آموزش کامل پرورش حلزون و نحوه صحیح نگهداری از آن

آیلا

مدیر
عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
صفر تا صد پرورش حلزون در منزل

روش پرورش حلزون
پروژه پرورش حلزون عمدتا بر روی تکثیر حلزون و پرواربندی حلزون های جوان تمرکز دارد که برای این کار باید شرایط مناسب یعنی رطوبت بالا بین 75 تا 97 درصد و دمای بین 7 درجه تا 27 درجه فراهم شود.



پرورش باید به نسبتی انتخاب شود که اسیدیته بالاتر از 6 درجه باشد و خاک سبک و شکننده باشد تا حلزون احساس راحتی کند و تخم بگذارد و خاک باید از نظر زهکشی آب خوب باشد. تا آب در آن انباشته نشود و آب اضافه از حوضچه ها خارج شود که ممکن است باعث پوسیدگی علف های هرز و مرگ حلزون شود.



دو راه برای پرورش حلزون وجود دارد که در عنوان زیر به هر دو خواهیم پرداخت:

Û±Û±_ÛµÛ¶_ÛµÛ´_images.jpg

1- روش ایتالیایی : پرورش آزاد
این روش بستگی به الگوی طبیعی زندگی حلزون در طبیعت دارد که باعث می شود آزادانه حرکت کند و به طور طبیعی تولید مثل کند که این روشی است که از نظر کیفیت نتیجه بهتری می دهد.

این روش شامل کثیف کردن حلزون ها در حوضچه های روباز و علف خوار با قوطی های آبیاری است که برای جلوگیری از فرار حلزون ها حصارکشی شده اند.
این حوض ها باید دارای تخته های چوبی باشند که به صورت زاویه دار قرار می گیرند تا حلزون بتواند در تمام طول روز خوابیده و زیر آن آویزان شود.

حلزون عاشق آویزان شدن است، به خصوص روی چوب , بنابراین از تخته ها به صورت مورب استفاده می شود زیرا رطوبت و خنکی مورد نیاز حلزون را حفظ می کند تا بتواند در طول روز در داخل خود آویزان شود و در برابر اشعه های سوزان خورشید پنهان شود.
همچنین می توان از این تخته ها برای قرار دادن غذا و داروهایی استفاده کرد که به رشد حلزون ها کمک می کند و آنها را برای تولید مثل مناسب تحریک می کند.

این روش چگونه اعمال می شود؟
این فرآیند با انتخاب یک قطعه زمین با خاک سبک و نفوذپذیری خوب، ترجیحاً شیب دار برای تسهیل فرآیند زهکشی، همانطور که در بالا ذکر شد، آغاز می شود.

پس از تعیین قطعه زمین، باید آن را شخم زد تا از یک طرف برای کشت مناسب باشد و از طرف دیگر شکننده باشد تا حلزون بتواند حرکت کند و غوطه ور شود و از طرف دیگر تخم بگذارد.

مساحت زمین پرورش باید با توجه به ظرفیت تولید شما تعیین شود.به طور کلی مساحت مزرعه قابل استفاده از 50 تا 100 متر مربع به صورت مستطیل می باشد، به عنوان مثال:


*عرض 5 متر در طول 10 متر
یا
* عرض 5 متر در طول 20 متر

پس از آن باید تعداد حوضچه های مورد نظر خود و همچنین اندازه ظرفیت تولید مورد نظر خود را با توجه به تخصصی که می خواهید روی آن کار کنید، یا تولید جوانه حلزون یا خرید جوانه و چاق کردن و یا مخلوط کردن آنها , روش و سیستم پرورش را تعیین کنید.


اما قبل از آن باید نکات فنی در پرورش حلزون را بدانید.

مساحت یک متر مربع برای هر 300 حلزون کافی است، به این معنی که مساحت 50 متر مربع برای 15000 حلزون کافی است که معادل 15 تا 20 کیلو حلزون در اندازه های کوچک است.

