شرایط گرفتن وام با مدرک فنی حرفه ای چیست؟

  • شروع کننده موضوع خبری سرگرمی
  • تاریخ شروع

خبری سرگرمی

Guest
مدارک لازم برای دریافت وام فنی و حرفه ای
کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم
عدم استفاده قبلی از وام خود اشتغالی
بیکار بودن یا صاحب کسب و کار نبودن
عدم اشتغال در دستگاه های دولتی
عدم دریافت حقوق باز نشستگی
دارا بودن حداقل سن ۱۸ و حداگثر ۵۰ سال


متقاضیان وام خوداشتغالی باید بیکار بوده و از هیچ نهاد دیگری وام اشتغال دریافت نکرده باشند. سن این افراد باید در محدوده‌ سنی ۱۸ تا ۵۰ سال باشد. همچنین داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت نظام وظیفه‌ عمومی برای آقایان الزامی است. گروه هایی که می‌توانند برای دریافت وام فنی و حرفه ای اقدام کنند شامل:
فارغ التحصیلان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
دارندگان دیپلم فنی و حرفه ای یا کار و دانش
دارندگان مدرک فنی و حرفه‌ای از مراکز آموزشی دولتی و آموزشگاه‌های آزاد
دارندگان ایده‌های کارآفرینی
برگزیدگان مسابقات مهارت ملی
برگزیدگان جشنواره خوارزمی و مخترعین
کسب و کار خانگی : نوعی از کسب و کار است که توسط اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب يک طرح کسب و کار شکل می گيرد. و منجر به توليد خدمت يا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محيط مسکونی می گردد. سقف اين تسهيلات صندوق در اين حوزه ۵۰ ميليون ريال است.
خويش فرمايی و خود اشتغالی: نوعی از کسب و کار که فرد مالکيت کسب و کار خود را عهده دار باشد. شخص می تواند علاوه برخود برای افراد ديگری نيز ايجاد اشتغال کند. در صورتيکه اين کسب و کار برای مدير و شاگرد ايجاد شغل نمايد از نوع خود اشتغالی خويش فرمايی می باشد. سقف تسهيلات صندوق در اين حوزه ۱۵۰ ميليون ريال است.
78.jpg


