محاسبه شاخص توده بدنی مناسب چه افرادی است؟

  • شروع کننده موضوع آیلا
  • تاریخ شروع

آیلا

Guest
از رابطه‌ی محاسبه BMI در شرایط تعریف شده و مشخصی به منظور بررسی تناسب اندام افراد استفاده می‌شود. تمام افراد بزرگسال 18 تا 65 سال که فعالیت ورزشی منظم و طولانی مدت نداشته‌اند، می‌توانند با فرمول محاسبه BMI، میزان تناسب قد و وزن خود را بسنجند.

BMI برای ورزشکارانی که به صورت مداوم به پرورش عضلات مشغولند، زنان باردار، افراد مسن یا کودکان خردسال استفاده نمی‌شود.

به این دلیل که در محاسبه BMI، فقط وزن را به صورت یک عدد و بدون توجه به اینکه وزن ناشی از چربی یا عضله است در نظر می‌گیرند. بنابراین کسانی که توده عضلانی بیشتری دارند، مانند ورزشکاران، ممکن است شاخص توده بدنی، BMI، بالایی داشته باشند اما سلامتی آن‌ها در معرض خطر نباشد.

در واقع عیب کاربرد BMI در بررسی توده بدنی فرد اینست که مثلا تفاوتی بین چربی، عضلات یا استخوان بندی در آن لحاظ نشده است، در حالی که یک کیلوگرم عضله یا چربی با وجود وزن یکسان حجم متفاوتی دارند و تأثیر هر کدام از آن‌ها در تناسب اندام فرد یکسان نیست.

از طرفی، افرادی که توده عضلانی کمتری دارند، مانند کودکانی که به صورت کامل رشد نکرده‌اند یا افراد مسنی که مقداری از توده عضلانی خود را از دست داده‌اند، ممکن است شاخص BMI کمتری داشته باشند.

در دوران بارداری و شیردهی، ترکیب بدن زن تغییر می‌کند، بنابراین استفاده از فرمول محاسبه BMI برای بررسی وضعیت توده بدنی زنان در این حالت مناسب نیست.

به طور کلی، شاخص توده بدنی وضعیت سلامتی شخص را نشان نمی‌دهد. BMI فقط یک شاخص برای وضعیت وزن نرمال و طبیعی فرد نسبت به قد آن شخص است
 

بالا