چای ماسالا چیست و چه خواصی دارد؟

  • شروع کننده موضوع مجله خبری
  • تاریخ شروع

مجله خبری

Guest
با توجه به اینکه چای ماسالا دارای کالری کمی است و از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار می‌باشد، به راحتی میتوان آن را در رژیم غذایی روزانه گنجاند. باید به این نکته توجه داشت که در صورتی که این نوشیدنی بدون شکر مورد استفاده قرار گیرد، برای افراد مسن نیز مناسب خواهد بود. از جمله مزایای این چای، میتوان به تأثیر آن در کاهش وزن افراد اشاره کرد. همچنین با توجه به کالری کم این نوشیدنی، استفاده از آن برای افرادی که رژیمهای غذایی مربوط به کاهش وزن دارند نیز مناسب است، البته در صورتی که بدون شکر مورد استفاده قرار گیرد. چای ماسالا به راحتی در منزل قابل تهیه بوده و دارای عطر و طعم بسیار خوبی میباشد.

همانطور که اشاره شد. این چای دارای فواید زیادی بوده و از تاثیرگذاری مناسبی بر سلامتی برخوردار است که از جمله این فواید میتوان به خاصیت تقویتکنندگی، هضم بهتر غذا، دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، دارا بودن خواص ضد التهابی و همچنین پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و درمان آن اشاره کرد. در ادامه به بررسی بیشتر هر کدام از خواص این چای خواهیم پرداخت.



خاصیت تقویت کنندگی بدن​

در ترکیبات چای ماسالا شاهسوند انواع مختلفی از ادویه های گرم و مقوی وجود دارد که هر کدام به تنهایی می تواند باعث تقویت عمومی بدن شوند. اما در این محصول ترکیبی از چند ادویه خوشمزه و مقوی جمع آوری شده است و یک محصول کاملا سلامت را ایجاد کرده اند که می تواند زمینه ساز تقویت کل دستگاه های بدن باشند.

کمک به هضم غذا​

یکی از خواص مفید چای ماسالا، کمک به فرایند هضم غذا است. بسیاری از افراد در هضم غذا دچار مشکلاتی هستند و به این دلیل در طول روز احساس بدی را تجربه خواهند کرد. اما مصرف این نوشیدنی، به دلیل دارا بودن ادویههایی مانند میخک در ترکیب خود، باعث بهبود فرایند هضم غذا در بدن خواهد شد. وجود هل نیز در ترکیب این چای، باعث افزایش بزاق شده و به همین دلیل نیز عمل هضم را آسانتر میکند. زنجبیل هم باعث طراوت بدن شده و خاصیت آرامبخشی دارد.

دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و پیشگیری از ابتلا به سرطان​

با توجه به اینکه چای ماسالا دارای خواص آنتی اکسیدانی میباشد، مصرف آن باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان خواهد شد. در حقیقت وجود ادویههایی مانند هل، زنجبیل و دارچین در ترکیب این چای سبب به وجود آمد چنین خاصیتی شده است.

پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و درمان آن​

یکی از خواص بسیار مهم چای ماسالا، تأثیر آن بر جلوگیری از بروز سرماخوردگی است. همچنین ترکیبات موجود در این چای به درمان سرماخوردگی و گرفتگی بینی نیز کمک خواهد کرد. زنجبیل و میخک موجود در این نوشیدنی، باعث حفاظت از بدن در برابر ابتلا به سرماخوردگی شده و همچنین در درمان سرفه نیز مؤثر میباشند. بنابراین افرادی که دچار سرماخوردگی میشوند با مصرف این چای آن هم به صورت داغ خیلی سریع بهبود خواهند یافت. البته باید توجه داشت که چای در هنگام مصرف، تنها به اندازهای داغ باشد که دهان را نسوزاند.

تأثیر مثبت بر متابولیسم بدن​

یکی از نشانههای سلامت بدن و صحت عملکرد اندامها، متابولیسم سریع است. به این ترتیب می‌توان اطمینان داشت که غذا به خوبی هضم شده و عملکرد کلی بدن با مشکل خاصی مواجه نیست. مصرف چای ماسالا به صورت روزانه، تأثیر مناسبی بر فرایند هضم غذا داشته و به همین دلیل باعث افزایش متابولیسم بدن خواهد شد.

