پناهیان /عدم رشد سیاسی مردم علت اصلی مظلومیت فاطمه

  • شروع کننده موضوع Luna
  • تاریخ شروع
وضعیت
این موضوع قفل شده است

Luna

Guest
▪️اگر گمان کنیم بدون «اصلاح سیاسی جامعه» می‌شود به معنویت رسید، در اشتباهیم
▪️هدف انبیا تزکیۀ مردم است اما تا موانع سیاسی برطرف نشود عموم مردم به این هدف نمی‌رسند
▪️هرچه دین‌گریزی در جوامع دیده می‌شود، اولاً مقصّرش سیاسیون و مدیریت‌های خرد و کلان هستند

?عدم رشد سیاسی مردم؛ علت اصلی مظلومیت فاطمه(س) - ج۲

➖ شاید بعضی‌ها از صحبت‌های ما به اشتباه این‌طور برداشت کنند که ما سیاست را هدف نهایی انبیا می‌دانیم! تردیدی نیست که هدف نهایی انبیا، رساندن مردم به اوج عبودیت، تقرّب، تزکیه و اخلاق است، ولی معمولاً سیاسیون مانع این راه هستند و تا موانع سیاسی از بین نرود، نمی‌شود برای عموم جامعه، زمینۀ معنویت و تقرب به خدا را فراهم کرد.

➖ البته همیشه عده‌ای از نخبگان معنوی هستند که حتی در شرایط بد سیاسی هم می‌توانند خودشان را به خدا برسانند؛ اما عموم جامعه تا مشکلات سیاسی حل نشود نمی‌توانند به خدا تقرب پیدا کنند.

➖ هدف قیام فاطمه(س) نهایتاً تقرّب بود ولی عملاً علیه موانع سیاسی بود. کارکرد ولایت هم در درجۀ اول این است که موانع سیاسی را برطرف کند. درگیری‌های پیامبر(ص) هم برای این بود که موانع سیاسی را برطرف کند.

➖ امروز هرمقدار دین‌گریزی در جامعۀ ما و حتی در جامعۀ جهانی دیده می‌شود، در درجۀ اول مقصّرش مسائل سیاسی، اشخاص سیاسی و مدیریت‌های خرد و کلان هستند.

➖ اگر مدیریت در جامعۀ‌مان اصلاح بشود و فضای سیاسی جامعه سالم بشود به‌طوری که از آن، مدیریت‌های خوب در بیاید و خدمت به مردم به‌خوبی انجام شود، اکثر دین‌گریزی‌ها برطرف خواهد شد.

➖ هنوز در جامعۀ ما نقش سیاست در تحقق معنویت در جامعه، زیاد روشن نیست. لذا مردم موقع رأی دادن، زیاد انتظار ندارند فرد مورد نظرشان، آدم باتقوایی باشد و اگر از او بی‌تقوایی دیدند می‌گویند «عیبی ندارد!» چون نمی‌دانند بی‌تقوایی در عرصۀ سیاست، سمّ مهلک است.

➖ اگر تصور کنیم بدون اصلاح سیاسی جامعه و برداشتن موانع سیاسی، می‌شود به معنویت و عمق عرفان و بصیرت رسید، واقعاً در اشتباه هستیم.

?علیرضا پناهیان
? نجف اشرف- گفتگوی زندۀ تلویزیونی - ۹۹.۱۰.۲۷
?? متن کامل:
Panahian.ir/post/6630
 

وضعیت
این موضوع قفل شده است
بالا