشیدن نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کند. اما چطور می توان بدون درد و ناراحتی گام برداشت؟ چطور شب ها بدون احساس درد در ناحیه پا، زانو و کمر به راحتی به خواب شیرین بروید؟ این ها تنها دو مورد از عوارض پوشیدن کفش نامناسب است. شما با انتخاب کفشی که مناسب پا و بدن خودتان و استانداردهای کفش های راحتی را دارا باشد، می توانید با آرامش گام برداشته و بدون درد شب ها به خواب بروید. برای این که بیشتر در این زمینه بدانید، تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.
تاثیر کفش مناسب بر سلامت پا و بدن2

کفش مناسب چه تأثیری بر سلامت پا و بدن دارد؟

پا عضوی از بدن است که در هنگام تحرک داشتن مانند راه رفتن یا دویدن ما را به زمین متصل می کند و کفش نیز تنها پوشیدنی انسان است که در حفظ این ارتباط تلاش می کند. بنابراین باید به گونه ای انتخاب شود تا این سطوح کوچک و مهم را کمتر مورد آزار و اذیت قرار دهد. اصولاً برای استفاده ی روزمره، کفش های راحتی اولین انتخاب ما هستند. اما اگر کفش نامناسب چه برای مصرف روزانه و چه زمان و مکان های دیگر استفاده شود آسیب های جدی به پا و بدن ما وارد می سازد. اما اگر بخواهیم به طور گسترده تر به تأثیر کفش بر سلامت بدن بپردازیم باید یگوییم که:
◘ جریان خون اگر به درستی صورت نگیرد ممکن است فرد را با مشکلات قلبی و عروقی درگیر کند. قلب خون را به نقاط مختلف بدن پمپاژ می کند. از آن جا که پاها مسیر طولانی تری را نسبت به سایر قسمت های بدن تا قلب دارند، خون برای برگشت و گردش داشتن نیاز به یک نیروی پمپاژ دارد که در این جا عضلات پاشنه، ساق و ران با ایجاد انقباضاتی این وظیفه را به درستی انجام می دهند. حال اگر کفش نامناسب به پا داشته باشید و عضلات پای شما درگیر انقباضات و دردهای ناشی از کفش نامناسب باشد، دیگر نمی توانند به درستی جریان خون را به گردش در بیاورند و بیماری های قلبی عروقی شما را تهدید می کند.
◘ یکی از محسوس ترین تأثیراتی که کفش مناسب بر سلامت پا و بدن دارد، در نحوه ی عملکرد مغز می باشد. زمانی که شما یک کفش راحت به پا دارید، دیگر دغدغه ی راه رفتن یا ایستادن های طولانی را نخواهید داشت. چرا که کفش های راحتی به پا کرده اید و خیالتان بابت این موضوع آسوده است و با آرامش به امورات خود می پردازید. اما در مقابل اگر کفش نامناسب به پا داشته باشید علاوه بر احساس درد در ناحیه پا و زانو، باعث می شود بر عملکرد مغز شما اثر بگذارد. به این صورت که تمام ذهن شما درگیر دردیست که گریبانتان را گرفته و دیگر مغز شما برای حل مسائل مختلف فرصتی ندارد.
◘ کفش مناسب باعث حفظ تعادل بدن می گردد. صحیح ایستادن و متعادل ایستادن وظیفه ایست که بر عهده پاها نهاده شده است. بنابراین باید پاها در آرامش و امنیت کامل قرار داشته باشند تا بتوانند به خوبی تعادل بدن را نگه دارند. در غیر این صورت ممکن است وزن بدن شما به طور یکنواخت به دو طرف تقسیم نشود و یک طرف بدن وزن بیشتری را تحمل نماید که باعث آسیب به آن قسمت از بدن خصوصاً مفاصل درگیر می شود و شما را دچار مشکلات ارتوپدی و ستون فقرات می نماید.

