نحوه صحیح نگهداری گل آلوئه ورا

  • شروع کننده موضوع Choi mary
  • تاریخ شروع

Choi mary

Guest
آبیاری گل آلوئه ورا چقدر باید باشد؟
گل آلوئه ورا خواص درمانی دارد؟

1677245733187.png


روش نگهداری گیاه آلوئه ورا​

نور مورد نیاز برای نگهداری از آلوئه ورا​

بهترین حالت برای آلوئه ورا، قرار گرفتن در معرض نور زیاد اما غیرمستقیم خورشید است؛ نور غیرمستقیم خورشید برای آلوئه ورا عالی است و به‌خوبی آن را جذب می‌کند. این گیاه می‌توانید در معرض نور مستقیم خورشید نیز قرار بگیرد، اما نه بیش‌ازحد! چون قرار گرفتن بیش‌ازحد زیر نورد مستقیم خورشید باعث سوختن برگ‌های آلوئه ورا می‌‌شود. ضمن اینکه نور کم نیز می‌تواند باعث صاف و کدر شدن برگ‌های آن شود.
آلوئه ورا از دریافت نور خورشید لذت می‌برد، اما قرار گرفتن در کنار یک پنجره شیشه‌ای داغ، خیلی برای آن لذت‌بخش نیست. چون داخل برگ‌های آلوئه ورا از آب پر شده و طبیعی است که به سرعت دچار سوختگی شود و چنین شرایطی برایش خوشایند نباشد. در طول نگهداری از گیاه آلوئه ورا اگر در سطح برگ‌های آن لکه‌های پراکنده مشاهده کردید یا رنگ برگ‌ها به نارنجی و قهوه‌ای تغییر کرد، یعنی آلوئه ورای شما بیش‌ازحد نیاز نور دریافت می‌کند. در چنین شرایطی باید آن را از منبع نور دور کنید.


1677245820628.png
 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest

دمای مناسب برای نگهداری از آلوئه ورا​

آلوئه ورا به دمایی بین 17 تا 24 درجه سانتی‌گراد نیاز دارد و در گرما و سرمای شدید آسیب می‌بیند. اگر قصد نگهداری از گیاه آلوئه ورا در مناطق سردسیری با زمستان‌های طولانی را دارید، حتما باید آلوئه ورا را در آغاز فصل سرما به محیط داخلی خانه ببرید تا دچار یخ‌زدگی و آسیب نشود. ضمن اینکه اگر در آب و هوای گرم و معتدلی زندگی می‌کنید، می‌توانید در بهار و تابستان گیاه را به فضای باز منتقل کنید.

دمای مناسب برای نگهداری از آلوئه ورا
دو گیاه آلوئه ورا گلدانی زیبا

 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest

آبیاری​

برخلاف اکثر گیاهان آپارتمانی آلوئه ورا آب را دربرگ‌های خود ذخیره می‌کند، نه در خاک و ریشه. پس نیازی نیست مرتبا آن را آبیاری کنید. درنتیجه قبل از هر آبیاری اجازه بدهید که سطح خاک کاملا خشک شود و بعد به آن آب بدهید.
در نظر داشته باشید که معمولا بزرگترین اشتباه در طول نگهداری از آلوئه ورا آبیاری بیش از حد آن ست. این گیاه خاک خشک را ترجیح می‌دهد و باید به میزان کمی آب دریافت کند؛ به‌خصوص در فصل زمستان که نور خورشید ضعیف‌تر می‌شود. همان‌طور که گفتیم، برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، بین هر وعده آبیاری اجازه دهید تا خاک گیاه کاملا خشک شود.

آلوئه ورا از غرقاب شدن اصلا لذت نمی‌برد. پس به میزان کمی به آن آب بدهید. در مناطق پرباران، داشتن خاکی با زهکشی عالی برای آلوئه ورا ضروری است تا بتواند به طور موثر آب را جذب کرده و در نهایت میزان اضافی را خارج کند و از فاسد شدن ریشه آن جلوگیری شود.

به‌عنوان نکته آخر در مورد آبیاری آلوئه ورا نیز گفتنی است اگر برگ‌های آلوئه ورا نازک و لوله‌ای مانند شدند، یعنی گیاه از کم‌آبی و کافی نبودن میزان رطوبت هوا ناراضی است و باید میزان آبیاری را بیشتر کنید. در چنین شرایطی می‌توانید ضمن آبیاری به گیاه کود نیز بدهید تا تقویت شود.
 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest

خاک مناسب برای نگهداری از آلوئه ورا​

اگر قصد نگهداری از گیاه آلوئه ورا در باغچه را دارید، کارتان راحت است، چون معمولا خاک باغچه از زهکشی خوبی برخوردار است. اما نگهداری از آلوئه ورا در گلدان کمی متفاوت از باغچه است؛ اولین نکته‌ای که باید درخصوص آلوئه ورای گلدانی به‌خاطر بسپارید، فراهم کردن خاکی با زهکشی عالی برای آن است. گیاه آلوئه ورایی که در گلدان کاشته شده، در صورت داشتن خاکی با زهکشی عالی بسیار خوشحال خواهد بود و رشد بدون مشکلی خواهد داشت.
به منظور فراهم کردن خاک مناسب برای نگهداری از گیاه آلوئه ورا بهتر است برای آن از خاک مخصوص گیاهان ساکولنت و کاکتوس استفاده کنید. این خاک‌ها از ترکیب مناسبی برخوردار بوده و برای این نوع گیاهان بهینه شده‌اند.

