فرق گوشت گوسفندی و گوساله چیه؟

مجله خبری

Guest
فواید و ارزش غذایی گوشت در روایات اسلامی


خوردن گوشت به مقدار کافی مفید است، اما زیاده‌روی در مصرف آن منع شده است. طبق روایات اسلامی، بهترین گوشت برای انسان، گوشت گوسفندی است؛ لذا گوشت گوسفندی بر گوشت گاو برتری دارد. در عوض، استفاده از شیر و روغن گاو توصیه شده است، اما از خوردن شیر و روغن گوسفندی پرهیز داده شده است. طبق روایات، خوردن گوشت گاو (جز برای درمان برخی بیماری‌های خاص) نهی شده است. همچنین خوردن هر نوع گوشت خام نهی شده است.


تفاوت گوشت گوسفندی و گوساله و مقایسه ارزش غذایی آن‌ها



تفاوت گوشت گوسفندی با گوشت گوساله از نظر بافت و ویژگی‌های ظاهری


بافت: گوشت گوسفندی بافت نرم‌تر و لطیف‌تری دارد. اما گوشت گوساله نسبتا سفت‌تر است. به‌همین سبب گوشت گوسفندی زودتر می‌پزد و زودتر هضم می‌شود. گوشت بره از گوشت گوسفندی نیز نرم‌تر و لطیف‌تر است.
رنگ: رنگ گوشت گوسفند نسبتا روشن‌تر و مایل به صورتی است. رنگ گوشت گوساله سرخ‌تر و تیره‌تر است.
چربی: گوشت گوسفندی چربی بیشتری دارد. اما گوشت گوساله کم‌چرب‌تر است. گوشت بره در مقایسه با گوشت گوسفندی چربی کمتری دارد.


تفاوت طبع گوشت گوسفندی و گوشت گوساله در طب سنتی


در طب سنتی، اغلب گوشت‌ها طبع گرم دارند، اما میزان گرمی آن‌ها یکسان نیست. گوشت گوساله در مقایسه با گوشت گوسفندی طبع معتدل‌تری دارد؛ لذا وقتی گفته می‌شود طبع گوشت گوساله سرد است، بدین معناست که گرمی آن در مقایسه با گوشت گوسفندی کمتر است. به‌همین سبب، گوشت گوساله با افرادی که طبع سردی دارند، سازگار نیست. افرادی که طبع‌شان سرد است، در صورت استفاده از گوشت گوساله باید مصلح آن را نیز بخورند. مثلا گوشت گوساله باید همراه موادی مثل فلفل مصرف شوند که طبع گرمی دارند.


از نظر طب سنتی، طبع گوشت گوسفند و بره، گرم و‌تر است و بهترین نوع گوشت برای انسان به شمار می‌رود. گوشت گوسفند تقریبا با هر طبعی سازگار است. گوشت گوساله از گوشت گاو بهتر است، اما در کل، گوشت گوسفندی و گوشت بره بر هر دو آن‌ها برتری دارند. گوشت گوسفندی در غذا‌های ایرانی از جمله در خورش‌ها و آبگوشت‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.


برخی از عوارض مصرف گوشت گوساله چنین است:


افرادی که مزاج‌شان سرد است در صورت مصرف گوشت گوساله ممکن است دچار ضعف و درد‌های استخوانی شوند.
توصیه شده است افرادی که دچار نفخ و مشکلات گوارشی هستند نیز گوشت گوساله مصرف نکنند.
ممکن است مصرف گوشت گوساله برای افراد مبتلا به صرع و اختلالات مغزی مضر باشد.


مصرف گوشت گوساله رماتیسم و درد‌های مفصلی را تشدید می‌کند.


کسانی که به‌خاطر چربی نمی‌توانند گوشت گوسفندی مصرف کنند، با مشورت پزشک شاید بتوانند گوشت بره را جایگزین آن کنند، زیرا گوشت بره ضمن برخورداری از مزایای گوشت گوسفندی، چربی کمتری دارد و ضمنا زودتر هضم می‌شود.


کیفیت گوشت گوسفندی و گوشت گوساله به چه عواملی بستگی دارد؟


سن دام و نحوه تغذیه و زندگی آن در کیفیت و لطافت گوشت تاثیر چشمگیری دارد. مثلا هرچه گوسفند جوان‌تر باشد و هرچه تحرک آن بیشتر باشد، گوشتش لطیف‌تر، زودپزتر و زودهضم‌تر می‌شود. مسلما تغذیه دام نیز در کیفیت گوشت آن بسیار موثر است. دام‌هایی که علوفه تازه و مغذی می‌خورند، گوشت باکیفیت‌تری دارند؛ لذا از این نظر نیز گوشت گوسفند معمولا بهتر از گوشت گوساله است، زیرا گوسفند‌ها اغلب در طبیعت پرورش می‌یابند، از علوفه طبیعی تغذیه می‌کنند و تحرک بیشتری دارند. اما گاو‌ها و گوساله‌ها عموما به‌صورت صنعتی و در گاوداری‌ها پرورش می‌یابند. گاو‌ها اغلب با نهاده‌های دامی تغذیه می‌شوند و، چون نمی‌توانند دانه‌ها را کامل هضم کنند، گوشت‌شان دیرهضم و دیرپز می‌شود. در کل، گوشت گوسفند در مقایسه با گوشت گاو و گوشت گوساله باکیفیت‌تر است و پروتئین باکیفیت‌تری دارد.


تفاوت گوشت گوسفندی و گوشت گوساله از نظر مواد مغذی


بسیاری از مواد مغذی گوشت گوسفند و گوشت گوساله تقریبا یک‌سان است. اما در برخی موارد مثل مقدار کالری و چربی اختلاف آن‌ها نسبتا چشم‌گیر است. مقدار برخی از مواد مغذی گوشت گوسفند و گوساله در جدول با هم مقایسه شده‌اند.


جدول مقایسه مواد مغذی گوشت گوسفندی و گوساله


کالری و مواد مغذیدر ۱۰۰ گرم گوشت گوسفندیدر ۱۰۰ گرم گوشت گوساله
کالری۲۱۹۱۶۱
چربی کل۱۹%۷%
چربی اشباع شده۳۲%۱۰%
کلسترول۲۳%۳۲%
سدیم۱۶%۱۵%
کربوهیدرات۱%۱%
فیبر خوراکی۰%۰%
قندتقریبا %۰تقریبا %۰
پروتئین۱۷%۵۰%
ویتامین دتقریبا %۰۰%
کلسیم۱%۱%
آهن۵%۵%
پتاسیم۷%۶%
منیزیم۴%۵%
روی۲۸%۲۵%
فسفر۲۰%۲۶%

جمع‌بندی مقایسه گوشت گوسفند و گوشت گوساله


به‌طور کلی گوشت بره و سپس گوشت گوسفند بهترین گوشت برای انسان است. سن دام، علوفه‌ای که از آن تغذیه می‌کند و نیز میزان تحرک دام در کیفیت گوشت آن بسیار موثر است. گوشت گوسفند در مقایسه با گوشت گوساله باکیفیت‌تر و زودهضم‌تر است. ضمنا طبع آن گرم‌تر است و تقریبا با هر طبعی سازگار است. کسانی که به‌علت چربی از گوشت گوسفند می‌پرهیزند، شاید بتوانند با مشورت پزشک گوشت بره را جایگزین آن کنند، زیرا گوشت بره ضمن برخورداری از مزایای گوشت گوسفند، چربی کمتری دارد.
 

بالا