??صبحی با قرآن(روزبیست ودوم،ص۲۲)??

  • شروع کننده موضوع هاله
  • تاریخ شروع

هاله

Guest
?قرائت امروز تقدیم به روح بزرگوارشهید مدافع حرم رضا بخشی??

1654925947814.png


???????????????



1654925998542.png
 
استارتر
استارتر

هاله

Guest

درسی از صفحه بیست و دوم قرآن کریم

درباره‌ی فلسفه‌ی تغییر قبله‌ی مسلمانان از سمت بیت‌المقدس به سمت کعبه، آنچه قرآن دراین‌باره تصریح و تأکید دارد این است که تغییر قبله، آزمایش الهى بود تا پیروان واقعى پیامبر شناخته شوند. زیرا آن‌ها که ایمان خالص ندارند، به‌محض تغییر یک فرمان، شروع به چون‌وچرا مى‏نمایند که چرا این‌گونه شد؟! اعمال ما طبق فرمان سابق چه مى‏شود؟! اگر فرمان قبلى درست بود، پس فرمان جدید چیست؟! اگر دستور جدید درست است، پس فرمان قبلى چه بوده است؟!
با تغییر قبله که آزمایشى بزرگ براى مسلمانان بود، روشن شد که چه کسانى تسلیم خدا و پیامبر صلى الله علیه و آله هستند و چه کسانى متزلزل‏اند و با اندک بهانه‏اى به کفر بازمى‏گردند.
لذا خداوند می‌فرماید:
«وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِی کُنْتَ عَلَیْها إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ یَنْقَلِبُ عَلى‏ عَقِبَیْهِ‏ وَ إِنْ کانَتْ لَکَبِیرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ»
ما آن قبله‏اى را که قبلاً بر آن بودى (بیت‌المقدس) تنها براى این قراردادیم که افرادى که از رسول خدا پیروى مى‏کنند از آن‌ها که به جاهلیت بازمی‌گردند بازشناخته شوند؛ اگرچه این کار جز براى کسانى که خداوند هدایتشان کرده دشوار بود.

نکته‌ای که از این آیه استفاده می‌شود این است که برخی از احکام و بایدونبایدهای الهی که در شرع آمده است، دلیلشان آزمایش و امتحان آنان است. امتحان برای اینکه معلوم شود کدام‌یک از بندگان ایمان راستین دارند.
البته امتحان و آزمایش بندگان و مشخص شدن مؤمنین واقعی از دیگران، به این معنی نیست که خداوند چیزى را نمى‏دانسته و سپس از آن آگاه شده است، بلکه مراد همان تحقق و عینیت پیدا کردن این واقعیت‌هاست. توضیح اینکه: خداوند از ازل از همه حوادث و موجودات آگاه بوده است هرچند آن‌ها تدریجی به وجود مى‏آیند، بنابراین حدوث حوادث و موجودات چیزى بر علم و دانش او نمى‏افزاید، بلکه آنچه قبلاً مى‏دانسته به‌این‌ترتیب پیاده مى‏شود.
علاوه بر این، امتحان کردن بندگان برای این است که خود آنان نیز به نیکوکار بودن یا بدکار بودنشان علم پیدا کنند. همچنین امتحان الهی برای این است که حجت بر بندگان تمام شود؛ یعنی برای این است که در قیامت علیه خدا احتجاج نکنند که «اگر خداوند ما را امتحان می‌کرد، ما از امتحان الهی سربلند بیرون می‌آمدیم»!


تفسیر نور، ج‏1، ص 220
تفسیر قرآن مهر، ج‏2، ص 26
تفسیر نمونه، ج‏1، ص 489
 

Mamane matin

Guest
روحشون شاد ?
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم?


ممنون هاله جونم❤
 

مآهور

Guest
اللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم?




???
 

بالا