نحوه درمان افسردگی بدون دارو آرمیتا مشاور

آیلا

⭐⭐⭐ملکه⭐⭐⭐
عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
درمان افسردگی بدون خوردن دارو از زبان مشاور و روانپزشک در سایت مادران

درمان افسردگی با روان درمانی سنتی
روان درمانی یکی از روش های مؤثر درمان افسردگی است. تحقیقات نشان می دهد که یادگیری و تمرین تکنیک های درمان شناختی رفتاری می تواند به چالش کشیدن افکار منفی که افسردگی برای آنها بدنام است ، کمک کند ، انگیزه را بهبود بخشد و مهارت های اجتماعی را بهبود بخشد. ایجاد و سازگاری رابطه با یک درمانگر یا مشاور مؤثر ، مهارت های مقابله ای و ایجاد فضای امن برای پذیرش احساسات ناراحت کننده، همه مزایای بزرگی در درمان افسردگی بدون دارو است.


درمان افسردگی بدون دارو با تحرک و ورزش
حرکت فیزیکی ، تعامل اجتماعی و مراقبت از نیازهای اساسی ما از دیگر راه هایی است که می توان افسردگی را بدون دارو درمان کرد. حرکت فیزیکی نه تنها بر بدن ما تأثیر می گذارد ، بلکه بر سلامت روانی ما نیز تأثیر بسزایی دارد. حرکت بدنی لزوماً نباید یک تمرین شدید و عرق گیر باشد. پیاده روی در خارج ، پیاده روی کوتاه یا بیرون آوردن سگ برای پیاده روی اغلب می تواند کافی باشد. تعامل اجتماعی ، علیرغم تمایل به منزوی شدن که معمولاً همراه با افسردگی است ، می تواند باورهای منفی مختلف را که اغلب با افسردگی مرتبط هستند ، به چالش بکشد. اطمینان از اینکه ما به نیازهای اساسی خود مانند غذا خوردن منظم ، رعایت بهداشت ، ورزش جهت سلامت جسم خود اهمیت می دهیم به ویژه در صورت تجربه یک دوره افسردگی ، بسیار مهم است. رعایت یک روال می تواند به شما کمک کند تا بتوانید بدون نگرانی از آینده یا افسوس گذشته در زمان حال زندگی کنید و یادآوری خوبی باشد که شایسته برآوردن نیازهای اولیه خود هستید.

درمان سریع افسردگی بدون دارو
برای اختلالات خلقی یا شخصیتی هرگز نمی توان درمان قطعی به کار برد. چون این نوع درمان همانطور که گفته شد کاملا بستگی به همکاری افراد با درمانگر دارد. مثلا ممکن است فردی دچار افسردگی شود سپس برای 3 ماه حالش خوب باشد و دوباره دچار شود. در این حالت فرد در دو اپیزود درگیر افسردگی شده است که حتی اگر بار دوم نیز اقدام به درمان افسردگی بدون دارو کند، با احتمال بالایی نتیجه خواهد گرفت. حتی تا اپیزود سوم نیز احتمال گرفتن نتیجه وجود دارد اما از آن به بعد قطعا نیاز به دارودرمانی خواهد بود و حتما باید به یک روانپزشک خوب مراجعه کرد.

از راههای درمان سریع افسردگی، فعال سازی رفتاری است. یکی از مواردی که بسیار مهم است که به آن اشاره کنیم این است که فرد افسرده چون حال و حوصله ندارد سراغ خیلی کارها نمی رود. یعنی عملکرد و فعالیت، بر اساس خلق فرد تعیین می شود. بنابراین نباید در افسردگی منتظر بود تا حالمان خوب شود و بعد یک فعالیتی را شروع کرد. بلکه برعکس، ابتدا باید یک فعالیتی آغاز شود تا حال فرد رفته رفته بهتر شود. حال این فعالیت ها شامل کارهای روزانه باشد که قبل از افسردگی انجام می شده یا اینکه یک سری فعالیت های جدید. گاهی برای افراد افسرده کارهای سرگرم کننده ای که جذاب هستند اما حتی نتیجه ای در بر نداشته باشد. برای اینکه این اختلال خلقی درمان شود و خلق فرد از حالت افسردگی بیرون آید، باید به خلق منفی اهمیت ندهد و کاملا آگاهانه احساسات منفی ناشی از این اختلال را نادیده بگیرد و پیگیر انجام کارها شود چون تنها راه نجات از افسردگی همین است. اینکه آنقدر سرگرم کارها باشیم که افکار منفی نداشته باشیم. چون افکار منفی در زمان افسردگی چندین برابر روزهای عادی سراغ فرد می آید.




