لاغری با متد متابولیک

  • شروع کننده موضوع ببین
  • تاریخ شروع

ببین

Guest
سلام دوستان گلم اول اینکه این اولین تاپیکه منه چند سال اونور و چند روزیم هست اینورم (اینم نمی گفتم آروم نمیگیگرفتم:LOL: )
ایا در مورد رژیم متابولیک شنیدید یا انجام دادید راستش من الان هفته اولم هستم و میخواستم از تجربیات شما هم استفاده کنم یا با هم به اشتراک بذاریمشون
لطفا کسی نیاد بگه چرا همه دنبال لاغرین من میخوام چاق شم یا چرا من هرچی میخورم چاق نمیشم اکی ما میدونیم شما ژن تطبیق یافته اید :cry:دیگه هر دقه تو چشممون نکنید :p
 
استارتر
استارتر

ببین

Guest
اگه کسی نیاد تو تاپیک اولم برای خودم گزارش تخلف رد میکم
1
2
3
 

مژده

Guest

رژیم متابولیک چیست ؟

چه به دنبال کاهش وزن چند کیلویی با تغییر برای بقیه عمرتان باشید تغییر در روند مصرف سوخت کالری ها در بدنتان میتواند به شما کمک کند. بر اساس آخرین تحقیقات رژیم های غذایی جدیدی بوجود می آیند. یکی از آخرین رژیم های غذایی که طرفدارانن زیادی پیدا کرده است رژیم متابولیک است که هدف آن تغییر روند متابولیسم یا سوخت و ساز مواد غذایی در بدن است.

واژه رژیم متابولیک شامل رژیم هایی از قبیل زیر است :


رژیم متابولیسم سریع


رژیم متابولیسم بالا


رژیم


معجزه متابولیسم


این رژیم های غذایی به طور کلی بر اساس رژیم غذایی اتکیننز که بر کاهش مصرف کربوهیدرات برای کاهش وزن تکیه می کند بوجود آمده اند. تفاوت بزرگ آن ها در این است که در رژیم متابولیک همه کربوهیدرات ها یکسان نیستند . بسیاری از انواع رژیم های متابولیک شامل کربوهیدرات های پیچیده از جمله غلات کامل ، جو دوسر، برنج قهوه ای هستند ولی مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان ، آرد و شکر سفید در آن ها ممنوع است.


یکی از بخش های مهم این رژیم غذایی خوردن وعده های غذایی کوچک در طول روز است. به طور معمول ۳ وعده غذیی و ۲ میان وعده که می تواند متابولیسم تان را فعال تر کند. مصرف وعده های غذایی کوچک به صورت مداوم در طول روز به شما کمک می کند که گرسنگی را راحت تر کنترل کنید.


تغییر سوخت و ساز بدن با رژیم متابولیک​


بدن شما موادغذایی را به سوخت تبدیل می کند. متابولیسم سریعتر یعنی این که بدنتان سریعتر می تواند مواد مغذی را به سوخت تبدیل کند. داشتن متابولیسم آهسته به این معنی است که بدن شما به جای سوزاندن مواد مغذی را به عنوان چربی دخیره کد.


در رژیم غذایی کم کربوهیدرات بدنتان برای سوخت، چربی را می سوزاند که منجر به تولید ترکیباتی به نام کتون می شود که این ترکیب اشتها را کاهش می دهد. هدف از این رژیم آموزش بدن برای سوزاندن چربی به عنوان انرژی است.


زمانی که انسولین کافی برای تجزیه قند در خون وجود نداشته باشید، کتون ها در بدن تولید می شوند و بدنتان به جای سوزاندن کربوهیدرات از چربی ها استفاده می کند.


آیا رژیم متابولیک امن است؟​


استفاده از این رژیم ها وعده کاهش وزن ۱۰ کیلویی در ۴ هفته را می دهند که البته تحقیقات علمی ای در این باره انجام نشده است. اغلب متخصصینن چنین کاهش وزن سریع و قابل توجهی را ناامن وغیر قابل تحمل برای بدن می دانند. ضمن این که از دست دادن مقدار قابل توجهی وزن در زمان کوتاه، سوخت و ساز بدن شما را کند می کد که باعث می شود افزایش وزن بعد از رژیم سریعتر شود.


رژیم های کم کربوهیدرات برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ سودمند است و به کاهش دوز مصرف انسولین و کنترل قند خونشان کمک میکند ولی افراد مبتلا به دیابت ۲ باید مراقب سطح قند خون خود باشند.


