جوانمرد : عواقب رانندگی بدون گواهینامه

  • شروع کننده موضوع پسر_جوانمرد
  • تاریخ شروع
وضعیت
این موضوع قفل شده است

پسر_جوانمرد

Guest
سلام کاربران محترم

@پسر_جوانمرد سعی میکنه اگه مطلبی در وبلاگ جدیدش به آدرس worldbook.blogix.ir منتشر میکنه در سایت مادران هم تاپیکش رو بزنه.مطالب هم کپی از سایتهای مختلف مخصوصا خبریه با ذکر منبع منتشر میکنم.در وبلاگم هر مطلبی پست میذارم و کپی هستش اخلاق و شرع حکم میکنه منبع رو ذکر کنیم.ان شاءالله که مفید واقع بشه و به درد بخوره. جوانمرد که در قید و بند عناوین کاربری طلایی و برتر و.. نیست و اصلا برام مهم نیست حتی برای پول هم حاضر نیستم در هر تاپیکی پست بذارم.بیشتر دوست دارم پستی بذارم که کمک کننده و راهگشا و یا مفید باشه.وبلاگی که در امضامه برای ارتباط با کاربرانه مخصوصا بالای صفحه وبلاگم قسمت تماس با من که مثل چالش ناشناس میتونید به صورت یکطرفه مطلب ،انتقاد،سوال و پیشنهادی دارید مطرح بفرمایید.اسم کاربری هم نگفتید مهم نیست و احتیاجی هم نیست ایمیل واقعیتون رو در قسمت تماس با من بگید.هر ایمیلی حتی چرت و همینجوری بنویسید و پیام بدید قبول میکنه و پیام ارسال میشه در قسمت پیامهای وبلاگم و میتونم بخونم و لازم شد اینجا تاپیک میزنم جواب میدم.ضمنا برای این اسمم رو در عنوان تاپیک می نویسم اونایی که بدشون میاد با دیدن اسم نیان به تاپیکای من، هم بعضیا که میخوان به تاپیکای من دسترسی داشته باشن با سرچ اسم پسر_جوانمرد یا جوانمرد در قسمت سرچ سایت، سریعتر به تاپیکای من دسترسی داشته باشن.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بر اساس قانون، رانندگی بدون گواهینامه اقدامی مجرمانه بوده و تصادف در چنین شرایطی مجازات مضاعف دارد.



یکی از الزامات رانندگی با وسایل نقلیه موتوری داشتن گواهینامه رسمی است.

در صورتی که حتی فرد مهارت کافی در رانندگی داشته باشد، ولی فاقد گواهینامه رسمی باشد و اقدام به رانندگی کند مرتکب جرم شده است.

رانندگی با وسایل نقلیه، تابع قوانین و مقرراتی است که افراد ملزم به رعایت آن هستند و در صورتی که حادثه‌ای در رابطه با وسایل نقلیه رخ دهد، مسئولیت آن مستقیما متوجه فردی است که از آن استفاده می‌کند.

بر این اساس فرد استفاده کننده از وسیله نقلیه در چارچوب مقررات راهنمایی و رانندگی باید دارای گواهینامه رسمی باشد و در صورتی که بدون داشتن گواهینامه اقدام به استفاده از وسیله نقلیه بنماید و در حین رانندگی تصادف کند رسیدگی به تصادف مشمول مقررات متفاوتی است.

در صورتی که طبق قوانین طرف مقابل مقصر شناخته شود، تنها جرم فرد فاقد گواهینامه، رانندگی بدون گواهینامه است.

ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی تصریح دارد که هر فردی بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است بنماید و همچنین هر فردی به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد و به رانندگی وسائل مزبور مبادرت ورزد، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

در صورت ارتکاب مجدد به این جرم، متخلف به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.

در صورتی که در جریان یک تصادف، فرد فاقد گواهینامه مقصر شناخته شود، مجازات او تشدید خواهد شد و از یک تا پنج سال نیز از حق رانندگی محروم می‌شود.

موضوع قابل توجه دیگر در این خصوص این است که در صورتی که فرد دارای گواهینامه خود را به جای راننده بدون گواهینامه معرفی نماید بر اساس قانون مجرم شناخته شده و بر اساس ماده۶۲ قانون بیمه به مجازات حبس درجه هفت (۹۱ روز تا ۶ ماه) محکوم می‌شود.

علاوه بر این در شرایطی که راننده نیز در این امر تبانی کرده باشد به مجازات مذکور محکوم می‌شود.


منبع: نورنیوز
 

وضعیت
این موضوع قفل شده است
بالا