انواع کفش مناسب برای سلامت پا و بدن

کفش های راحتی، انواع کتونی، کفش های طبی ازجمله کفش های مناسب برای سلامت پا و بدن است. البته کفش های دیگری هم هستند که بسیاری از افراد با آن ها احساس راحتی دارند. اما عمده ی کفش های مناسب سلامت پا و بدن همین کفش هاییست که در ابتدا ذکر شد. چرا که این مدل کفش ها همه استانداردهای کفش مناسب را رعایت نموده و شما با انتخاب درست و اصولی یک کفش مناسب پای خود می توانید یک روز طولانی را به راحتی راه بروید و یا حتی بدوید. البته باید در انتخاب نوع کفش براساس نوع فعالیت نیز دقت نمایید.

انتخاب کفش مناسب برای سلامت پا و بدن

در زمان های بسیار دور افراد تنها یک یا نهایتاً دو جفت کفش داشتند و از آن ها برای تمامی فعالیت های خود استفاده می کردند. اما با گسترش صنعت کفاشی و پیشرفت تکنولوژی انواع کفش های مختلفی در بازار عرضه می شود که هرکدام برای فعالیت خاصی مناسب می باشند. و زنانه مناسب برای سلامت پا و بدن نیز براساس نوع فعالیتی که می خواهید انجام دهید، متفاوت است.
به عنوان مثال کفشی که برای مهمانی و مجالس می پوشید با کفشی که در باشگاه استفاده می کنید کاملاً با هم متفاوت هستند. درست است که کفش باشگاه بسیار راحت تر از کفش مهمانیست اما از آن جا که شما در مهمانی فعالیت چندانی ندارید، پس می توانید کفش مجلسی بپوشید و احساس ناراحتی در قسمت پا نیز نداشته باشید. بنابراین مهم ترین نکاتی که باید در هنگام انتخاب کفش مناسب برای سلامت پا و بدن به آن توجه کرد عبارتند از:
• به جنس و کیفیت کفش توجه کنید.
• کفش را با جوراب تست کنید تا کفش انتخابی در هنگام استفاده تنگ یا گشاد نباشد.
• به وضعیت جسمانی خود در هنگام خرید توجه کنید و با در نظر گرفتن شرایط جسمی خود کفش مناسب را انتخاب و خریداری نمایید.
• دقت کنید که کفش را برای چه مکان و چه زمانی می خواهید.
• به پاشنه و نوک کفش دقت کنید تا مناسب پای شما باشد.
• کفش هایی که از نظر وزنی سبک هستند بهترین گزینه می باشند.
• با رعایت این نکات مطمئن باشید کفش مجلسی که در مهمانی می پوشید می تواند مانند کفش باشگاهی شما برای مدت زمان معینی راحت باشد.
• زمان درست ، در هنگام غروب که پا در عادی ترین حالت خود قرار دارد، می باشد.
تاثیر کفش مناسب بر سلامت پا و بدن 3

ویژگی های کفش مناسب برای سلامت بدن

یکی از نکاتی که برای خرید و انتخاب کفش مناسب برای سلامت بدن گفته شد اینست که به جنس و کیفیت کفش توجه کنید. اما جنس و کیفیت شامل چه چیزهایی می شود و چه نکاتی را باید در این زمینه توجه کرد؟

1- سایز

از آن جایی که پا وظیفه ی گردش خون را بعد از قلب به عهده دارد، پس باید در شرایط مناسبی قرار داشته باشد تا بتواند وظیفه ی خود را به درستی انجام دهد. تنگ یا گشاد بودن کفش می تواند به پای شما آسیب بزند. اگر کفش شما تنگ باشد طبیعتاً دچار پادرد می شوید و اگر هم گشاد باشد دائماً از پا، بیرون آمده و حتی ممکن است به مفاصل شما نیز فشار وارد سازد. پس برای انتخاب کفش با سایز مناسب همانگونه که در قسمت قبل گفتیم، در هنگام غروب برای خرید به بازار مراجعه کنید تا پای شما در معمول ترین حالت خود قرار داشته باشد.

