فواید مصرف هسته خرما چیست ؟

مجله خبری

Guest
هسته خرما و روغن آن برا چه چیزهایی خوبه و روغن آن چه کاربردهایی دارد ؟ همه چیز در مورد خاصیت های هسته خرما، هسته خرما در طب سنتی

دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه​

یکی از مهمترین خواص شناخته شده هسته خرما در طب سنتی استفاده از آن برای دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه است. به این منظور شما می‌توانید چند عدد هسته خرما را با هاون بکوبید تا پودر شود و آن را با یک لیوان آب بجوشانید تا زمانی که نصف آب لیوان باقی بماند.

جوشانده را صاف کرده و روزی دو مرتبه صبح و شب با شکم خالی میل کنید. هسته خرما دارای چند ترکیب دارویی است که یکی از آن‌ها شبیه کورتن عمل می‌کند و برای درمان ناراحتی‌های کلیه و مثانه، التهاب و امراض عفونی در طب سنتی استفاده می‌شود. هسته خرما خاصیت سنگ‌شکن دارد و از طریق شکستن و خرد کردن سنگ، به دفع راحت‌تر آن کمک می‌کند. برای کسب نتیجه لازم است چند روز این کار را ادامه دهید.



1. از آسیب DNA جلوگیری کنید

طبق یک مطالعه، هسته خرما اثر دفاعی در برابر آسیب کبدی ناشی از عوامل شیمیایی و آسیب DNA اکسیداتیو نشان داده است. همچنین از مسمومیت کبدی محافظت می کند و این اثر محافظتی کبدی را می توان به فعالیت آنتی اکسیدانی و مهار رادیکال های آزاد نسبت داد.

2. در درمان مشکلات قند خون مفید است

بذر خرما در درمان مشکلات مربوط به قند خون، دیابت و عوارض مربوط به آن مفید است. بر اساس یک تحقیق بذرها اثرات محافظتی بالقوه ای را در برابر عوارض اولیه دیابتی کبد و کلیه نشان داده اند.

3. عوامل ضد ویروسی

بذر خرما به عنوان عوامل ضد ویروسی در برابر ویروس های مختلف بیماری زای انسانی عمل می کند. می تواند در درمان و پیشگیری از بسیاری از انواع عفونت های ویروسی مفید باشد. تحقیقات نشان داده است که عصاره هسته خرما توانایی زیادی در جلوگیری از عفونت فاژ سودوموناس ATCC 14209-B1 و جلوگیری از لیز باکتری به طور کامل نشان می دهد.

4. از آسیب کلیه و کبد جلوگیری می کند

دانه های خرما غنی از پروآنتوسیانیدین است که در واقع به محافظت از کبد و کلیه در برابر آسیب کمک می کند. یک مطالعه بیان می کند که عصاره دانه خرما غنی از پروآنتوسیانیدین از سمیت کلیه و کبد ناشی از مواد شیمیایی محافظت می کند.

5. آنتی اکسیدان ها

هسته های خرما غنی از آنتی اکسیدان هستند و دارای قابلیت مهار رادیکال های آزاد می باشند بنابراین به محافظت از بدن در برابر آسیب های استرس اکسیداتیو کمک می کند. در یک تحقیق اخیر، از پتانسیل آنتی اکسیدانی هیدرولیزهای پروتئین دانه خرما می توان به عنوان یک ماده غذایی بالقوه کاربردی برای اتقاء سلامت استفاده کرد. یک تحقیق دیگر نشان داد که بذر خرمای ایرانی پاک کننده های رادیکال قوی هستند و می تواند منبع خوبی از آنتی اکسیدان های طبیعی برای مصارف دارویی و تجاری محسوب شود.

6. خانم های باردار

بذر خرما باعث افزایش شیر مادران شیرده می شود. زنان باردار هفته ای چندین بار هسته خرما می خورند.

دانه خرما دارای خواص آنتی اکسیدانی است. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همانطور که گفته شد بذر میوه خرما به طور خاص از آسیب به ساختار DNA بدن جلوگیری می کند.

7. دفع سنگ کلیه

دفع سنگ کلیه یکی دیگر از خواص خارق العاده دانه خرما است. افرادی که از سنگ کلیه یا سنگ مثانه رنج می برند می توانند چند عدد هسته خرما را خرد کرده و با آب بجوشانند و دو بار در روز بخورند.

8. درمان اسهال

دانه های خرما برای درمان اختلالات دستگاه گوارش، به ویژه اسهال مزمن مفید است. دانه خرما همچنین به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی عمل می کند و باکتری های وارد شده به دستگاه گوارش را از بین می برد.

خاصیت روغن هسته خرما​

علاوه بر مزایای فراوان هسته خرما، استفاده از روغن گرفته شده از آن نیز خواص درمانی زیادی دارد. روغن هسته خرما عمدتا از تری گلیسیرید چرب تشکیل شده که حدود ۸۰ درصد چربی‌های اشباع و ۲۰ درصد چربی‌های اشباع نشده دارد. مهمترین مزایای استفاده از روغن هسته خرما عبارتند از:

۱. تقویت مو و درمان ریزش مو​

روغن هسته خرما به تقویت موها، افزایش رشد مژه و ابرو کمک می‌کند و برای پیشگیری و درمان ریزش مو مفید است. جالب است بدانید امروزه در برخی محصولات بهداشتی و آرایشی از روغن هسته خرما استفاده می‌شود.

۲. درمان زخم معده​

همانطور که گفته شد هسته خرما خاصیت ضدعفونی کنندگی و درمانی دارد و استفاده از روغن گرفته شده از آن به سلامت دستگاه گوارش و درمان زخم معده کمک می‌کند.

۳. نرم شدن پوست​

روغن هسته خرما درای ویتامین‌ ای است و استفاده از آن به نرم شدن و سلامت پوست کمک می‌کند و در کاهش چین و چروک و پیشگیری از پیری پوست مفید است.

۴. سلامت قلب​

میزان کلسترول موجود درروغن هسته خرما بسیار کم است ضمن آنکه این روغن حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای سلامت است و از این رو استفاده از آن برای بیماران قلبی عروقی توصیه می‌شود. روغن هسته خرما در برابر اکسیداسیون در دما‌های پخت و پز بالا مقاوم است و روغن مناسبی برای تهیه غذا‌های سرخ کردنی محسوب می‌شود.

۵. تقویت دید​

همانند خود هسته خرما، استفاده از روغن تهیه شده از آن نیز به دلیل دارا بود ویتامین A، در تقویت بینایی و افزایش قدرت دید مفید است.

جالب است بدانید مقالات علمی متعددی درباره کاربرد‌های هسته خرما در تغذیه و علوم کشاورزی وجود دارد، به طوری‌که پیشنهاد شده است، هسته خرما را به عنوان منبع جایگزین فیبرهای غذایی به جای سبوس گندم در تولید نان استفاده کنند و نشان دادند که هسته خرما می‌تواند منبع با ارزشی برای دریافت فیبر‌های غذایی باشد. همچنین امروزه از هسته خرما در بسیاری کشور‌ها برای تغذیه دام و جوجه‌های گوشتی استفاده می‌شود و صادرات این محصول جایگاه ویژه‌ای در آینده خواهد داشت.
 
آخرین ویرایش:

شلوار

Guest
از فواید پوست هندوانه و میوه جات رسیدیم به هسته خرما ?
امیدوارم دانشمندا انرژیشونو بذارن رو کشف چیزای جدید و خوشمزه ??
 

بالا