آموزش طرز تهیه شیرینی برنجی با پیمانه

آیلا

عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
طرز تهیه شیرینی برنجی خوشمزه وحرفه ای به سبک قنادی ها و خونگی

مواد لازم شیرینی برنجی
روغن جامد250 گرم - 1 لیوان فرانسوی
پودر قند175 گرم - یک پنجم لیوان
تخم مرغ درشت1 عدد
آرد برنج مرغوب500 گرم - 3 لیوان پر سر صاف + 1 لیوان سر خالی
هل پودر شده1 قاشق مرباخوری
تخم خرفه برای تزیینبه میزان دلخواه
مخلوط آب و گلابنصف لیوان
زعفران دم کرده غلیظ و کم آب2 قاشق غذاخوری
مراحل طرز تهیه شیرینی برنجی
مرحله اول
برای درست کردن شیرینی برنجی خوشمزه ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ ها را تا سرد هستند جدا می کنیم و کنار می گذاریم تا به دمای محیط برسند.

مرحله دوم


همچنین بهتر است آرد برنج و پودر قند را در ظرف جداگانه با پارچه حریر الک کنید.


مرحله سوم
برای شروع ابتدا سفیده تخم مرغ را در یک کاسه با دور تند همزن می زنیم تا حجیم و سفت شده و وقتی کاسه را برمی گردانیم بیرون نریزد.

مرحله چهارم
حالا در یک کاسه بزرگ پودر قند، زرده تخم مرغ و روغن جامد را با دور تند همزن به مدت 5 دقیقه هم می زنیم تا سبک و روشن شود.

مرحله پنجم


بعد سفیده فرم گرفته را به همراه پودر هل به مخلوط زرده اضافه کرده و خوب هم می زنیم. سپس آرد برنج را هم اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم.


مرحله ششم
در ادامه کم کم مخلوط آب و گلاب را اضافه کرده و ورز می دهیم. برای این شیرینی روش اصولی ورز دادن همانند شستن رخت می باشد. (من از 3 قاشق غذاخوری گلاب غلیظ و بقیه آب استفاده کردم. استفاده زیاد از گلاب باعث خشک و ترک خوردن شیرینی برنجی می شود)

مرحله هفتم
توجه کنید باید تا جایی آب و گلاب اضافه کنید که خمیر نرم و لطیفی درست شود و نباید خمیر خشک باشد چون بعد از استراحت خشک تر هم می شود. برای من نصف لیوان آب و گلاب مصرف شد.

مرحله هشتم

وقتی خمیر نرم و لطیف شد یک تکه از اون برمی داریم و با دست گلوله می کنیم. باید گلوله خیلی نرم و لطیف باشد و هیچ ترکی نداشته باشید. اگر این حالت را داشت خمیر آماده است.


مرحله نهم
بعد از آماده شدن خمیر آن را 2 قسمت می کنیم. یک قسمت را ساده نگه می داریم و به قسمت باقی مانده، زعفران دم کرده غلیظ و کم آب را اضافه کرده و دوباره خوب مخلوط می کنیم تا خمیر زرد و یکدست شود.

مرحله دهم
حالا خمیرهای آماده شده را در کیسه های فریزر جداگانه قرار می دهیم و درشون را می بیندیم و به مدت 24 ساعت در جای خنک استراحت می دهیم. اگر خمیر را داخل یخچال استراحت بدهید احتمال خشک شدن خمیر بیشتر می شود.

مرحله یازدهم


پس از استراحت خمیر هر بار از خمیر تکه کوچکی برمی داریم و گلوله می کنیم. سپس مهر دلخواه خود را می زنیم و در سینی فر می چینیم. توجه کنید سینی نیازی به چرب کردن و کاغذ روغنی ندارد. بهتر است از سینی با جنس گالوانیزه استفاده کنید تا زیر شیرینی تیره نشود.


مرحله دوازدهم
بعد از اینکه همه خمیر را به این شکل آماده کردیم و در سینی چیدیم حالا نوبت پخت شیرینی برنجی است.

مرحله سیزدهم
برای پخت سینی را در فر از یک ربع قبل گرم شده با دمای 170 درجه سانتی گراد به مدت 20 تا 25 دقیقه می گذاریم تا بپزد. برای توستر و فر برقی دما رو 20 درجه کمتر کنید.

مرحله چهاردهم
در صورتی که به فر دسترسی نداشتید می توانید این شیرینی را در تابه دو طرفه بپزید و دو لایه کاغذ روغنی کف تابه بگذارید. زیر تابه حتما شعله پخش کن استفاده کنید.


مرحله پانزدهم
بعد از اینکه شیرینی ها به خوبی پختند آن ها را از فر بیرون می آوریم و صبر می کنیم تا کامل خنک شده و بعد از سینی جدا می کنیم. اگر به صورت داغ جدا کنید پودر می شود.


نوش جان

۰۹_۰۲_۴۵_shirini-berenji.jpg
 

بالا