خاک مناسب برای نگهداری از آلوئه ورا
آلوئه ورا از نمای نزدیک

 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest

کوددهی​

در طول نگهداری از آلوئه ورا برای کوددهی به آن از کود رقیق یا از نوع نیمه قوی (10-40-10) استفاده کنید. اگر هم خاک حاصلخیر نبود، باید کود نیمه قوی را در هر ماه یکبار از ابتدای فصل بهار تا آخر تابستان به گیاه بدهید. ضمن اینکه از کودهای ارگانیک یا کودهای گرم را برای گیاهان کاشته شده در محیط بیرون نیز می‌توانید به‌این‌منظور استفاده کنید
 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest

روش تکثیر آلوئه ورا​

تکثیر آلوئه ورا از طریق پاجوش و برگ آن امکان‌پذیر است، اما بهترین روش برای تکثیر آن تکثیر از طریق پاجوش است. در طول نگهداری از گیاه آلوئه ورا برای تکثیر آن از طریق پاجوش، کافی است زمانی که گیاه پاجوش داد، به‌آرامی پاجوش را جدا کرده و در گلدان جدید بکارید. پس از مدتی گیاه ریشه‌های جدید داده و مستقل خواهد شد.

اگر به‌هر دلیلی امکان تکثیر آلوئه ورا از طریق پاجوش نبود، با چاقویی تیز و استریل شده قسمتی از یک برگ را به‌آرامی و با کمترین فشار برش بزنید. سپس برگ را در قسمت گرمی از خانه نگهداری کنید تا قسمت برش خورده خودبه‌خود پینه ببندد و ار ورود باکتری و قارچ به داخل برگ جلوگیری کند، در نهایت برگ را در یک گلدان بکارید و منتظر بمانید تا برگ‌های جدید جوانه بزند.
 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest

سمی بودن یا نبودن​

گیاه آلوئه ورا جز گیاهان سمی است، ازاین‌رو آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest

مشکلات رایج​

  • مشکلات آلوئه ورا معمولا با پژمرده شدن برگ‌های آن آغاز می‌شود و درصورت عدم رسیدگی به از بین رفتن گیاه منجر می‌شود. در طول نگهداری از آلوئه ورا ریزش برگ‌ها و قهوه‌ای شدن آن‌ها از مشکلات این گیاه هستند.
  • دلایل مختلفی برای این موارد وجود دارد؛ یکی از این مشکلات دریافت نور بیش‌ازحد است. آلوئه ورا به نور زیاد نیاز دارد، اما قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض تابش نور خورشید می‌تواند باعث سوختن برگ‌های آن شود. اگر برگ‌های آلوئه ورا شما دچار سوختگی شدند، باید آن را به محیطی با نور کم برده و کم‌کم به محیطی پرنور منقل کنید.
  • یکی دیگر از علت‌های قهوه‌ای شدن برگ‌های آلوئه ورا تغییرات دمایی است. دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد سبب قهوه‌ای شدن گیاه و در نهایت مرگ آن می‌شود. دماهای بسیار بالا نیز چنین تاثیری بر آلوئه ورا می‌گذارند. بنابراین اگر هوای خارج از خانه خیلی سرد یا خیلی گرم بود، باید آلوئه ورا را به داخل منتقل کنید.
  • از دیگر دلایل مشکلات پژمردگی، قهوه‌ای و خشک شدن برگ‌های آلوئه ورا کم‌آبی است. برای جلوگیری از این مشکل، گیاه را درست و به موقع آبیاری کنید.
  • علاوه‌بر موارد یاد شده، حضور آفات نیز یکی دیگر از دلایل قهوه‌ای شدن آلوئه ورا هستند. برای کسب اطلاعات در این باره گیاه را از نظر حضور شپشک آردی و کنه تار عنکبوتی بررسی کنید. اگر گیاه شما دچار آفت شده بود، برای مقابله با آن‌ها ابتدا برگ‌های درگیر را از گیاه جدا کرده و سپس گیاه را با دستمال آغشته به الکل به‌خوبی تمیز کنید.
  • پدیدار شدن نقاط لزج و نرم روی برگ‌ها نیز از دیگر مشکلات رایج در طول نگهداری از گیاه آلوئه ورا است. این مشکل بیانگر آبیاری بیش‌ازحد آلوئه وراست. در این حالت برگ‌ها از آب اشباع شده و به مرور زمان به دلیل ابتلا به بیماری‌های قارچی از بین می‌روند. بنابراین گیاه را فقط زمانی آبیاری کنید که خاک کاملا خشک شده است.
 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest

گلدان مناسب نگهداری آلوئه ورا و زمان مناسب برای تعویض آن​

برای آلوئه ورا گلدانی را انتخاب کنید که دارای حفره‌های زهکشی فراوانی باشد. اگر آلوئه ورا کوچکی دارید با گلدان‌های کوچک (مثلا با قطر 10 سانتی‌متر) شروع کنید. در گلدان کوچک زهکشی بهتر صورت می‌گیرد، بنابراین می‌تواند انتخابی عالی برای یک آلوئه ورا کوچک باشد.