کارفرمايی: نوع دیگری از کسب و کار که فرد مالکيت کسب و کار خود را دارا است و علاوه بر خود برای افراد ديگری نيز ايجاد اشتغال می کند. چنانچه برای افرادی ديگر بعنوان کارگر نيز ايجاد اشتغال بنمايید از نوع کارفرمايی خواهد بود. در اين نوع اشتغال دو يا چند نفر می توانند در قالب اشخاص حقوقی بصورت شراکتی يا تعاونی نسبت به راه اندازی يک کسب وکار مبادرت نمايند.
کارآفرينی : به کسب و کاری که باعث ایجاد کالاهای جديد يا ارائه روش جديد در فرآيند توليد يا ایجاد بازاری تازه ، يافتن منابع جديد و يا ايجاد هرگونه تشکيلات جديد در زمينه صنعت ، خدمات و کشاورزی می شود. کارآفرين می بايد صاحبان سرمايه را در خصوص مطلوبيت نوآوری خويش متقاعد سازد.
دریافت وام خوداشتغالی با مدرک فنی و حرفه ای
همان گونه که از اسم وام فنی و حرفه ای مشخص است برای دریافت این وام متقاضی باید گواهینامه بین المللی فنی و حرفه ای داشته باشد. بنابراین گام اول برای دریافت وام خوداشتغالی داشتن مدرک فنی و حرفه ای است. شرایط دریافت گواهینامه فنی و حرفه ای به شرح زیر است:
ثبت نام و شرکت در دوره های آموزشی آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد یا دولتی
معرفی به آزمون فنی و حرفه ای
قبولی در دو آزمون تئوری و عملی
دریافت گواهینامه فنی و حرفه ای
ثبت نام برای آزمون ادواری
افرادی که خود دارای مهارت هستند اما نتوانسته گواهینامه فنی و حرفه ای دریافت کنند. می توانند با شرکت در آزمون های فنی و حرفه ای گواهینامه بگیرند و بعد با آن می توانند دیپلم فنی و حرفه ای دریافت کنند. سپس به کمک گواهینامه مهارت ، وام خوداشتغالی دریافت کنند. برای اخذ مدرک برای دپیلم گرفتن قبل از ثبت نام شرایط را خوب مطالعه نمایید و سپس جلوی هر مهارت کد استاندارد درج شده آن کد را یادداشت نمایید. سپس به دبیرستان بزرگسالان یا واحد کاردانش آموزش و پرورش شهرتان مراجعه نمایید. اگر مهارت مورد نظر را برای اخذ دیپلم کافی یا صحیح تشخیص دادند آن موقع اقدام به ثبت نام نمایید.
با دیپلمی که این چنین گرفته می شود می توان در کنکور فنی وحرفه ای دولتی یا دانشگاه آزاد برای دوره کاردانی پیوسته شرکت کرد.
مراحل دریافت وام
پس از دریافت گواهینامه ، گام دوم ثبت‌نام برای وام از طریق تلفن یا اینترنت است. اطلاعات متقاضی در بانک اطلاعات ذخیره می شود و متقاضی شماره‌ پرونده‌ خود را دریافت می کند. پس از ثبت شماره‌ پرونده‌ بر روی مدارک ، این مدارک ارسال می شود. پس از بررسی مدارک ارسالی ، پرونده‌ای برای متقاضی تشکیل و بایگانی می‌شود.
گام سوم ارزیابی طرح های کسب و کار انجام می شود و درخواست ها بر اساس اولویت طبقه بندی می شوند. سپس طرح های کسب و کار مورد بازرسی قرار می‌گیرد تا شرایط لازم برای دریافت تسهیلات بررسی گردد. در این مرحله شرایط عمومی افراد و توانایی آنان برای راه‌اندازی فعالیت مورد بررسی قرار می‌گیرد.
با انجام بازرسی یا مصاحبه ، نتیجه دریافت وام مشخص می شود و وام برای متقاضی واریز می شود. مدتی بعد بازرسی مجدد از کارگاه صورت می‌پذیرد. پس از این مرحله افرادی که وام خود را در اموری غیر از راه‌اندازی کسب و کار مصرف کرده باشند مشخص و وام آنها با محاسبه‌ جریمه‌باز پس گرفته می‌شود.
از زمان ثبت‌نام تا واریز وام به حساب متقاضی حداکثر 6 ماه زمان لازم است. بنابراین پس از ثبت‌نام چنانچه تا مدت 6 ماه تماسی با فرد متقاضی گرفته نشود به منزله‌ی آن است که متقاضی فاقد شرایط لازم بوده است.
شرایط احراز دریافت وام
میزان وام اشتغال به متقاضیان متقاضی در چارچوب ضوابط و مقررات تعیین شده پس از بررسی دقیق طرح کسب و کار و نیاز واقعی متقاضی تا سقف ۵۰ میلیون ریال برای تسهیلات خانگی و تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال برای تسهیلات خویش‌فرمایی یا خود اشتغالی و تا سقف ۳۰۰میلیون ریال برای تسهیلات کارفرمایی یا کار‌آفرینی پرداخت می‌شود.
یک نفر کارمند رسمی دولت یا دو نفر کارمند قراردادی شاغل در ادارات دولتی به علاوه سفته و چک به میزان ۱۲۰ درصد اصل مبلغ تسهیلات دریافتی برای دریافت تسهیلات خانگی تا سقف ۵۰ میلیون ریال الزامی است.
دو نفر کارمند رسمی دولت یا یک نفر کارمند رسمی دولت و یک کاسب جواز کسب دار، به طوری که جواز کسب او بالای پنج سال اعتبار داشته باشد به علاوه سفته و چک الزامی است.
به میزان ۱۲۰ درصد اصل مبلغ تسهیلات دریافتی جهت دریافت تسهیلات خویش‌فرمایی یا خوداشتغالی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریالی الزامی است. همچنین برای دریافت وام کارفرمایی یا کارآفرینی از ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلیون ریال نیز وثیقه ملکی دریافت می‌شود.
 

بالا