آموزش طرز تهیه کلوچه فومن با پیمانه

آیلا

عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
طرز تهیه کلوچه فومن با پیمانه و اندازه دقیق خوشمزه و حرفه ای و سنتی

مواد لازم برای تهیه کلوچه فومن خانگی
آرد قنادی ۲ و ۱/۳ پیمانه
آب نصف پیمانه
کره ۵۰ گرم
روغن جامد ۳۰ گرم معادل ۱ قاشق غذا خوری
شکر ۲ قاشق غذا خوری
بکینگ پودر ۱ قاشق مربا خوری
نمک نوک قاشق چای خوری
زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق غذا خوری
مواد لازم برای تهیه مواد میانی کلوچه
آرد تفت داده شده ۱/۳ پیمانه
شکر ۶ قاشق غذا خوری
گردو پودر شده ۸ قاشق غذا خوری
کره یا روغن جامد ۳۰ گرم
گلاب ۴ قاشق غذا خوری
پودر دارچین ۱ قاشق مربا خوری
پودر هل ۱/۲ قاشق مربا خوری
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ ۱ عدد
شیر چند قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده به میزان لازم
سیاه دانه یا کنجد به میزان لازم


طرز تهیه کلوچه فومن با پیمانه مرحله به مرحله
مرحله اول: ترکیب کره، روغن و شکر
ابتدا کره به دمای محیط رسیده را به همراه روغن جامد داخل ظرف مناسب بریزید و با هم مخلوط کنید، شکر را به همراه مقداری زعفران دم کرده داخل مواد بریزید و خوب با هم ترکیب کنید تا مواد کاملا یکدست شوند.

مرحله دوم: اضافه کردن مواد خشک
آرد را با نمک و بکینگ پودر ترکیب و طی دو مرحله مخلوط آرد و بکینگ پودر را روی مواد الک کنید، آرد را از قبل یک بار الک کرده باشید و بعد با نمک و بکینگ پودر مخلوط کنید. بعد از اضافه کردن آرد، مواد به شکل خرده بیسکوئیت در می آید.

مرحله سوم: اضافه کردن آب
مقدار آبی که دارید را در سه مرحله به مواد اضافه کنید و با دست خوب ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی درست شود. اگر آب را کم کم اضافه کنید راحت تر می توانید خمیر خوب و با کیفیتی درست کنید. آرد اضافی داخل مواد نریزید که خمیر سفت می شود، بعد روی خمیر را بپوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه داخل یخچال استراحت دهید.

مرحله چهارم: درست کردن مواد میانی
در این فاصله مواد میانی کلوچه را درست کنید، ماهیتابه ای را روی حرارت قرار دهید و آرد را داخل تابه بریزید و با حرارت ملایم آرد را به مدت حدود بیست دقیقه تفت دهید تا خامی آرد از بین برود. آرد تفت داده شده را با شکر و گردو پودر شده مخلوط کنید. در ادامه کره به دمای محیط رسیده را به همراه پودر دارچین و پودر هل به مواد اضافه و با هم ترکیب کنید تا کره به خورد مواد برود. سپس گلاب را اضافه و مخلوط کنید تا به شکل خمیری در بیاید.

مرحله پنجم: ترکیب خمیر با مواد میانی


خمیر و مواد میانی را به هفت یا هشت قسمت مساوی تقسیم، خمیر را با دست کمی باز کنید و از مواد میانی داخل خمیر قرار دهید و خمیر را ببندید و مجدد چونه کنید. سطح کار را آردپاشی کنید و خمیر را روی سطح کار قرار دهید، مهر مخصوص کلوچه فومن را به آرد آغشته کنید و روی خمیر فشار دهید تا طرح روی خمیر بیفتد.

مرحله ششم: رومال و پخت کلوچه
زرده تخم مرغ را کمی با چنگال بزنید تا از لختگی خارج شود. چند قاشق شیر را به همراه کمی زعفران دم کرده به زرده اضافه و خوب با هم مخلوط کنید. روی کلوچه ها را بعد از آماده شدن، از مواد رومال بمالید و بعد روی کلوچه ها سیاه دانه یا کنجد بپاشید، سپس کلوچه ها را داخل فر از قبل گرم شده با حرارت ۱۸۰ درجه به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید تا کلوچه ها پخته شوند. بیشتر از این مدت طول نکشد چون کلوچه ها خشک می شوند
۰۹_۲۴_۰۰_کلوچه-فومن-۱-min.jpg


نکات کلیدی برای تهیه کلوچه فومن ساده و سنتی به روش اصلی

بعد از مهر زدن کلوچه ها، حتما بین شیارها را با چاقو برش دهید تا کلوچه زمان پخت پف نکند.
فر را از بیست دقیقه قبل روشن کنید تا کاملا داغ شود.
بعد از ۸ تا ۱۰ دقیقه شعله پایین را خاموش و شعله بالا را برای ۳ دقیقه روشن کنید تا سطح کلوچه ها خوشرنگ شود.
کلوچه ها را در ظرف دردار قرار دهید و برای نگهداری طولانی مدت حتما در فریزر نگه دارید تا هنگام مصرف تازه باشند و حتی می توانید با مایکروویو گرم کنید.​
 

بالا