مصرف دمنوش نعناع در بارداری و شیردهی

  • شروع کننده موضوع مجله خبری
  • تاریخ شروع

مجله خبری

Guest
آیا خوردن دمنوش و عرق نعنا در دوران بارداری و شیردهی مضر است یا خواص دارد؟ فواید، مضرات و عوارض دمنوش نعناع در بارداری چیست

مصرف دمنوش نعناع در بارداری​

دقت داشته باشید که برای مصرف دمنوش و چای نعنا یا عرق آن حتما باید با پزشک مشورت نمایید، دمنوش نعنا فواید و از طرفی عوارضی دارد، به عنوان مثال نعنا ممکن است سبب سقط جنین گردد یا سبب ایجاد آلرژی، تداخلات دارویی، تشدید زخم معده، آسیب به بدن و... گردد. در صورتی که پزشک به شما اجازه مصرف دمنوش نعنا داد باید اعتدال را کاملا رعایت نمایید و به هیچ وجه بیشتر از توصیه دکتر مصرف ننمایید.

همچنین یک متخصص تغذیه می گوید: دم کرده‌های گیاهی مانند چای نعناع و گل گاوزبان بر روی جنین تاثیر منفی دارد.

سید مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه تغذیه صحیح مادر در دوران بارداری در سلامت نوزاد بسیار موثر است، خاطر نشان کرد: مصرف مواد غذایی کافئین دار که در شکلات، نوشابه‌های گازدار شیرین و قهوه یافت می‌شود سلامت جنین را به خطر اندازد.

وی با اشاره به اینکه زنان باردار نباید از دم کرده های گیاهی مانند چای نعناع و گل گاوزبان استفاده کنند، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد این دم کرده‌ها بر روی جنین تاثیر منفی دارد و حالت تهوع در سه ماهه اول بارداری موجب مشکلات دستگاه گوارشی و در سه ماهه سوم کمردرد و تورم اندام‌های تحتانی ناشی از رشد جنین را به دنبال دارد.

مصرف دمنوش نعنا در شیردهی​


تولید و ترشح شیر مادر را کاهش می‌دهد:

مصرف زیاد نعناع در هنگام شیردهی باعث کاهش شیر مادر می شود. همچنین محققان می‌گویند به علت متانول موجود در عرق نعناع، این ماده می‌تواند به شیر مادر منتقل شود و باعث اسهال یا سوزش پوستی برای شیرخوار شود. نعناع جزو گیاهانی است که به طور کلی هنگام شیردهی باید از مصرف آن اجتناب کرد. اما در بعضی مواقع برای معالجه یا در هنگام شیر گرفتن از آن استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف عرق نعنا در شیردهی باعث کاهش تولید و ترشح شیر می‌‌شود.

ممکن است حاوی آلودگی باشد:

نوشیدنی های گیاهی از جمله عرقیجات، معمولا تحت نظارت وزارت بهداشت تولید نمی‌شوند و ممکن است حاوی آلاینده های مضر از جمله سموم دفع آفات باشد. برای غلبه بر خطر آلودگی، بهتر است از سلامت نوشیدنی های گیاهی ای که در این دوران استفاده می‌کنید، مطمئن باشید. این آلودگی ممکن است در دمنوش های گیاهی یا عرقیجات وجود داشته باشد.

ریفلاکس معده یا ترش کردن را بدتر می‌کند:

اگر از بیماری ریفلاکس معده (GERD) یا ترش کردن رنج می برید، نوشیدن عرق نعناع می تواند وضعیت سلامتی شما را پیچیده کند. این گیاه آرامش بخش، دریچه ای را که معده را از مری جدا می‌سازد، شل می کند و باعث برگشت جریان اسید معده به مری می‌شود و وضعیت ترش کردن شما را بدتر می کند.


باعث کاهش سطح قند خون می شود:

یکی از عوارض عمده نوشیدن چای نعناع به مقدار زیاد این است که باعث کاهش ناگهانی قند خون می شود. بنابراین اگر بیماری دیابت دارید یا خونریزی قاعدگی شما زیاد است، بهتر است چای نعناع را از رژیم غذایی خود حذف کنید.


باعث ایجاد آلرژی می شود:

به نظر می رسد برخی از افراد به متانول حساسیت دارند. برخی از علائم معمولی آلرژی به متانول موجود در نعناع شامل لرزش، سردرد، درد دهان و پاهای لرزان است.

مصرف آن با برخی از داروها تداخل دارد:

محققان نتیجه گرفته اند که مصرف عرق نعناع با چندین دارو تداخل دارد. شما هرگز نباید عرق نعناع را با داروهای فشار خون، اسید معده، دیابت و سیکلوسپورین مصرف کنید. اگر به منتول حساسیت دارید یا از آسم مزمن رنج می برید هم بهتر است از مصرف عرق نعناع و دمنوش حاوی نعناع خودداری کنید.مصرف بیش از حد عرق نعناع، منجر به عوارض جانبی زیادی از جمله درد عضلانی، لرزش، اسهال، خواب آلودگی و ضربان قلب غیرطبیعی می شود.قبل از مصرف عرق نعناع به همراه داروها یا مکمل ها، با پزشک خود مشورت کنید.

مقدار مصرف عرق نعناع در شیردهی

پزشکان ممکن است به شما توصیه کنند برای رفع درد بعد از سزارین، چند قاشق چای خوری عرق نعناع بنوشید. در این صورت در مورد میزان مصرف عرق نعناع در دوران شیردهی از او سوال کنید. گفته می شود هنگامی که از عرق نعناع به عنوان داروی ضد درد استفاده می کنید، بهتر است مصرف خود را فقط به یک فنجان در روز محدود کنید. چای نعناع حاوی مقادیر کمی متانول است، بنابراین مصرف تنها نیم استکان در میزان شیر مادر تأثیر نمی گذارد.

"منبع: نی نی پلاس"

1620952185488.jpeg
 

زهرا ساداتعلی

⭐کاربر فعال⭐
عضویت
Aug 8, 2023
جنسیت
خانم
 

بالا