بنابراین باید به این نکته توجه شود تا در داخل آکواریوم ازدحام بیش از حد ایجاد نشود، به خصوص پس از انجام عملیات پرورش مکرر که میزان تخمگذاری بین 80 تا 180 تخم برای هر زوج است.

حوضچه ها نیز باید از یکدیگر جدا باشند تا رفت و آمد بین آنها راحت تر شود و به راحتی بتوان آنها را تمیز کرد.

آماده سازی حوضچه ها
پس از انجام تمام مراحل قبل، حالا باید لگن ها را آماده کرد تا حلزون را در آن قرار دهیم، لگن ها باید با گیاهانی مانند سالاد، آفتابگردان، شاتوت، کلم و کلیه گیاهانی که دارای برگ های درشت هستند پر شوند. ویتامین C که حلزون آن را دوست دارد و 90 درصد پوسته آن را تشکیل می دهد.


پس از آن حوض ها را با توری با منافذ باریک حصار می کنند که اجازه خروج حلزون را نمی دهد.این حصار باید روی تخته های چوبی نصب شود.توصیه می شود یک سیم برق در بالای نرده قرار دهید که با باتری شارژ می شود. که جریان ضعیفی از خود ساطع می کند تا حلزون را هنگام بالا رفتن از حصار بیهوش کند و از فرار آن جلوگیری کند.

بسته به شاخه ای که می خواهید ببرید، استخرهای پرورش و سایر استخرها را می توان برای قرار دادن حلزون جوان و حلزون های پرواری تعیین کرد.

در زیر این حصار باید ورقه های فلزی به عمق 50 سانتی متر دفن شود تا از حلزون در برابر جوندگان، حشرات و خزندگان محافظت شود.

و همچنین برای محافظت از گیاهانی که از آنها تغذیه می کنند، باید مترسک هایی قرار داد تا از پرندگانی که از حلزون تغذیه می کنند جلوگیری شود.

پس از آن باید برای آبیاری محصولات و همچنین تامین رطوبت مورد نیاز حلزون، آبپاش ها قرار داده شود.آبیاری روزانه در غروب در حالی است که حلزون برای تغذیه خارج شده است.

هنگامی که سبزیجات رشد می کنند، تخته های چوبی را می توان در یک زاویه قرار داد تا حلزون ها را در داخل مخازن آماده کنند.قرار دادن حلزون در حوضچه ها
زمانی که حوضچه ها آماده شدند مرحله بعدی قرار دادن حلزون در داخل آنها است تا رها شود و آزادانه به تفریح بپردازند.حالا کار پروژه به تمیزکردن هر از گاهی در طول روز حوضچه ها در زمان خواب حلزون محدود می شود.

همچنین برای آبیاری سبزی ها و تامین رطوبت لازم مورد نیاز حلزون، حوضچه ها باید هر روز عصر آبیاری شوند.



2- روش فرانسوی: پرورش حلزون ها داخل گلخانه
این روش متکی بر پرورش حلزون در جعبه هایی به نام اتاق های تولید مثل است، این جعبه ها در اتاق هایی قرار می گیرند که از تغییرات آب و هوایی محافظت می شود که در آن دما کنترل می شود که در طول روز بین 18 تا 22 درجه است و باید در شب کاهش یابد تا به 18-19 درجه برسد. .

زمانی که حلزون ها در خاکی که داخل جعبه ها قرار داده شده تخم می گذارند، تخم ها را به جعبه های دیگر منتقل می کنند تا جوجه کشی کنند و پس از بیرون آمدن از تخم باید به مدت یک هفته رها شوند و سپس به حوضچه های پرواربندی منتقل شوند.
سقف گلخانه پوشانده می شود , که جلوی تابش اشعه خورشید و اشعه ماوراء بنفش را می گیرد که از آن در برابر تغییرات جوی و پرندگان محافظت می کند.


در داخل این حوضچه ها تیرهای آلومینیومی تعبیه شده است که توری ها از آنها آویزان شده تا حلزون ها آویزان شوند و به داخل خاک فرود آیند. بالای این تیرها تخته های چوبی بلندی برای گذاشتن خوراک و دارو قرار داده شده است.