معمولا گلدان‌های سرامیکی نسبت به انواع پلاستیکی رطوبت را به میزان بیشتری در دیواره خود نگه می‌دارند، پس اگر گلدان سرامیکی انتخاب شماست، گلدانی را انتخاب کنید که حفرات بیشتری در زیر خود داشته باشد تا به این ترتیب از جمع شدن آب و فاسد شدن ریشه جلوگیری کنید.
 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest

زمان مناسب برای تعویض گلدان آلوئه ورا​

اگر ریشه گیاه متراکم و فشرده شد یا برگچه‌های زیادی در پایین گیاه ظاهر شدند، زمان آن است که آلوئه ورای خود را به گلدان بزرگتری منتقل کنید. حتی بهتر است به محض دیدن برگچه‌های کوچک، آن‌ها را در گلدان دیگری بکارید تا مانع رشد گیاه اصلی نشوند. بعد از انتقال برگچه‌ها به گلدان جدید، برای برگچه‌های تازه رسیده، از خاک تازه و غنی استفاده کنید تا در آغاز حیات خود، از مواد معدنی خوبی برخوردار بوده و رشد سالمی را آغاز کنند
1677246102467.png
 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest

خواص درمانی گیاه آلوئه ورا​

بد نیست علاوه‌بر شرایط نگهداری گیاه آلوئه ورا کمی نیز درباره خواص درمانی این گیاه حرف بزنیم. آلوئه ورا دارای خواص بی‌نظیر و اثبات شده برای پوست و مو است. برای بهره‌گیری از این خواص بی‌نظیر کافیست، ژله داخل برگ‌ها را استخراج کرده و برای پوست و موی خود استفاده کنید.
اگر دفعه بعد پوست دستتان دچار التهاب و یا سوزش شد، سراغ آلوئه ورا رفته و با استفاده از ژل داخل برگ‌های آن، التهاب و سوزش پوست خود را درمان کنید.

به‌عنوان آخرین نکته در مورد گیاه آلوئه ورا نیز گفتنی است که آلوئه ورا، جز گیاهان تصفیه کننده هوا به‌شما رفته و یکی از گیاهان منتخب ناسا در زمینه تصفیه هواست. این گیاه به خوبی هوا را از آلودگی‌های مختلف پاک کرده و تمیزی را به شما هدیه می‌دهد.

ژل آلوئه ورا
ژل آلوئه ورا
 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest

سوالات پرتکرار شما در مورد نگهداری از گیاه آلوئه ورا​

آلوئه ورا به چه میزان آب نیاز دارد؟
از آنجا که آلوئه ورا جز خانواده ساکولنت‌هاست، به آب کمی نیاز دارد. بنابراین آن را زمانی آبیاری کنید که خاک آن خشک شده باشد.
کدام بخش از آلوئه ورا دارای خواص درمانی است؟
خواص آلوئه ورا در ژل آن نهفته است.
خواص درمانی آلوئه ورا چیست؟
آلوئه ورا حاوی ویتامین‌های C، A و E است که برای پوست موثرند. علاوه‌براین آلوئه ورا ۲۰ تا از ۲۲ اسید آمینه‌ مورد نیاز انسان و هر ۸ اسید آمینه‌ ضروری برای بدن را نیز در خود دارد. همچنین آلوئه ورا بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی را در خود جای داده که این مواد برای رشد و عملکرد مناسب دستگاه‌های بدن ضروری هستند.
تکثیر آلوئه ورا چگونه است؟
بهترین راه برای تکثیر آلوئه ورا تکثیر از طریق پاجوش است. برای تکثیر آلوئه ورا از طریق پاجوش، به‌آرامی پاجوش را از گیاه جدا کرده و در گلدان جدا گانه بکارید. حدودا دو هفته بعد ریشه‌های گیاه رشد کرده و گیاه مستقل می‌شود. علاوه‌بر پاجوش یک روش دیگر این است که با چاقویی تیز و استریل شده قسمتی از یک برگ را به‌آرامی و با کمترین فشار برش بزنید. سپس برگ را در قسمت گرمی از خانه نگهداری کنید تا قسمت برش خورده خودبه‌خود پینه ببندد و ار ورود باکتری و قارچ به داخل برگ جلوگیری کند، در نهایت برگ را در یک گلدان بکارید و منتظر بمانید تا برگ‌های جدید جوانه بزند.
 

بالا