نحوه صحیح آروغ گرفتن نوزاد نی نی سایت

آیلا

⭐⭐⭐ملکه⭐⭐⭐
عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
دلیل آروغ نزدن نوزادان و روش صحیح و سریعترین روش آروغ گرفتن نوزادان


ترفندهایی برای گرفتن آروغ نوزاد وقتی خواب است؟
اگرچه برخی نوزادان بیشتر از بقیه نفخ می کنند اما اکثر آنها نیاز به آروغ زدن دارند. نوزادان بیشتر کالری مورد نیاز خود را از راه نوشیدن به دست می آورند بنابراین مقدار زیادی هوا وارد معده می شود. از این رو نوزادان شیرخوار بیش از بچه های بزرگتر و بزرگسالان باید آروغ بزنند.
IMG_۲۰۲۳۰۵۲۸_۱۸۳۲۳۰.jpg

چگونه وقتی نوزاد خواب است، آروغ بگیریم؟
معمولاً نوزادان هنگام شیر خوردن، چه شیر مادر و چه با شیشه شیر، به خواب می روند. در واقع وقتی سیر می شوند، به آرامی شروع به مکیدن می کنند، شاد و آرام هستند و کم کم به خواب می روند. این امر به ویژه در شب، هنگامی که قدرت خواب آنها قوی تر است، بیشتر اتفاق می افتد. حتی اگر کوچولوی دلبند شما راضی و آرام به خواب رفته باشد، قبل از خواب حتما آروغش را بگیرید.

گرفتن آروغ نوزاد خوابیده و بیدار فرقی ندارد. فقط آرام تر حرکت کنید تا بیدار نشود. برخی موقعیت های آروغ گرفتن برای نوزادی که خواب هستند، مناسب تر است.

به عنوان مثال، بسیاری از افراد، نوزاد را در وضعیت ایستاده روی زانوی خود می نشانند و سر نوزاد را نگهداشتن چانه، ثابت نگه می دارند. در این وضعیت از جاذبه و وزن نوزاد برای تخلیه و خروج هوا استفاده می شود. در این حالت، احتمال بیدار شدن نوزاد زیاد است بنابراین اگر بخواهید نوزاد خواب بماند، این روش را امتحان نکنید.

برای آروغ گرفتن از نوزاد، بهتر است کمی در حالت عمودی قرار بگیرد به طوری که فشار کمی به شکم او وارد شود. اگر فرزند شما معمولاً بلافاصله بعد از شیر خوردن اجابت مزاج ندارد، قبل از غذا دادن به او پوشکش را عوض کنید تا اگر به خواب رفت، مجبور نباشید او را از خواب بیدار کنید.

روش های گرفتن آروغ نوزاد
آروغ گرفتن از شیرخوار هنگام جابجا کردن پستان یا وسط شیرخوردن

یک نوزاد خواب آلود ممکن است از تغذیه خود آنقدر لذت ببرد که بیش از حد غذا بخورد و برای آروغ زدن مکث نکند. به فرزند خود کمک کنید آروغ بزند و با کند کردن روند تغذیه مانع از درد شدید ناشی از نفخ شوید.

بهتر است آروغ نوزاد در شیرخوارانی که شیر مادر می خورند، بین جابجا کردن پستان و در آنهایی که با بطری شیر می خورند، میانه تغذیه، گرفته شود. به این ترتیب، به جای آروغ زدن و بالا آوردن غذا، جایی بیشتری برای شیر باز می شود.

برای گرفتن آروغ نوزاد، او را روی شانه خود نگه دارید

اگر نوزاد در وضعیت نیمه نشسته شیر می خورد، می توانید او را به آرامی در موقعیت ایستاده و روی شانه خود قرار دهید. نوزادان در این حالت راحت می خوابند و در عین حال، فشار شانه مادر به شکم باعث تخلیه گاز می شود. اگر نوزاد پنیرک می ریزد، یک پارچه مخصوص روی شانه خود بگذارید.نوزاد را کمی پایین تر روی سینه نگه دارید مانند موقعیت قبلی، می توانید نوزاد را از حالت نیمه قائم تا کاملاً عمودی روی قفسه سینه یا جناغ خود قرار دهید. این موقعیت روی صندلی، راحت تر است. نوزادان پاهای خود را مانند قورباغه جمع می کنند و این یک حرکت مفید برای آزاد کردن گاز بیشتر از معده است. می توانید سر نوزاد را ثابت نگه دارید و آروغش را بگیرید.


برای گرفتن آروغ نوزاد، او را روی دست خود قرار دهید

پس از تغذیه، می توانید نوزاد را به فاصله 45 درجه از خود به شکلی نگه دارید که شکم روی ساعد شما قرار بگیرد. سرش را به آرنج خود تکیه دهید. در این حالت پاها در دو طرف بازوی مادر آویزان هستند. این وضعیت به شکم فشار وارد می کند، می توانید به آرامی پشت نوزاد را نوازش کنید. این وضعیت در حالت نشسته یا ایستاده قابل انجام است.

برای گرفتن آروغ نوزاد، او را روی زانوی خود بخوابانید

اگر روی صندلی نشسته باشید، به سادگی می توانید شیرخوار را به حالت خوابیده روی شکم، بر زانوی خود قرار دهید. می توانید با تکان دادن پاها، او را تکان دهید و به آرامی پشتش را بمالید تا آروغ بزند. تا زمانی که شما بنشینید، نوزاد می تواند بخوابد.

