آموزش کامل روش نگهداری عروس هلندی

آیلا

عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
نحوه صحیح نگهداری عروس هلندی در منزل

با وجود آن که عروس های هلندی می توانند از غذاهای گوناگونی مانند انواع دانه ها و تخم مرغ و هویج تغذیه کنند و سازگاری خوبی هم دارند، نگهداری آن ها مستلزم رعایت یک سری نکات است


عروس هلندی پرنده ای است که اصالتش به مناطق گرمسیر و خشک استرالیا باز می گردد. به همین دلیل در اکثر نواحی داخل ایران شرایط مناسب برای پرورش و نگهداری از آن وجود دارد. یک نکته مهم در رابطه با شرایط دمایی نگهداری از عروس هلندی آن است که محیط پرنده نباید نوسانات دمایی زیاد داشته باشد. هم چنین شرایط دمایی سرد و خنک می تواند برای پرنده آزار دهنده و آسیب زا باشد.

در عین حال، لازم است که پرنده و قفسش در محیطی قرار بگیرند که امکان هواخوری و تنفس او به راحتی فراهم بشود. معمولا قراردادن قفس پرنده در قسمتی از خانه که نسبتا مرتفع باشد به احساس آرامش و امنیت آن کمک می کند.
Û±Û±_Û³Û³_Û³Û·_cockatiel-sitting-on-eggs-header_1200x900-1.jpg

تغذیه عروس هلندی
یکی از مهم ترین نکات در رابطه با نگهداری از هر جانوری، تامین غذای ناسب آن است. خوشبختانه عروس های هلندی می توانند غذاهای بسیار متنوعی بخورند و با مواد مختلفی گرسنگی خود را برطرف نمایند. غذای مخصوص عروس هلندی به راحتی در بازار و مراکز معتبر قابل تهیه است.

عروس های هلندی قادر هستند انواع دانه ها مانند گندم پخته، جوانه ماش، جوانه عدس و جوانه گندم را بخورند. هم چنین برای تغذیه آن ها می توان از تخم مرغ، هویج، کرفس، اسفناج، نخود فرنگی و حتی میوه هایی نیز سیب و موز استفاده کرد. نکته مهم در این رابطه آن است که با توجه به کوچک بودن این پرنده ها و محدودیت های دستگاه گوارششان، باید غذا با اندازه های بسیار خرد و تقریبا له شده به آن ها داده بشود.

لازم است که در تغذیه عروس های هلندی به تامین تمام مواد غذایی مورد نیاز مانند ویتامین ها، مواد قندی و پروتئین ها توجه شود. بنابراین برای تغذیه عروس هلندی از ترکیبی از مواد مختلف استفاده کنید. ذکر این نکته می تواند مفید واقع شود که بدانید بهترین قسمت تخم مرغ برای عروس هلندی، زرده آن است. هم چنین بیسکوییت های نرم خرد شده یا نان خرد شده نیز می توانند در برنامه غذایی عروس هلندی قرار بگیرند.

این نوع پرنده ها باید هر روز به مقدار کافی آب بنوشند. بنابراین همواره سعی کنید طرف آب آن ها را چک کنید و در صورتی که لازم بود آن را پر از آب کنید. حل کردن ویتامین و مواد معدنی در آب شیرین می تواند به غنای رژیم غذایی عروس هلندی بیفزاید. از جمله مهم ترین مواد معدنی در غذای عروس هلندی، کلسیم است.


نظافت کردن عروس هلندی
این پرنده ها باید به صورت مرتب پاکیزه شوند و پر و ناخن هایشان کوتاه شود. هر چند روز یک بار ناخن های آن ها را بررسی کنید و اگر بیش از حد بلند شده بود آن ها را به آرامی و تدریجی کوتاه کنید. پرهای پرنده را به خوبی تمیز کنید. هم چنین می توانید با قرار دادن چوب کوچکی از درخت افرا یا بلوط در قفس، به تیز ماندن منقار عروس هلندی کمک کنید.

یکی از نکات جالب در رابطه با عروس های هلندی، علاقه آن ها به حمام کردن است. شما برای حمام کردن این پرنده ها نیازی انجام هیچ کاری نخواهید داشت، جز این که کاسه ای آب متناسب با اندازه عروس هلندی در داخل قفس آن قرار دهید. خود پرنده به داخل کاسه رفته و در آن استحمام می کند.