افسردگی با ورزش بسیار سریعتر درمان می شود
حالا ببینیم ورزش چگونه روی افسردگی تاثیر می گذارد؟ اساس و پایه درمان افسردگی ، تحرک و فعالیت فرد است. ورزش هایی که ضربان قلب را بالا می برند و شخص را به نفس نفس می اندازند بهترین راه درمان افسردگی بدون دارو هست. به طور کلی فعالیت بدنی به طور مستقیم روی این اختلال اثربخشی مثبتی دارد. چراکه سطح پایین سروتونین منجر به افسردگی می شود ولی بواسطه ورزش، می توان سطح سروتونین مغز را افزایش داد. فعالیت های بدنی می تواند آن بخش از مغز را که درگیر اختلال افسردگی است را بهبود ببخشد. چون ورزش آن را به فعالیت وامی دارد. بعنوان یک روانشناس بالینی برای مراجعین مبتلا به افسردگی دو راه را پیشنهاد می کنم یا دارو یا ورزش! پس اگر فرد نخواهد با دارو بهتر شود باید و باید ورزش کند و تحرک بدنی داشته باشد. حداقل تاثیری که ورزش دارد این است که حین انجام فعالیت های بدنی به مغز استراحت داده می شود تا از شر افکار منفی خلاص شود و بتواند به فعالیت های عادی خود بپردازد. درواقع افراد افسرده فرصت درست کار کردن مغز را می گیرند چون مدام درگیر افکار منفی، ترس، اضطراب، نگرانی و ... هستند



درمان افسردگی با نور آفتاب
یک دیگر از راهکارها برای درمان افسردگی ، نور آفتاب است. از آنجا که اکثر افراد درگیر این اختلال، دچار کمبود ویتامین D هستند، با آفتاب گرفتن می توانند به درمان افسردگی بدون دارو سرعت ببخشند. همچنین اگر جلوی نور در خانه گرفته بشود، بیوشیمی مغز تغییر می کند. بنابراین وقتی خودمان را بیشتر در معرض نور خورشید قرار دهیم، مغز ما احساس خوب را در ما ایجاد می کند و در درمان افسردگی تاثیر زیادی خواهد داشت.



تحرک و ورزش درمان مناسب افسردگی بدون مصرف دارو
حرکت فیزیکی ، تعامل اجتماعی و مراقبت از نیازهای اساسی ما از دیگر راه هایی است که می توان افسردگی را بدون دارو درمان کرد. حرکت فیزیکی نه تنها بر بدن ما تأثیر می گذارد ، بلکه بر سلامت روانی ما نیز تأثیر بسزایی دارد. حرکت بدنی لزوماً نباید یک تمرین شدید و عرق گیر باشد. پیاده روی خارج از منزل ، پیاده روی کوتاه یا بیرون آوردن سگ برای پیاده روی اغلب می تواند کافی باشد. تعامل اجتماعی ، علیرغم تمایل به منزوی شدن که معمولاً همراه با افسردگی است ، می تواند باورهای منفی مختلف را که اغلب با افسردگی مرتبط هستند ، به چالش بکشد. اطمینان از اینکه ما به نیازهای اساسی خود مانند غذا خوردن منظم و رعایت بهداشت خود اهمیت می دهیم ، به ویژه در صورت تجربه یک دوره افسردگی ، بسیار مهم است. رعایت یک روال، می تواند به شما کمک کند تا در حال زندگی کنید و یادآوری خوبی باشد که شایسته برآوردن نیازهای اولیه خود هستید.

برای درمان افسردگی باید خودتان را دوست داشته باشید
هرگز نباید دیگران و رضایت آنها ، شما را از خودتان غافل کند. فرد افسرده گاهی خودش را فراموش می کند یادش می رود و یا اهمیت نمی دهد که چه چیزی دوست دارد و چه چیزی دوست ندارد. خندیدن ، رضایت از خود، عزت نفس، اعتماد به نفس و مهارت در یک کار یا حرفه یا یک هنر مثل نقاشی، خیاطی یا هر هنر دیگر می تواند به شدت افسردگی را در افراد کاهش دهد. درنهایت فرد مبتلا به افسردگی اگر زودتر به درمان اقدام کند و در اپیزودهای اول باشد می تواند به نتیجه برسد به شرطی که حتما خودش بخواهد و همکاری داشته و تمام مهارت هایی که می آموزد را به کار بگیرد.
 

بالا