آموزش طرز تهیه کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان

آیلا

عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان خوشمزه و پف دار


آرد ۲ پیمانه
بکینگ پودر ۲ قاشق چای‌خوری
تخم مرغ ۴ عدد
شکر ۱ پیمانه
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری
روغن مایع ۱/۲ پیمانه
شیر ۱/۲ پیمانه
دستور پخت کیک اسفنجی با اندازه گیری لیوان فرانسوی دسته دار


ابتدا آرد رو به همراه بکینگ پودر ۳ مرتبه الک کنید تا کاملا نرم و سبک بشن.


سپس تخم مرغ هارو به همراه شکر و وانیل با دور تند همزن بزنید تا کرم رنگ و کشدار بشن هرچند مرتبه یکبار هم دور ظرفتون رو با لیسک دورگیری کنید تا کیکتون بوی زهم نده هم زدن تخم مرغ توی این مرحله خیلی مهمه و روی بافت کیکتون خیلی تاثیر داره پس با حوصله هم بزنید. (حدودا ۸ تا ۱۰ دقیقه)

روغن رو اضافه کنید و هم بزنید و بعد شیر رو به اضافه کنید و هم بزنید.

در اخر هم ترکیب آرد و بکینگ پودر الک شده رو طی چند مرتبه به مایع تخم مرغی اضافه کنید و با لیسک به صورت دورانی و آروم یا با دور کند همزن هم بزنید، حتما به آرومی هم بزنید تا پف مایع کیکتون نخوابه.

کف قالب مورد نظرتون رو چرب کنید یا کاغذ روغنی بندازید مایع کیک رو داخل قالب بریزید و با قالب چند مرتبه به سطح کار ضربه بزنید و به دلخواه روی سطح کیک خلال پسته یا خلال بادوم بریزید.

فر رو با دمای ۱۷۰ درجه روشن کنید و اجازه به مدت ۷ دقیقه گرم بشه، بیشتر از ۷ دقیقه بشه کیکتون گنبدی میشه و سطحش میسوزه.

بعد قالب رو داخل فر بزارید و تا نیم ساعت به هیچ وجه در فر رو باز نکنید.

بعد از نیم ساعت یم سیخ چوبی یا خلال دندون مرکز کیک فرو کنید اگر تمیز بیرون اومد یعنی کیک آمادست و اگر مایع کیک بهش چسبیده بود اجازه بدید ۱۰ دقیقه دیگه هم داخل فر باشه و درآخر باز هم با سیخ چوبی تست کنید.

اجازه بدید کیکتون کاملا سرد بشه بعد از قالب جدا کنید و برش بزنید تا خمیر نشه.

Û±Û²_Û²Û±_Û²Û³_cake-mast.jpg


طرز تهیه کیک اسفنجی با لعاب شکر
مواد لازم
تخم مرغ ۴ عدد
شکر ۱ پیمانه (۱۵۰گرم)
شیر ۱ پیمانه (۱۸۰ میلی لیتر)
روغن نصف پیمانه (۸۰ میلی لیتر)
آرد سفید گندم ۲.۵ پیمانه (۲۴۰ گرم)
بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
وانیل نصف قاشق چای خوری
ترافل رشته‌ای رنگی به میزان لازم
مواد لازم برای لعاب شکر
پودر قند نصف پیمانه
شیر ۳ قاشق غذاخوری


طرز تهیه
ابتدا تخم مرغ و شکر و وانیل رو با همزن برقی به اندازه‌ای میزنیم که کرم رنگ و کشدار بشه و شکر حل بشه. (دقت کنید که چند ساعت قبل از کار، تخم مرغ و شیر رو بیرون از یخچال بزارید تا به دمای محیط برسن).

بعد بهش روغن و شیر رو اضافه میکنیم با همزن مخلوط میکنیم. آرد و بیکینگ پودر الک شده رو توی ۲ مرحله بهش اضافه میکنیم و با همزن از یک جهت هم میزنیم. (حتما دورگیری رو انجام بدین که مایه کاملا یک دست بشه).



بعد ترافل‌های رنگی رو بهش اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم. کف و دیوارهای قابلمه رو با کمی روغن چرب میکنیم و یه کاغذ روغنی داخلش میزاریم.

مایه کیک رو داخل قابلمه میریزیم و ۳ بار به میز کار میکوبیم تا حباب‌های داخلش از بین بره. روی گاز با حرارت کم و در بسته میزاریم به مدت ۴۵ الی ۵۰ دقیقه بپزه.

(توی مدت پخت اصلا در قابلمه رو بر ندارید چون پف کیک از بین میره). بعد از پخت در قابلمه رو بردارید خلال دندون داخلش بزنید اگه مایه کیک بهش نچسبید نشون میده که کیک پخته.

برای درست کردن لعاب شکر پودر قند رو با مقدار کمی شیر مخلوط میکنیم. به خوبی هم میزنیم که کامل یک دست بشن و بعد که کیک خنک شد روی کیک میریزیم.​
 

Firebreather

⭐⭐سوپر استار⭐⭐
عضویت
Jul 23, 2023
جنسیت
خانم
و منی که دیشب وقتی خواب بودم سهم کیکم خورده شده🥲
 

سید منصوره موسوی میرکلایی

⭐⭐سوپر استار⭐⭐
عضویت
May 4, 2023
جنسیت
خانم
با سلام خدمت دوست عزیزم انشاءالله که حالت خوبه امیدوارم که همیشه در کارهایت موفق باشی دوست خوبم از مطلبی که فرستادی خیلی متشکرم انشاءالله که بتونم از مطلبی که فرستادی کیک خوبی درست کنم
 

بالا