چه نوع حلزونی باید پرورش داد؟

دو نوع اصلی وجود دارد که در بازارها تقاضای زیادی دارند، پرورش آن در بسیاری از کشورهای شمال آفریقا مانند الجزایر، تونس، مراکش و موریتانی چقدر موفق است و همچنین در کشورهای خاورمیانه مانند لبنان موفق بوده است. مصر و اخیرا امارات در این زمینه به موفقیت های بزرگی دست یافته اند.
این دو گونه هلیکس آسپرسا و هلیکس آپرتا هستند که به دلیل اینکه حوضه مدیترانه خانه اصلی آنهاست، پرورش این دو بسیار موفق بوده است .

انواع دیگری مانند:
- مارپیچ پوماتیا
- مارپیچ لوکوروم
- حلزون بزرگ خاکستری آفریقایی آچاتینا.

خانواده هلیکس aspersa
به حلزون باغی معروف است، رنگ آن از خاکستری روشن به خاکستری تیره متمایل است، رنگ یکنواختی برای آن وجود ندارد، اندازه آن نسبتاً بزرگ از 2 تا 35 میلی متر است و می تواند 10 سال زندگی کند و یکی از بهترین انواع حلزون ها برای پرورش از نظر نیاز غذایی و همچنین برای ساخت لوازم آرایشی محسوب می شود.
به دلیل سازگاری قوی با طبیعت و میزان مرگ و میر آن بسیار کم است و حتی در مناطق گرم و کمی خشک نیز می تواند زندگی و سازگاری داشته باشد و 6 بار در سال می تواند تخم بگذارد و این باعث می شود گونه ای با بهره وری خوب باشد.
پرورش آن آسان است و به دلیل سهولت پرورش و ظرفیت تولید بالا برای کسانی که تجربه کافی در پرورش حلزون ندارند توصیه می شود.

قیمت هر کیلوگرم هلیکس آسپرسا از 2 تا 5 دلار آمریکا متغیر است.


خانواده هلیکس Aperta
به دلیل ارزش غذایی و طعم بالایی که دارد جزو بهترین گونه های مورد نیاز بازار است و همین موضوع قیمت آن را بسیار بالا می برد. رنگ آن سبز تیره مانند برگ زیتون است و اندازه آن بین 22 تا 28 میلی متر است، بنابراین از هلیکس آسپرسا کوچکتر است.

حرکت و فعالیتش زیاد است , اما به دلیل سختی سازگاری با برخی نوسانات آب و هوایی میزان مرگ و میر آن بالاست، بنابراین بسیار حساس است و نیاز به مراقبت و تغذیه خوب دارد و همیشه رطوبت را دوست دارد.
تولید آن کمتر از خانواده هلیکس aspersa نیست. قیمت آن بین 10 تا 50 دلار است، بنابراین پرورش آن حتی با ظرفیت تولید پایین بسیار سودآور است. به همین دلیل است که بسیاری از کشاورزان روی پرورش این گونه تمرکز می کنند، به ویژه در الجزایر، جایی که آن را به مقدار زیاد تولید می کنند.



آیا می توان حلزون ها را از طبیعت جمع آوری و سپس پرورش داد؟
به گفته متخصصان این حوزه، میزان تخمک گذاری حلزون وحشی تنها 25 درصد است و این به دلیل سن بالا، نحوه زندگی و تغذیه آن است.

با افزایش سن حلزون، درصد تخمک گذاری کاهش می یابد، علاوه بر آن شیوع بیماری ها در بین آنها و تفاوت در گروه سنی بین حلزون هایی که آنها را جمع آوری می کنند، کاهش می یابد.

بنابراین توصیه می شود حلزون های جوانی را خریداری کنید که به اندازه کافی بالغ و قابلیت جفت گیری داشته باشند و قبلا تخمک گذاری نکرده باشند.
از آنجایی که میزان تخمک گذاری آن 75 درصد است، بهره وری مهمترین شرط موفقیت پروژه پرورش حلزون است.



