اصلی ترین تفاوت بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی

  • شروع کننده موضوع آیلا
  • تاریخ شروع

آیلا

Guest
تفاوت بیمه صندوق کشوری با بیمه تامین اجتماعی چیست کدام یک مزایای بهتر تری دارن ؟


- مزایای تامین اجتماعی :

الف: مشترکین تامین اجتماعی ماهانه ۷ درصد سهم کارمند و 20 درصد سهم دولت می پردازند اما از مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری ماهانه ۹ درصد سهم کارمند و13.5 درصد سهم دولت کسر می گردد و همچنین دو درصد از حق شغل جهت دفترچه خدمات درمانی مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری نیز کسر می گردد .در نتیجه 4.5 درصد دریافتی حقوق مشترکین صندوق تامین اجتماعی بیشتر خواهد بود

ب: صندوق بازنشستگی با هر افزایش حکمی کل آن مبلغ را به عنوان مقرری ماه اول دریافت می کند اما مشمولین صندوق تامین اجتماعی مبلغی به عنوان مقرری ماه اول ندارند .

ج: کسانی که قبل از استخدام سوابق بیمه خصوصی به تامین اجتماعی دارند چنانچه تمایل دارند از سوابق بیمه ای قبلی خود برخوردار باشند بهتر است همچنان مشترک صندوق تامین اجتماعی باشند.

د: هر دو وابستگان درجه یک را بدون مشکل بیمه میکنند.اما در مورد پدر و مادر، تامین اجتماعی بصورت رایگان بیمه می نمایید اما باید سن مادر ۴۵ و سن پدر به ۵۵ سال رسیده باشد.اما دربیمه سلامت مشمولین صندوق بازنشستگی کشوری جهت بیمه درمان با اخذ وجه اقدام می نماید.

2- مزایای صندوق بازنشستگی کشوری :

الف: مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری در ایام بیماری و مرخصی معذوریت با هر نوع استخدام پرداخت حقوق و مزایای کارمند بر عهده دستگاه می باشد، اما کارمندان مشترک صندوق تامین اجتماعی در بیماری بیش از ۳ روز و مرخصی معذوریت جهت دریافت حقوق می بایست به تامین اجتماعی مراجعه نمایند. تامین اجتماعی در ایام مرخصی استعلاجی و معذوریت حقوق را به صورت دو سوم و سه چهارم با طی روند اداری پرداخت می نماید.

ب: کارمندی که به تامین اجتماعی بیمه می پردازد پس از بازنشستگی ارتباط وی با دستگاه محل خدمت به طور کامل قطع می گردد. اما کارمند بازنشسته مشترک صندوق بازنشستگی کشوری همچنان با دستگاه خود مرتبط بوده و می تواند از تسهیلات دستگاه خود مانند وام و … استفاده نماید.

ج: حقوق بگیران تامین اجتماعی قشر وسیعی از کارگران و کارمندان می باشند که به نظر می رسد در ترمیم های حقوقی که طول سالهای بازنشستگی اعمال می گردد افزایش کمتری نسبت به مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری در بلند مدت داشته باشند.

در پایان خاطر نشان می سازد تصمیم گیری در مورد اینکه کدام صندوق بازنشستگی در طول خدمت و پس از آن مفید ترخواهد بود ، برای هر فرد متفاوت است. ضمن آنکه به روشنی و دقیق نمی توان گفت کدام یک بهتر از دیگری است. در واقع وقتی دو صندوق فوق دولتی هستند، تقریبا خدمات مشابهی را با اندکی تفاوتها ارائه می دهند که هر فرد بر اساس همین اندک تفاوتها می تواند صندوق خود را انتخاب نماید.

اما پیشنهاد کلی کارشناسان امر به فرهنگیان معزز این خواهد بود که با توجه به محدودیت های اعمال شده در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه در خصوص نقل انتقال و مقررات و ضوابط جدید صندوق ها در محاسبه بروز حق بیمه ،این است که به هیچ عنوان بدون مشورت نسبت به ثبت درخواست تغییر صندوق در ادارات مربوطه اقدام ننمایند .
 

منصوره موسوی

Guest
با سلام خدمت دوست عزیزم · یقینا نمی توان پاسخ قاطعی به پرسش فوق داد اما می توان تفاوت های دو صندوق را در دریافت ها و پرداخت ها وتوان مالی صندوق ها بیان نمود
 

بالا