ذکر این نکته ضروری است که عروس هلندی به صورت فصلی پرهایش می ریزد. این یک پدیده طبیعی است و نباید بابت آن نگران شد. نشانه ریزش پر فصلی عروس هلندی آن است که پرهای بخش هایی از بدن مانند صورت یا گردن حالتی پف کرده یا فر مانند پیدا می کنند. این حالت به تدریج برطرف می شود. شما می توانید با دادن سبزیجات و ویتامین به عروس هلندی به تسریع این فرآیند کمک کنید.


نحوه رفتار و تعامل با عروس هلندی
عروس های هلندی پرنده های بسیار باهوش و بازیگوشی هستند. یکی از قابلیت های این پرنده های که موجب شده محبوبیت بسیار زیادی داشته باشند، توانایی زیاد آن ها در یاد گرفتن تقلید گفتار انسان است. این ویژگی به ویژه در عروس های هلندی نر دیده می شود.

بهترین زمان برای آموزش صحبت کردن و تقلید گفتار در این پرنده ها، از حدود 40 تا 50 روزگی جوجه آن هاست. از این بازه زمانی می توان با تمرین های مداوم صحبت کردن را به عروس هلندی آموزش داد. بعد از چند ماه تمرین و مداومت این پرنده ها ابتدا به صورت مبهم و ناواضح صحبت می کنند؛ اما با تشویق و تمرین بیشتر کم کم یاد می گیرند واضح صحبت کنند و به خوبی تقلید گفتار را انجام دهند.

یکی از مشکلاتی که ممکن است در هنگام تربیت و آموزش عروس هلندی رخ دهد، رفتارهای پرخاشگرایانه این پرنده است. این رفتارها به خصوص در هفته ها و روزهای نخستی که این پرنده را به خانه می برید بروز می یابند. با این حال، این مشکل، جدی نیست و با گذشت زمان برطرف می شود.

عروس هلندی قادر است به سرعت با صاحب خود اخت شود. برای سازگاری بیشتر این پرنده ها می توانید قفس آن ها را در بخش های مختلف اتاق قرار داده، با نرمی و صبوری در روزهای اول با آن ها رفتار کنید و سایر اعضای خانه را نیز به آن ها معرفی نمایید.

این پرنده ها نسبت به خطرات محیطی حالت آماده باش دارند و خوابشان هم سبک است. معمولا عروس های هلندی در تاریکی شب دچار وحشت می شوند؛ بنابراین لازم است شب ها در کنار قفس این پرنده ها یک چراغ کوچک روشن بماند و هم چنین شرایط مناسب برای تنفس پرنده فراهم شده باشد.

عروس هلندی به اسباب بازی هایی که قابلیت خرد شدن داشته باشند علاقه زیادی دارد. می توانید برای سرگرم کردن این پرنده ها برایشان اسباب بازی های پلاستیکی بخرید. علاوه بر این، عروس های هلندی در برابر آینه نیز واکنش های جالبی از خود نشان می دهند. می توانید با قرار دادن یک آینه در مقابل این طوطی های کاکل دار اوقات خوشی برای خود و آن جانور رقم بزنید.

عروس های هلندی نر معمولا جسورتر و پر جنب و جوش تر هستند؛ برخلاف ماده ها که عمدتا آرام و گوشه گیرند. این پرنده ها اگر از قفس بیرون بیایند تمایل به راه رفتن دارند. عروس های هلندی در طول روز برای پاک سازی مجاری تنفسی خود عطسه می کنند. اگر عطسه های جانور زیاد شد یا تنفس آن با صدایی غیرعادی همراه بود، حتما آن را به نزد دامپزشک ببرید.


تخم گذاری عروس هلندی
بلوغ جنسی این پرنده ها معمولا در دو سالگی کامل می شود. این پرندگان زیبا در فصل بهار و اوایل تابستان جفت گیری می کنند. لازمه این پدیده، اخت شدن و سازگاری پرنده ها با صاحب خود و نیز برقراری آرامش در محیط است.

تخم گذاری این پرنده ها معمولا بین 7 تا 10 روز پس از فرایند جفت گیری خواهد بود. معمولا عروس های هلندی پس از هر بار جفت گیری 4 تا 5 عدد تخم می گذارند. اگر دیدید عروس هلندی شما دو تخم گذاشته و هم چنان شکمش متورم و بزرگ است، جای نگرانی نیست؛ باقی تخم ها در شکم او قرار دارند و به زودی خارج می شوند. هنگامی که یک عروس هلندی ماده جفت گیری کرده، باید نسبت به تغذیه آن توجه ویژه ای داشت. وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی، به خصوص کلسیم در رژیم غذایی عروس هلندی ماده ضرورت دارد.​
 

بالا