بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری نی نی سایت

آیلا

عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
دانه چیا را چگونه مصرف کنیم بهترین زمان مصرف و طریقه صحیح مصرف دانه سیاه فواید دانه سیاه در سایت مادران

دانه چیا سفید
دانه چیا سفید به نسبت دانه سیاه آن معمولاً کمیاب تر است و به همین دلیل هم محصولی لوکس تر به شمار می رود. دانه چیا در طبیعت به صورت ترکیبی از دو رنگ سیاه و سفید می روید. درصد دانه های سفید چیا بسیار کمتر ازسیاه آن است. چیا سفید کمی بزرگتر است و میزان اسیدهای چرب امگا 3 آن بیشتر است. در عوض مقدار پروتئین در دانه های سیاه بالاتر است ولی تفاوت هایی که با آن اشاره شد تا حدی ناچیز است که میتوان از آن صرف نظر کرد. کاربرد چیا سیاه به عنوان دانه بیشتر است این در حالی است که چیا سفید به عنوان آرد و غذا با ظاهری دلپذیر و زیبا کاربرد زیادی دارد.

دانه چیا ناشتا
اگر دانه چیا را برای لاغری، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد گوارشی استفاده می کنید، دانه چیا ناشتا بهترین حالت مصرف است. تحقیقات انجام شده بیانگر این است که مصرف دانه چیا به صورت ناشتا و یا در وعده صبحانه میزان هورمون گرلین، که هورمون محرک گرسنگی است را در بدن پایین می آورد.
Û±Û·-Û´Û²-ÛµÛµ-images.jpg

دانه چیا تقویت استخوان

مصرف دانه چیا تقویت استخوان را در پی خواهد داشت. دانه چیا از درصد کلسیم بسیار بالایی برخوردار است. این سوپرفود تمامی مواد مورد نیاز جهت تقویت و رشد استخوان را دارا است. دانه چیا برای مادران باردار بسیار مفید است و به رشد و تقویت استخوان های جنین کمک می کند. دانه چیا برای کاهش درد های مزمن ستون فقرات، زانو و کمر درد نیز بسیار مفید است.


مقدار مصرف دانه چیا برای لاغری چه میزانی است؟
دانه های چیا ممکنه کوچک به نظر برسن، اما برای کاهش وزن ارزش غذایی زیادی دارن. در حالت ایده آل، مقدار مصرف دانه چیا برای لاغری باید حدود سه قاشق غذاخوری باشه. این دانه ها وقتی در آب قرار میگیرن، متورم میشن و خیلی از افراد به دلیل بافت لزج دانه ها، خوردنش رو سخت میدونن. اجازه بدید به شما بگیم که چگونه دانه چیا رو خلاقانه بخورید و طرز مصرف دانه چیا برای لاغری چطور هست!

1. چای دانه چیا

برای همه دوستداران چای در خانه، این بهترین راه برای گنجاندن دانه چیا در رژیم غذایی هست. خوشمزه، سالم و در عین حال با طراوت هستش. هر نوع برگ/چای کیسه ای که دوست دارید (سبز، سیاه، اولانگ و غیره) انتخاب کنید، آن ها را در آب بجوشونید، چای رو صاف کنید و کنار بذارید تا خنک بشه. دانه های چیا رو به کم کم به چای اضافه کنید تا کلوخه ای نشن.

2. اسموتی دانه چیا

اسموتی ها برای صبحانه یا به عنوان یک میان وعده سالم عصرانه فوق العاده ایده آل هستن، به خصوص در تابستان که به خنک شدن شما کمک میکنن. این دستور غذا برای افرادی که واقعاً از بافت دانه چیا متنفر هستن، بهترینه، چون دانه ها دقیقاً در اسموتی مخلوط میشن و در حین خوردن زیر دندان نمیاد.

دانه های چیا برای لاغری رو میتوان به اسموتی هر میوه ای اضافه کرد، بنابراین میوه دلخواه (سیب، موز، انبه، زغال اخته، توت فرنگی و غیره) رو بردارید و آن ها رو تقریبا خرد کنید. میوه ها، شیر، ماست، یخ و یک قاشق دانه چیا رو در مخلوط کن بریزید و هم بزنید تا یکدست بشه.

3. بلغور جو دوسر دانه چیا

اگر ترجیح میدید برای صبحانه خود بلغور جو دوسر بخورید، در مسیر درستی برای کاهش وزن قدم گذاشتید. بلغور جو دوسر، دانه چیا، دارچین، کمی نمک و شیر رو در قابلمه بریزید. مخلوط را هم بزنید و به جوش بیاورید. برای رسیدن به قوام دلخواه خود میتونید شیر بیشتر اضافه کنید. حرارت رو روی متوسط بذارید و اجازه بدید جو نرم بشه. مقداری شکر یا عسل اضافه کنید و حرارت رو خاموش کنید. میتونید آن را با گردو یا میوه تزیین کنید.

4. سس سالاد سبزیجات

دانه‌های چیا غلیظ‌کننده‌های طبیعی هستن و میشه از آن ها برای سس‌های سالاد استفاده کرد. این دستور غذا به سالاد خسته کننده شما، طعمی جذاب میده. کافیه امتحان کنید! مقداری آلبالو بدون هسته، آب پرتقال، و آب لیمو رو با هم مخلوط کنید تا پوره یکدستی به دست بیاد. مقداری روغن زیتون، کمی نمک و یک قاشق دانه چیا رو به پوره اضافه کنید و 10 تا 20 ثانیه دیگر هم بزنید. سالاد رو با سس دانه چیا تزیین کنید و لذت ببرید!

بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری

اگرچه شما میتونید از مزایای دانه چیا در هر زمان لذت ببرید اما برای کاهش وزن بهتره در ساعات خاصی از روز مصرف بشن. محققان موثر ترین طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری رو در 4 زمان پیشنهاد میکنن:

در صبح: معده خالی بهترین زمان برای خوردن دانه چیاست چون انرژی میده و برای مدت طولانی تری احساس سیری میکنید. از طرفی هم منجر افزایش متابولیسم و کمک به هضم هر وعده غذایی در روز میشه.
قبل از تمرین: دانه چیا منبع خوبی از انرژی است و به شما کمک میکنه که هیدراته بمونید. این مواد همچنین میتونن استقامت شما رو هم افزایش بدن.
بعد از یک تمرین: دانه چیا سرشار از پروتئین و فیبر هست که میتونه به شما کمک کنه پس از ورزش عضله بسازید.
موقع خواب: دانه چیا وقتی قبل از خواب مصرف بشن، میتونه خواب و سایر فواید سلامتی رو تقویت کنه.
طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری رو متناسب با سبک زندگی خودتون در رژیم غذایی خود بگنجانید. نمیدونید از کجا شروع کنید؟ برنامه رژیم غذایی زیر رو بررسی کنید تا ایده بگیرید.

صبحانه (6:45 – 7:15 صبح): بلغور جو دوسر + دانه چیا + 1 عدد موز + 4 عدد بادام
میان وعده (10:00 الی 10:30 صبح): یک تخم مرغ آب پز
ناهار (12:30 الی 13:00): سالاد کلم سفید+ تکه های کوچکی از ماهی آب پز
میان وعده (15:00): یک فنجان چای سبز
شام (6:30 تا 7:00 بعد از ظهر): مرغ+ سبزیجات+1 قاشق غذاخوری دانه چیا + یک فنجان شیر گرم
پس برای کاهش وزن باید غذای کم کالری اما مغذی مصرف کنید. همچنین از خوردن میان وعده های آخر شب یا هوس های ناخواسته در اواسط روز خودداری کنید. برای جلوگیری از پرخوری میتونید صبح یک فنجان چای سبز یا شب یک فنجان چای بابونه بنوشید.

لاغری شکم پهلو با دانه چیا

بی تحرکی و عادات غذایی نادرست منجر به افزایش چربی در ناحیه شکمی میشه. زمانی که دانه چیا برای لاغری مصرف میکنید، ممکنه در خلاص شدن از شر چربی های شکمی نقش داشته باشن. چگونه؟ همون طور که در بخش های قبلی گفتیم، این دانه ها سرشار از آهن، منیزیم، سدیم، پتاسیم، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین C است.

برخی مطالعات همچنین نشون دادن که دانه چیا حاوی فیبر هست که حرکات روده رو تظیم میکنه. اساساً سموم انباشته شده در روده ها دفع میشن که به نوبه خود چربی های احشایی هم از دست میرن.

دانه چیا برای لاغری یک منبع عالی پروتئین گیاهی است که برای عضله سازی، متعادل کردن قند خون و چربی سوزی حیاتی است. پروتئین به شما کمک میکنه مدت طولانی تری احساس سیری کنید و اشتها رو کاهش بدید، که به نوبه خود باعث کاهش کالری دریافتی شما میشه.

طرز استفاده از دانه چیا برای لاغری
خوردن دو قاشق غذاخوری دانه چیا برای لاغری میتونه تقریباً 10 گرم فیبر برای شما فراهم کنه و این یعنی حدود 40 درصد از مصرف روزانه شما از دانه چیا تأمین میشه. یک مطالعه در سال 2015 نشون داد که خوردن 30 گرم فیبر در روز ممکنه به کاهش وزن به اندازه پیروی از یک رژیم غذایی پیچیده کمک کنه. پس میتونیم نتیجه بگیریم که استفاده از بهترین طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری ، باعث کاهش بافت چربی احشایی و یا چربی شکمی میشه.

اگر قصد دارید قدرت واقعی این دانه کوچک شگفت‌انگیز رو کشف کنید، از پاشیدن دانه‌های خشک چیا روی وعده‌های غذایی ‌تون خودداری کنید. در این بخش روش صحیح طرز استفاده دانه چیا برای لاغری برای شما آماده کردیم. دانه های چیا رو به مدت یک شب خیس کنید.

شاید بپرسید چرا؟ دانه های چیا مثل همه دانه ها حاوی ترکیباتی هستن که میتونن یک سری مشکلات گوارشی برای بدن ایجاد کنن. اما زمانی که اجازه بدیم دانه های چیا جوانه بزنن، در این صورت ترکیبات مضرر حذف و قدرت غذایی کامل دانه ها کاملا آزاد میشه. پس دانه چیا رو در آب به مدت یک شب بخیسانید تا جوانه بزنن.

ممکنه در حدود 20 دقیقه هم فرایند جوانه زنی انجام بشه. خوردن دانه های چیا برای لاغری بدون خیساندن/جوانه زدن ضرری نداره، اما از مزایای کامل بهره مند نخواهید شد. به علاوه، وقتی آنها را به صورت خشک میخورید، میتونن آب بدن رو جذب کنن و باعث کم آبی بشن.


دانه چیا چست؟

دانه چیا یک دانه خوراکی است که شبیه به تخم شربتی میباشد و تمایل به جذب آب دارداین گیاه از خانواده نعناع است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

چه زمانی باید دانه چیا رو مصرف کرد؟!

قبل از ناهار یا شام 20 گرم از اون و تو آب خیس کنید و نوش جان کنید.

 

بالا