مدارک لازم برای گرفتن مهریه بعد از فوت همسر چیه ؟

آیلا

⭐⭐⭐ملکه⭐⭐⭐
عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
ابتدا برای گرفتن مهریه نیاز به مدارکی است که زوجیت را اثبات می کند. برای اثبات زوجیت شما به این مدارک نیاز دارید :

شناسنامه
سند ازدواج
صیغه نامه
کارت ملی
علاوه بر این موارد شما به مدارکی نیاز دارید که مقدار دقیق مهریه شما را نیز مشخص نماید. بدین منظر سند ازدواج یا صیغه نامه کافی می باشد. باید در نظر داشته باشید که سندی که برای اثبات زوجیت نیاز می باشد باید از اعتبار کافی برخوردار باشد در غیر این صورت در مراجع قانونی به مشکل برخواهید خورد. در صورتی که به مدرک محکمه پسند در این زمینه دسترسی ندارید می توانید از شاهد عادل نیز استفاده نمایید.

آیا پس از فوت همسر به مدارک متفاوتی برای دریافت مهریه نیاز می باشد ؟
خیر ! مدارک مطالبه مهریه چه پیش از فوت و چه پس از فوت یکی می باشند و نیاز به اثبات زوجیت و اعلام میزان دقیق مهریه می باشد. به همین علت است که نیاز نیست برای مطالبه و دریافت مهریه پس از فوت همسر مدارک بیشتری تهیه نمایید. با این وجود باید در نظر داشته باشید که معمولا مطالبه مهریه پس از فوت مرد هرچند در میان سایر دیون از اهمیت و اولویت بالاتری برخوردار می باشد اما کمی دشوار تر است و سختی های مربوط به خود را دارد. به همین علت مطالبه این حق با استفاده از اسناد عادی تر مانند دست نوشته های یا صیغه نامه کمی دشوار تر است.

فراموش نکنید اگر مهریه شما از میزان دارایی های همسرتان بیشتر باشد نمی توانید آن را از وراث مطالبه کنید. بر خلاف زمان حیات مرد که کل مهریه گاها به وسیله تقسیط مهریه قابل مطالبه بوده است ، پس از فوت تنها میزانی از مهریه قابل مطالبه است که اموال و ما ترک شوهر کفاف پرداخت آن را بدهد.


آیا پس از فوت همسر می توان برای مهریه دستور توقیف اموال گرفت ؟
در زمان حیات شوهر با استفاده از مدارک کافی مانند لیست اموال شوهر و سند ازدواج می توان به دفاتر ثبت مراجعه نمود و با توقیف اموال شوهر به اندازه مهریه ، اقدام به مطالبه مهریه نمود. اینکار پس از فوت همسر تا چه حد امکان پذیر است ؟ زمان مطالبه مهریه از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. زمانی که ما ترک هنوز بین وراث تقسیم نشده است بهترین زمان برای دریافت مهریه است چرا که اموال شوهر مشخص است و می توان با مدارک لازم به سادگی آن ها را دریافت نمود.

در زمانی که اموال هنوز تقسیم نشده است بدیهی است که توقیف اموال تا زمان دریافت مهریه امکان پذیر است. در حقیقت در زمان تقسیم اموال تا زمانی که داین یا طلبکاری وجود داشته باشد (از اموال شکایت های لازم صورت گرفته باشد.) اموال میان وراث تقسیم نمی شود. اما پس انحصار وراثت ، هرچند همچنان اموال قابل مطالبه است و مهریه شما را می توان دریافت کرد اما به مراتب دشوار می باشد.

به همین علت است که زمان دریافت مهریه و ارائه مدارک لازم از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و باید به آن توجه نمایید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق گروه عدل و حق به مشاوره حقوقی بپردازید و در صورت تمایل به گرفتن وکیل مربوطه بپردازید. بدون شک یک وکیل مهریه خوب به مراتب ساده تر و راحت تر به وصول مهریه شما می پردازد.

ما در این مطلب سعی کردیم تا مدارک لازم برای گرفتن مهریه بعد از فوت همسر را به شما معرفی کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

برای گرفتن مهریه بعد از فوت همسر به چه مدارکی نیاز می باشد ؟
به طور کلی برای گرفتن مهریه به دو نوع از مدارک نیاز است که یکی از آن مدارک اثبات زوجیت و دیگری مدارک اثبات عدم دریافت مهریه و میزان آن است.


آیا می توان برای مطالبه مهریه پس از فوت همسر اموال را توقیف کرد ؟
به طور کلی برای هر دینی می توان اموال را متوقف کرد اما برای اموال متوفی کمی دشوار می باشد و به همین علت به فرد متخصص نیاز خواهید داشت.


مطالبه مهریه پس از فوت همسر چند روز طول می کشد ؟
معمولا مطالبه و دریافت حقوق مالی بر اساس شرایط پرونده متفاوت است و زمان های مختلفی را به خود اختصاص می دهد.​
 

بالا