آیا واقعاً گرفتن آروغ نوزاد لازم است؟
گرفتن آروغ نوزاد یکی از هزاران کاری است که والدین باید تا زمانی که نوزاد مستقل شود، برایش انجام دهند. نوزادان بزرگتر و بزرگسالان می توانند به راحتی گاز جمع شده در معده را آزاد کنند، اما از آنجا که نوزادان کنترل چندانی بر نحوه قرار گیری بدن خود ندارند، به کمک نیاز دارند.

خیلی زود پی می برید که آیا فرزند شما می تواند بدون آروغ زدن غذا بخورد یا باید بعد از هر شیر آروغ بزند. اگر شیرخوار گاز زیادی داشته باشد یا زیاد بالا بیاورد، باید در مورد رفلاکس با پزشک صحبت کنید.

نوزادانی که کولیک یا قولنج دارند، نمی توانند آروغ بزنند. متخصصان معتقدند که آروغ زدن کمکی به بهبود کولیک نمی کند. بنابراین بهتر است خیلی نگران آروغ نباشید و بر اقدامات مؤثرتر تمرکز کنید.

اگر نوزاد در طول روز زیاد دفع گاز دارد، بهتر است حتما بعد از تغذیه شبانه، آروغش را بگیرید. از آنجا که خودتان به او شیر می دهید، از فرصت استفاده کنید و در فواصل منظم، او را وادار کنید آروغ بزند. به این ترتیب، مدت بیشتری به خواب خواهد رفت.

قطره ها و شربت های ضد نفخ به راحتی از داروخانه ها قابل تهیه هستند، اما قبل از استفاده حتما نظر پزشک را جویا شوید. ایمنی این مکمل ها نیاز به بررسی دارد و ممکن است حاوی مواد خطرناک باشند. چنانچه دفع گاز در شیرخوار زیاد بود، خواه استفراغ داشته باشد و خواه نداشته باشد، از پزشک راهنمایی بخواهید. این مشکل در اکثر موارد پس از چند ماه برطرف می شود.

خطر خفگی هنگام استفراغ بسیار نادر است. اما نباید به نوزاد بیش از حد غذا بدهید. اگر آروغ زدن به کاهش دفعات استفراغ کمک می کند، سعی کنید بعد از هر بار تغذیه آروغ بزند.

گرفتن آروغ نوزاد چقدر طول می کشد؟
آروغ گرفتن از شیرخوار معمولاً فقط یک یا دو دقیقه طول می کشد. گاهی اوقات به محض اینکه نوزاد را به حالت عمودی نگه دارید، آروغ می زند. گاهی نیز باید کمی صبور باشید و با نوازش ملایم یا فشار شکم به او کمک کنید.

یک راهکار مفید دیگر این است که نوزاد عادت کند در تختخواب خود و نه هنگام تغذیه بخوابد. وقتی متوجه خواب آلودگی شیرخوار زیر سینه یا حین مکیدن شیشه شدید، تغذیه را متوقف کنید، برای یک دقیقه آروغش را بگیرید و او را بخوابانید. هر چه این کار را زودتر انجام دهید، راحت تر خواهد بود.

اگر شیرخوار اغلب احساس ناراحتی می کند و بی قرار است، با پزشک در مورد راهکارهای رفع گاز معده مشورت کنید. برخی از نوزادان مبتلا به رفلاکس بد لازم است بعد از غذا خوردن، روز یا شب، به مدت 30 دقیقه در حالت عمودی قرار بگیرند.


اگر شیرخوار آروغ نزند، چه باید کرد؟
سعی کنید حتی اگر نوزاد خواب است، قبل از اینکه او را به بستر ببرید، به مدت یک دقیقه آروغش را بگیرید. گاهی اوقات نوزادان به آروغ شبانه نیاز ندارند چون معمولاً شبها آهسته تر غذا می خورند و در حین تغذیه هوای زیادی وارد معده نمی شود.

اگر با گریه از خواب بیدار شد، او را آرام کنید، ببینید آیا پوشکش به تعویض نیاز دارد یا خیر. در صورتی که وعده تغذیه بعدی فرارسیده است، بعد از شیرخوردن حتماً آروغش را بگیرید.

علل ایجاد گاز معده در نوزادان
برخی معتقدند نوزادانی که از بطری شیر می خورند، بیشتر نفخ می کنند اما شواهد این ادعا را در می کند. البته شیشه شیر، نوزاد را در معرض هوای بیشتری قرار می دهد و چون تغذیه شیرخوار با شیشه راحت تر است، پرخوری می کند. اما نوزادان با هم فرق دارند و گاهی حتی نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کنند، به دلیل حساسیت به مواد غذایی موجود در رژیم غذایی مادر، بیشتر دچار نفخ می شود.

اگرچه چندان رایج نیست اما مادر شیرده ممکن است مجبور باشد برای اینکه بفهمد دقیقاً چه غذایی موجب ناراحتی معده در شیرخوار می شود، آزمون و خطاهای زیادی انجام دهد. هیچ پژوهش قطعی برای تعیین علت دقیق نفخ در شیرخواران وجود ندارد. بسیاری از نوزادان مبتلا به نفخ از آن ناراحت نمی شوند.

کلام آخر
آروغ زدن یک روش اساسی اما مهم برای مراقب و تامین آسایش نوزاد است. حتی اگر فرزندتان خواب باشد، گرفتن آروغ نوزاد به دفع گاز کمک می کند تا شیرخوار دچار مشکل نشده و مدت بیشتری راحت بخوابد.​
 

بالا