چه مدت باید رژیم متابولیک داشته باشم​


هدف کلی رژیم های متابولیک محور ایجاد تغییرات پایدار در رژیم غذایی و شیوه زندگی شما است. مدت زمان داشتن رژیم متابولیک بستگی به مقدار وزنی دارد که می خواهید از دست بدهید. پس از آن باید یک دوره تثبیت را طی کنید تا بدن به وضعیت جدید خود عادت کند.


رژیم متابولیک ۳ مرحله دارد​


رژیم متابولیک طراحی شده تا سوخت وساز ناکارآمد بدن را با یک رویکرد ویژه تغذیه ای راه اندازی مجدد نماید که شامل ۳ مرحله اصلی است که هر کدام رژیم خاص خود را دارند.

مرحله اول رژیم متابولیک سخت ترین است​


هدف مرحله اول کاهش تولید انسولین توسط پانکراس است که به یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات نیاز دارد. این مرحله به ۸ هفته تقیسم می شود. هر روز باید کمتر از ۲۵ گرم کربوهیدرات مصرف کنید و این مقدار را باید به ۵ قسمت مساوی تقسیم نمایید. یعنی ۵ گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی. رژیم غذایی کم کربوهیدرات طولانی مدت سالم نیست ولی کوتاه مدت آن به خوبی می تواند فرایند تولید انسولین را متعادل کند.


در طول ۳ روز اول مسلما احساس خستگی، ضعف، تحریک پذیری و گرسنگی خواهید داشت. حتی ممکن است سرگیجه داشته باشید. این نشانه های تطبیق بدنتان با رژیم غذایی جدید ایت در روز چهارم خلق و خوی شما رو به بهبود می رود.


مصرف کربوهیدرات های ساده مثل ماکارونی، بلغور و نان را حذف کنید.


مصرف پروتیئن ( گوشت بدون پوست، غذای دریایی ، پنیر کم چرب، تخم مرغ ، محصولات سویا بدون شیرینی )


چربی ( کره کم چرب، خامه ترش، مارگارین، مایونز ، روغن گیاهی، زیتون، آووکادو، مغزها، آجیل ها )


سبزیجات ( آرتیشو، مارچوبه، لوبیا سبز، بروکلی، بروکسل، جوانه ها، گل کلم، کرفس، خیار، بادنجان، قارچ ، انواع فلفل ، تربچه ، گوجه فرنگی ) مجاز است.


کربوهیدرات های مجاز در این مرحله ماست، آبمویه، میلک شیک بدون شکر، پودینگ بدون شکر است.

مرحله دوم رژیم متابولیک و از دست دادن وزن​


در این مرحله کاهش وزن شما شروع می شود و باید تا زمانی که به وزن دلخواهتان برسید آن را ادامه دهید. قاعده اصلی این است که در روز بیشتر از ۶۰ گرم کربوهیدرات مصرف نکنید و آن را بین ۳ یا ۵ وعده غذایی خود تقسیم کنید. به این شکل پانکراس شما استراحت کرده و به آرامی با روند جدید تطبیق پیدا می کند.


در این مرحبه علاوه بر مواد غذایی محله اولی می توانید از غلات، بلغور، پاستا، نان ساده و میوه های غیر شیرین استفاده کنید.

مرحله سوم رژیم متابولیک و تثبیت وزن که باید تا آخر عمر رعایت کنید​


مرحله سوم را باید برای تثبیت وزن سالم تا آخر عمر رعایت کنید ولی نیاز نیست مثل دو مرحله قبل خیلی دقیق عمل کنید. باید مقدار کالری مورد نیاز بدنتان برای حفظ وزن تان را محاسبه کنید و به آن پایبند باشید. مقدار کالری را باید بر اساس سن، جنسیت فعالیت بدنی خود تعیین کنید.


وعده های غذایی مثل قبل است ولی مقدار کربوهیدرات باید دقیقا کنترل شود. تا حد امکان از پختنی های حاوی کربوهیدرات اجتناب شود ولی دسرهای کم کالری و میوه های شیرین مجاز هستید.


یک نمونه رژیم متابولیک برای کاهش وزن سریع​


رژیم متابولیک سریع وعده کاهش وزن ۹ کیلو گرم در ۲۸ روز را به شما می دهد. این رژیم غذایی توسط هالی پومروی، متخصص تغذیه مشهور و مشاوره سلامت منتشر شده است. علاوه بر برنامه غذایی هفتگی لیست طولانی اس از مواد غذایی که باید اجتناب کنید به علاوه ۲ تا ۳ بار ورزش در هفته برایتان تجویز می شود.


