میوه ی خشک بهتر است یا تازه؟؟؟

  • شروع کننده موضوع Massomeh 77
  • تاریخ شروع

Massomeh 77

Guest
میوه خشک بهتر است یا تازه؟ اگر شما هم این سوال در ذهنتان وجود دارد پیشنهاد میکنم این مقاله را تا انتها بخوانید. میوه‌ها یکی از گروه‌های مهم غذایی در تغذیه‌ی انسان هستند؛ به‌گونه‌ای که توصیه می‌شود هر روز 3-4 واحد از آن‌ها را مصرف کنیم تا از هرگونه بیماری در امان بمانیم. هر واحد میوه حدود 60 کیلوکالری انرژی، مقدار مناسبی ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان را به ما هدیه می‌دهد.

از آنجا که نگه‌داری میوه‌های تازه همیشه امکان پذیر نیست، لذا افراد همواره به دنبال راهی برای نگه‌داری طولانی‌تر میوه‌ها بوده است. امروزه از فریز کردن به عنوان بهترین روش نگه‌داری مواد غذایی استفاده می‌شود؛ در حالی که بسیاری از میوه‌ها اگر حالت یخ زدگی پیدا کنند، ظاهری نامناسب پیدا می‌کنند و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. به‌عنوان مثال، پرتقال، سیب، هندوانه یا موز یخ زده، فرم مناسبی برای مصرف شدن ندارند. از زمان‌های قدیم، خشک کردن، مربا کردن، در شکر نگه‌داری کردن را برای نگهداری میوه استفاده می‌کردند. خشک ‌کردن یکی از روش‌های حفظ و نگهداری طولانی‌مدت محصولات خوراکی، به‌خصوص میوه‌ها به شمار می‌رود.

خواص میوه خشک برای سلامتی​

۱. سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد​

۲. از کم خونی پیشگیری می‌کند

۳. تقویت سیستم ایمنی​

۴. کمک به کاهش وزن

۵. کمک به گوارش​


آیا خشک کردن میوه‌ها باعث از بین رفتن ویتامین‌های آن می‌شود؟
در واقعیت نمی‌توان منکر این اصل شد که میوه تازه از میوه خشک برتر است اما این نکته که با خشک کردن میوه‌ها تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی آن‌ها از بین خواهد رفت کاملاً اشتباه است. میوه‌ها به طور کلی شامل ویتامین‌ها، مواد مغذی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که در آزمایشات صورت گرفته قبل و بعد از خشک کردن نتایج زیر حاصل شده است؛

فیبر​

فیبر بدون هیچ تغییری در میوه‌های خشک به همان اندازۀ میوه‌های تازه وجود دارد. فیبر دارای فواید از جمله کاهش کلسترول خون، کاهش قند خون، افزایش عملکرد سیستم گوارش و در نهایت کمک به کاهش وزن می‌باشد.

آنتی‌اکسیدان​

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه خشک نیز به اندازه میوه تازه هستند. حتی در بعضی موارد این مقدار 4 برابر بیشتر از میوه‌ تازه می‌باشد. آنتی‌اکسیدان‌ها دشمن رادیکال‌های آزاد هستند؛ این رادیکال‌ها به سلول‌های سالم بدن حمله کرده و بیماری‌هایی نظیر سرطان را به وجود می‌آورند.

ویتامین‌ها و مواد مغذی​

هر میوه‌ای حاوی ویتامین و خواص منحصر به فرد خودش است. ویتامین‌هایی نظیر C، K، A، B و مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، منگنز، منیزیم، روی و کلسیم در میوه‌ها وجود دارد. طبق آزمایشات انجام شده تمام مواد معدنی و ویتامین‌ها در میوه خشک به اندازه میوه تازه وجود دارد. تنها درصدی از ویتامین C در میوه‌هایی که حاوی این ویتامین هستند کاهش پیدا می‌کند.
 
استارتر
استارتر

Massomeh 77

Guest
کاربرد میوه ی خشک

میوه خشک بیش از هرچیزی به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار می گیرد. سبک بودن چیپس میوه، برای افراد شاغل، طبیعت گردی و یا کوهنوردان بسیار کاربردی است،
به همراه داشتن میوه ی تازه به علت سنگین بودن، برای بیشتر افراد مشکل است
همچنین از میوه خشک برای پذیرایی در مهمانی ها، تزئینات ژله و بستنی، انواع دسر و ... میتوان استفاده کرد.
 

بالا