2- گردش هوا

وجود رطوبت و عدم گردش هوا مکان مناسبی برای رشد و نمو میکروب و باکتریست. میکروب و باکتری می توانند باعث بروز بسیاری از بیماری های پوستی شوند. پای شما نیز به دلیل قرار گیری در کفش برای ساعت های طولانی مستعد بیماری های پوستی نظیر قارچ است که قطعاً بر سلامت بدن شما تأثیر منفی خواهد گذاشت. پس برای بهبود عملکرد پا باید آن را از هرگونه بیماری دور نگه دارید. بنابراین سعی کنید کفشی که انتخاب می کنید گردش هوا و تهویه مناسبی داشته باشد تا میکروب و باکتری داخل آن رشد نکند.

3- انعطاف پذیر

برای کفشی که می خواهید خریداری نمایید حتماً این تست را انجام دهید. دو طرف کفش را گرفته و به سمت هم خم کنید. اصطلاحاً کفش را تا کنید. با این کار شما می توانید میزان انعطاف پذیری کفش را متوجه شوید. کفش هایی که به سادگی تا یا خم می شوند بهترین انتخاب هستند چرا که پای شما را در هنگام عبور از روی موانعی مانند سنگ یا برجستگی های کف زمین ساپورت می کنند و به شما امکان عبور از آن را می دهند. در حالی که اگر کفش شما منعطف نباشد ممکن است حتی در هنگام رد شدن از روی یک سنگ کوچک پای شما لیز بخورد و به زمین بیافتید.

4- پاشنه یا لژ استاندارد

میزان پاشنه یا لژ بسته به نوع استفاده شما می تواند با استانداردهای متفاوتی باشد. اما بهترین اندازه پاشنه، اندازه ایست که پای شما بیش از حد روی پنجه نگه ندارد و کمی از وزن بدن را روی کف یا جلوی پا بیاندازد. در خصوص لژ نیز اگر از کفش هایی با لژ بسیار بلند استفاده کنید امکان عدم حفظ تعادل و پیچ خوردگی مچ پا که بسیار هم دردناک می باشد محتمل است.

5- مقاوم در گرما و سرما

برخی از کفش ها مناسب فصل تابستان و برخی مناسب فصل زمستان می باشند. تفاوت این دو در نوع آب و هوا و میزان دماییست که کفش در آن قرار می گیرد. کفشی که برای تابستان می خواهید بپوشید باید بسیار سبک تر و خنک تر از کفش زمستانی باشد و از طرفی کفشی که برای زمستان انتخاب می کنید باید در برابر سرما مقاوم بوده و سردی کمتری را به درون کفش منتقل کند. ضمن این که رویه ی کفش در برابر سرما پوسته پوسته نشود.
تاثیر کفش مناسب بر سلامت پا و بدن1

معایب استفاده از کفش نامناسب و بیماری های احتمالی ناشی از کفش نامناسب

کفش نامناسب علاوه بر مشکلاتی نظیر برهم زدن تعادل بدن، عدم گردش خون صحیح و درد مفاصل، معایب و عوارض دیگری نیز دارد. برخی از این مشکلات زودگذرند و در صورت تعویض کفش نامناسب با یک کفش استاندارد، مشکل به راحتی حل می شود. اما برخی از این عوارض طولانی مدت بوده و سال های زیادی ما را با خود درگیر می کند. از جمله معایبی که یک کفش نامناسب می تواند برای بدن ما به وجود بیاورد عبارتند از:
معایب و عوارض کوتاه مدتمعایب و عواض بلند مدت
تاولکج شدن انگشتان پا
میخچهفرو رفتن ناخن در گوشت
بوی بددرد مفاصل و کمر
بیماری های پوستیایجاد زخم در پا
درد در پاصاف شدن کف پا