اگر تا انتاب اولین چرخه ۲۸ روزه به وزن هدف خود رسیدید برنامه را ادامه خواهید داد. هنگامی که به وزن دلخواه خود رسیدید تویه می شود که در هر ماه یک هفته یا یک ماه در هر ۶ ماه رژیم خود را تکرار کنید.


گرچه برخی از اصول این برنامه غذایی پشتیبانی علمی دارد ولی شواهد علمی درباره اکثر ادعاهای آن وجود ندارد.


برنامه رژی متابولیک سریع به سه مرحله تقسیممی شود که به ترتیب در چهار هفته تکرار می شود.


هر فاز روی غذاهای متفاوت و فعالیت های جسمانی مختلف تاکید می ک ند.


اندازه وعده های غذایی در هر فاز به مقدار وزنی که می خواهید کم کنید بستگی دارد.


فاز ۱ رژیم متابولیسم سریع ( دو شنبه و سه شنبه )​


در این مرحله استرس وارد شده بر بدن را متقف کرده و بدن را متقاعد می کنیم که دیگر چربی ذخیره نکند. در طول این دو روز باید رژیم غذایی رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات با شاخص گلیسمی پایین و مقدار متعادل پروتئین و بدون چربی داشته باشید.


با کاهش استرس وارده به بدن، بدنتان را برای کاهش وزن آماده می کنید و غده های فوق کلیه را برای تولید کمتر هورمون استرس کورتیزول تشویق می کنید.


خوراکی هایی که میتوانید مصرف کنید عبارتند از میوه های دارای گلیسمی بالا مثل گلابی، انبه، آناناس و طالبی و هچنین کربوهیدرات های پیچیده مثل غلات کامل و برنج قهوه ای.


در این مرحله باید مصرف خوراکی های غنی از ویتامین B و C را افزایش دهید از جمله گوشت بدون چربی، عدس، پرتقال، کیوی و بوقلمون. این کار باعث تحریک عملکرد تیروئید و سوزاندن سریع و موثرتر پروتئین و کربوهیدرات می شود.


در طول این دوره باید حداقل یک بار ورزش هوازی انجام دهید.


فاز ۲ رژیم متابولیسم سریع ( چهار شنبه و پنج شنبه )​


این مرحله قرار است ذخایر چربی را باز کند و عضله بسازد. در این دو روز رژیم شما باید سرشا از پروتئین و بدون نشاسته و سبزیجات قلیایی و کم کربوهیدرات و چربی باشد.


موادغذایی از قبیل گوشت بدون چربی ، مرغ و ماهی به عضله سازی شما کمک می کند. از سبزیجاتی مثل کلم، بروکلی، اسفناج و خیار و برگ چغندر هم می توانید استفاده کنید. این برنامه غذایی ادعا می کند که سبزیجات قلیایی سطح اسیدیته خون را پایین آورده و کبد را تحریک به آزاد سازی سلول های چربی می کند. در مرحله دوم توصیه می شود حداقل یک جلسه تمرین با وزنه داشته باشید.


فاز ۳ رژیم متابولیسم سریع ( جمعه و شنبه و یک شنبه )​


این فاز برای سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن و سوزاندن چربی طراحی شده. در این سه روز باید چربی های سالم را به وعده های غذایی خوب استفاده کنید و مقدار پروتئین و کربوهیدرات را به اندازه متوسط بیاورید. مثل روغن زیتون، روغنن هسته انگور ، مایونز کم چرب، تخم مرغ ، آجیل ، مغزها، نارگیل ، آووکادو، زیتون ، جلبک دریایی، میگو و خرچنگ که باعث تحریک غده تیروئید و بهبود سوخت و ساز بدن می شوند.


موارد ممنوعه در رژیم متابولیک​


گندم


ذرت


لبنیات


سویا


میوه های خشک


آبمیوه


شکر تصفیه شده


شیرین کننده های مصنوعی


کافئین


الکل


نکاتی که در رژیم متابولیک باید رعایت کنید​


مصرف ۵ وعده غذایی در طول روز


هر ۳ تا ۴ ساعت باید چیزی بخورید به جز خواب شب


۳۰ دقیقه بعد از بیدار شدن باید صبحانه بخورید


ورزش را مطابق برنامه پیش ببرید


نصف وزن بدنتان را مشخص کرده و به ازای هر نیم کیلو ۲۸ میلی لیتر آب بنوشید.


ترجیحا از مواد خوراکی ارگانیک استفاده کنید
 
استارتر
استارتر

ببین

Guest
مرسی از توجهت مژده جون کاش چند نفر بیان با من رژیم بگیرن :cry:
 

بالا