آموزش طرز تهیه آبگوشت بختیاری خوشمزه

آیلا

⭐⭐⭐ملکه⭐⭐⭐
عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
طرز تهیه آبگوشت چهار محال بختیاری سنتی و مجلسی

مواد لازم
گوشت گوسفند۴۰۰ گرم
نخود۲۰۰ گرم
لوبیا سفید۲۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
برنج دانه ریز محلی۱۵۰ گرم
سیر۴ حبه
دنبه۵۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم


طرز تهیه آبگوشت بختیاری با نخود و برنج و گوشت
مرحله اول آماده سازی مواد
ابتدا نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید و هر چند ساعت یک بار آب آن را عوض کنید تا زودتر پخته شوند و نفخ غذا گرفته شود. گوشت ها را بشورید و اجازه دهید آب اضافی آن برود. سپس سیر و پیاز را بشورید و آن ها را پوست کنید و روی تخته برش آن ها را ریز خرد کنید. برنج را در آب نمک خیس کنید.

مرحله دوم: تفت مواد
در ادامه در قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و روی شعله ملایم اجازه دهید تا روغن گرم شود. سپس پیاز های خرد شده را به روغن اضافه کنید و تفت دهید تا کمی سبک و نرم شوند، سپس گوشت و دنبه را با پیاز تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و نمک و فلفل سیاه را به گوشت اضافه کنید و هم بزنید تا مواد باهم ترکیب و مزه ادویه به خورد گوشت برود. سپس سیر خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا عطر سیر بلند شود و از خامی خارج شود.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد
بعد از اینکه مواد تفت داده شد به مقدار ۴ لیوان آب به مواد اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت پخته شود. بعد از ۱ ساعت پخت گوشت، آب اضافه حبوبات را خالی کنید و حبوبات را به قابلمه اضافه کنید و و اجازه دهید به مدت ۳ ساعت مواد پخته شود.


مرحله چهارم: اضافه کردن برنج
بعد از این مدت، آب اضافه برنج را خالی کنید و برنج های خیس شده را به قابلمه اضافه کنید و روی حرارت ملایم اجازه دهید تا برنج پخته شود. بعد از مدتی آبگوشت غلیظ و جا افتاده می شود. بعد از این که آبگوشت به روغن افتاد شعله را خاموش کنید و چند دقیقه اجازه دهید تا مواد آبگوشت ته نشین شود.

مرحله آخر: سرو آبگوشت
بعد از چند دقیقه دنبه ها را از مواد جدا کنید و در ظرف دیگر آن را له کنید و آب آب گوشت را جدا کنید و داخل دنبه ها بریزید و سرو کنید. مواد داخل قابلمه را با گوشت کوب بکوبید تا مواد کاملا له شود و باهم ترکیب و یکدست شوند. مواد کوبیده شده را در ظرف دیگر سرو کنید. نوش جان.
۱۷_۱۶_۲۴_آبگوشت-بختیاری.jpg


فوت و فن های دستور پخت آبگوشت بختیاری خوشمزه و لعابدار
آبگوشت را می توانید با نان داغ، ترشی لیته و سبزی خوردن تازه سرو کنید.
در صورت تمایل می توانید از ۲ قاشق رب گوجه قرنگی استفاده کنید.
بعضی ها در این آبگوشت از میوه های خشک استفاده می کنند.​
 

بالا