پیشگیری از ابتلا به دیابت​

دیابت امروزه یکی از بیماریهای بسیار شایع محسوب میشود که افراد زیادی را درگیر کرده است. به همین دلیل باید همواره به دنبال راههایی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بود. چای ماسالا یکی از انواع نوشیدنیهایی است که دارای خاصیت ضددیابتی میباشد. همچنین مصرف آن سبب بالا رفتن حساسیت بدن نسبت به انسولین شده و باعث کاهش سطح قند خون خواهد شد. بنابراین میتوان گفت که استفاده مداوم از این چای، سبب پیشگیری از ابتلا به دیابت خواهد شد.

خاصیت ضد التهابی​

همانطور که اشاره شد ادویههای مختلفی از جمله میخک و زنجبیل در تهیه چای ماسالا مورد استفاده قرار میگیرند. زنجبیل به تنهایی دارای خاصیت ضد التهابی است، اما در کنار ادویههای دیگری مانند میخک که از خواص مشابهی برخوردار است، خاصیت ضد التهابی این نوشیدنی نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین برای درمان التهابات بدن مصرف این چای مفید و طبیعی توصیه میشود.

کنترل فشارخون​

یکی از راه حلها برای کنترل و درمان فشار خون، مصرف چای ماسالا است. نوشیدن این چای به تنظیم گردش خون بدن کمک میکند که همین امر باعث جلوگیری از بروز نوسانات در فشار خون خواهد شد.

بهبود گرفتگیهای مربوط به دوران قاعدگی​

با توجه به اینکه چای ماسالا دارای ترکیباتی با خواص ضد التهابی است، مصرف آن میتواند تأثیر مناسبی بر درمان گرفتگیهای مربوط به دوران قاعدگی داشته باشد. خاصیت آرامبخشی ترکیبات موجود در این چای بر روی عضلات و سیستم عصبی بدن، میتواند در کاهش مشکلات گرفتگی نقش موثری ایفا کند.

جلوگیری از بروز نفخ شکم​

در برخی از موارد، به دلیل رژیمهای غذایی نامناسب، افراد دچار نفخ خواهند شد. در این حالت فرد با مشکلاتی در فرآیند هضم غذا مواجه میشود. به این ترتیب باید به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل بود. یکی از مواد غذایی با ارزش که سبب کاهش بروز نفخ میشود چای ماسالا است. این نوشیدنی طبیعی دارای خاصیت ضد نفخ میباشد که با سهولت فرآیند هضم غذا به سیستم گوارش کمک کرده و عاملی مناسب برای کاهش وزن نیز محسوب میشود.

کاهش وزن​

همانطور که اشاره شد، مصرف چای ماسالا میتواند به عنوان عاملی برای کاهش وزن در نظر گرفته شود. این خاصیت در درازمدت نتیجه خواهد داد و نباید انتظار داشت که طی مدت زمانی کوتاه با این روش، به کاهش وزن دست یافت. اصولاً در اکثر موارد، این چای همراه با شیر مصرف میشود. برخی از افراد نیز به جای شیر گاو از شیر سویا در ترکیب این چای استفاده می‌کنند. در هر صورت باید گفت که شیر منبع پروتئین بوده و به همین دلیل پس از استفاده، سبب کاهش احساس گرسنگی خواهد شد. به این ترتیب میتوان گفت که مصرف این نوشیدنی همراه با شیر، یک میانوعده خوشطعم و مغذی محسوب میشود. همچنین به دلیل وجود ادویه های گرم در ترکیب این چای هندی، باید گفت که مصرف آن در شکست چربیها و کاهش جذب کالری توسط بدن نیز مؤثر است. از طرف دیگر، تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات حاکی از آن است که فلفل سیاه میتواند باعث جلوگیری از تجمع چربی در بدن شود. در هر صورت حتماً باید به این نکته توجه داشت که مصرف شکر همراه با این چای باید کاملاً محدود باشد تا موجب اضافه وزن نشود.
 

بالا