هزینه تولید حلزون چقدر است؟
هزینه یک کیلوگرم حلزون تقریبا 1 تا 2 دلار آمریکا با احتساب تمام هزینه های کارگر، علوفه، آب و تجهیزات می باشد.
با این حال، این هزینه ممکن است بسته به روش پرورش مورد استفاده و منطقه ای که حلزون در آن پرورش داده می شود، متفاوت باشد.


بهترین راه برای پرورش حلزون کدام است؟
بهتر است حلزون های جوان را از یک فرد مورد اعتماد که از سلامت کامل برخوردار است خریداری کنید و طبق روشی که استفاده می شود در حوضچه ها یا باغ های رویشی قرار داده شود.به طور کلی روش فرانسوی از نظر پایین بودن میزان مرگ و میر بهتر است.
بنابراین کارشناسان معتقدند بهتر است این دو روش با هم ترکیب شوند و این روش موفق شده و با هزینه کمتر به تولید خوبی دست یافته است.


فضای مورد نیاز برای پروژه پرورش حلزون چقدر است؟
موضوع تعیین فضای لازم برای شروع کار پرورش حلزون بر عهده پرورش دهنده حلزون است که توان مالی او چقدر است و چه فضایی در اختیار دارد، به طور کلی می توان این پروژه را حتی در اتاقی به اندازه 10 مترمربع یا کمتر احداث کرد و با گذشت زمان گسترش داد. .

بنابراین می توان پروژه را حتی در صورت نداشتن مساحت زیاد شروع کرد همچنین باید روش مورد استفاده در آموزش را نیز در نظر گرفت زیرا هر روشی ظرفیت تولید خود را دارد و باید مطالعه شود تا با منطقه ای که در آن قرار دارید و قصد ایجاد پروژه را دارید , سازگار باشد.

برای مثال می توان در مساحت 1 متر مربع 3 کیلوگرم (معادل 300 حلزون) تولید کرد، یعنی در مساحت هزار متر مربع 3 تن تولید کرد.

در روش فرانسوی، یک کیلوگرم می تواند 60 کیلوگرم حلزون بالغ تولید کند، در حالی که این درصد در روش ایتالیایی که تنها 25 کیلوگرم تولید می کند، و میزان تولید در این روش کاهش می یابد.



کشورهای عربی که حلزون تولید و صادر می کنند , کدامند؟
کشورهای شمال آفریقا مانند الجزایر، مراکش و تونس با داشتن آب و هوای مناسب برای پرورش حلزون از پیشگامان این عرصه بودند.
حتی در آشپزخانه های کشورهای مغرب زمین غذاهای لذیذ نیز وجود دارد.
مراکش: در این زمینه بسیار پیشرفته است و در صدر فهرست صادرکنندگان حلزون در سطح جهانی قرار دارد. این چیزی است که آن را به یک رهبر در این زمینه تبدیل می کند. همچنین در بازار محلی به مقدار زیاد مصرف می شود.


تونس: در این زمینه پیشرفت خوبی داشته و دارای مزارع نمونه بر اساس روش ایتالیایی و فرانسوی است.صادرات حلزون تونس افزایش یافته و به یکی از بزرگترین صادرکنندگان حلزون تبدیل شده است.


الجزایر: همچنین در میان کشورهایی که در پرورش حلزون به موفقیت های زیادی دست یافته اند، مزارع زیادی در شرق الجزایر وجود دارد که حلزون ها را به روش ایتالیایی پرورش می دهند.


مصر: تولید خوبی هم دارد و این تقسیم بندی روز به روز در حال توسعه است. حتی تلاش هایی برای پرورش حلزون بزرگ آفریقایی آچاتینا وجود دارد.


لبنان: همچنین از جمله کشورهایی است که کشاورزان و شرکت های بسیاری در پرورش حلزون و صادرات آن به کشورهای غربی تخصص دارند.