چگونه از کفش مناسب برای سلامت بدن خود به درستی نگهداری کنیم؟

انتخاب و خرید کفش مناسب سلامت بدن تنها بخشی از کار است. قسمت اصلی و مهم نحوه ی حفظ و نگهداری از کفش است تا همیشه کفشی با کیفیت اولیه بپوشید. اگر از کفش های خود به درستی مراقبت نکنید علاوه بر صدمه زدن به پاهای خود، مجبور به خرید مجدد کفش می شوید. از جمله اقداماتی که باید برای نگهداری صحیح از کفش انجام دهید عبارتند از:
◘ سعی کنید کفش ها را به دور از رطوبت نگه دارید. حتی اگر در یک روز بارانی به منزل بازگشتید، حتماً کفش های خود را در مکانی قرار دهید که به خوبی خشک شوند و سپس آن ها را تمیز و مرتب کرده و در جای اصلی خود قرار دهید. رطوبت اضافی بر روی کفش می تواند به جنس و خصوصاً رویه ی کفش آسیب جدی وارد سازد. از طرفی وجود رطوبت می تواند باعث ایجاد بوی بد در کفش و در نهایت بر روی پای شما گردد.
◘ کفش هایتان را به طور منظم و مرتب تمیز کنید. حتی کفش هایی که به ندرت از آن ها استفاده می کنید را هر از گاهی از جای خود خارج کرده و به رسیدگی و تمیز کردن آن بپردازید. با این کار عمر کفش طولانی تر خواهد شد.
◘ رسیدگی به موقع از جمله کارهای دیگری است که می توانید برای نگهداری بهتر کفش انجام دهید. برخی از کفش های ما در اثر استفاده دچار آسیب های جزئی می شوند که تنها با یک مرمت ساده، مشکل حل می شود. حال اگر این مشکل کوچک را حل نکرده و اجازه ی گسترش را به آن بدهید قطعاً دیگر کفش شما پس از مرمت مثل قبل نخواهد شد.
◘ همواره کفش های خود را در یک محفظه ای مانند جعبه یا کاور بگذارید تا از گرد و غبار و یا نور آفتاب به دور باشد. حتی اگر امکان این را دارید که داخل کفش قالب یا کاور مخصوص آن را بگذارید، دریغ ننماید. چرا که با این کار خواهید دید که پس از مدت طولانی استفاده کفش ظاهر اولیه خود را همچنان حفظ کرده است. ضمن این که کفش خود را از آسیب هایی مانند خط و خش در اثر برخورد با سطوح یا کفش های دیگر مصون نگه داشته اید.
تاثیر کفش مناسب بر سلامت پا و بدن 4

نکاتی برای نگه داری از کفش مناسب سلامت پا

اقداماتی که باید برای نگه داری صحیح از کفش انجام دهید در قسمت قبل گفته شد. اما بد نیست به چند نکته کوتاه و ظریف جهت بهبود این اقدامات بپردازیم. از جمله:
• از جعبه های چوبی یا کاغذی و یا کاورهای پارچه ای برای نگه داری کفش ها استفاده کنید.
• کفش ها را به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.
• هر کفش را با روغن و واکس های مخصوص خود آن کفش تمیز کنید.
• اگر کفش شما بنددار است موقع پوشیدن یا در آوردن تنبلی را کنار گذاشته و حتماً بند آن را باز کنید.
• با کفش های غیر ورزشی خود به اجسام حتی توپ نرم نیز ضربه نزنید.
جمع بندی
پا قلب دوم انسان است چرا که وظیفه پمپاژ و برگرداندن خون از پایین ترین قسمت بدن را برعهده دارد. پس باید در هنگام خرید کفش دقت بسیار به خرج دهید تا مناسب ترین کفش را برای پای خود انتخاب نمایید. انتخاب کفش مناسب ارتباط مستقیمی با سلامت بدن و پا دارد و در صورت عدم انتخاب صحیح، می توانند در جزئی ترین مسائل زندگی شما خدشه وارد سازند. یکی از بزرگترین و متنوع ترین فروشگاه های عرضه انواع کفش های راحتی، کفش و و مردانه می باشد. برای تماشای محصولات ما به وب سایت کتونی ال ای مراجعه نمایید.
 

بالا