امارات متحده عربی: این کشور جزو کشورهای جدید در این زمینه است، اما اخیراً نتایج واقعاً چشمگیری داشته است.این امر به دلیل استفاده از روش های نوین در پرورش حلزون است.


فهرست منبع بزرگترین صادرکننده حلزون
مراکش در رتبه اول فهرست بزرگترین صادرکنندگان حلزون قرار دارند.



استخراج ترشحات حلزون با دستگاه مولر وان
یک روش سنتی برای به دست آوردن ترشح حلزون وجود دارد که همگی خطرناک هستند و منجر به مرگ حلزون می شوند، اغلب پرورش دهنده حلزون بدن حلزون را ماساژ می دهد و یا آن را در معرض سرکه و نمک قرار می دهد تا بزاق آن ترشح شود و این باعث ایجاد آن می شود. آسیب بزرگی که منجر به مرگ آن می شود.
اما با کمک دستگاه بسیار پیشرفته به نام Muller One که ترشح حلزون را به روشی علمی و سریع جمع آوری می کند تا ترشحات حلزون را بدون خطر به دست آورد.


دستگاه استخراج ترشحات حلزون
اصل کار این دستگاه به این صورت است که حلزون را به مدت نیم ساعت در معرض اسپری ازن قرار می دهد تا از باکتری ها پاک شود و آرام شود تا از یکدیگر جدا شود.

بعد از نیم ساعت دیگر در معرض اسپری با ترکیب خاصی قرار می گیرد تا حلزون احساس لذت کند که باعث می شود بزاق به شدت ترشح کند بدون اینکه آسیبی به آن وارد شود.
چه زمانی حلزون بزاق ترشح می کند:
- هنگام حرکت
- هنگام ترس
- وقتی احساس لذت می کند.

فرآیند جمع آوری مخاط حلزون در عرض یک ساعت پس از قرار دادن حلزون در مولر وان انجام می شود، به ازای هر 10 کیلوگرم حلزون ممکن است تقریباً 3 کیلوگرم ترشحات حلزون جمع آوری کرد.

دستگاه استخراج ترشحات حلزون
این دستگاه در دو سایز موجود می باشد:

اندازه اول:
12 کیلوگرم حلزون حمل می کند و در هر ساعت 1.7 کیلوگرم ترشحات حلزون تهیه می کند.

سایز دوم:

آنها می توانند 20 کیلوگرم حلزون را در خود جای دهند و 3 تا 3.5 ترشحات حلزون در ساعت تولید کنند.


برای اطلاعات بیشتر می توانید در صفحه فیس بوک ما با ما تماس بگیرید و ما تمام اطلاعات را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بازاریابی و صادرات
بازاریابی مهمترین قدم در موفقیت هر پروژه است، بنابراین ما ایده های خوبی برای بازاریابی محصول حلزون پیشنهاد خواهیم کرد.
همچنین نحوه صادرات را به شما نشان خواهیم داد.

- شرکت در نمایشگاه های داخلی و بین المللی برای معرفی محصول خود.
- جستجوی مشتریان در اینترنت و دعوت از آنها برای بازدید از مزارع شما برای بررسی محصول و انجام توافق.
- برای کمک به شما و صرفه جویی در وقت و تلاش می توانید با صادرکنندگان متخصص در این زمینه تماس بگیرید.
- برای واردات و صادرات یک ثبت تجاری دریافت کنید تا بتوانید محصولات خود را صادر کنید و بتوانید در نمایشگاه های بین المللی شرکت کنید.


- قرارداد با هتل ها و رستوران هایی که غذاهای حلزون سرو می کنند.
- شما می توانید بخشی از محصول خود را در بازارهای محلی بفروشید.
- با واردکنندگان از سراسر جهان از طریق اینترنت در ارتباط باشید و می توانید برای بررسی کیفیت محصول نمونه هایی را برای آنها ارسال کنید.
- با آزمایشگاه های بین المللی متخصص در صنعت آرایشی و بهداشتی ارتباط برقرار کنید.


 

بالا