علائم دیابت در گربه ها و نحوه درمان آن

مجله خبری

Guest
آیا گربه ها هم مثل انسان به دیابت و بیماری قند دچار می شوند؟ چگونه باید دیابت گربه ها را تشخیص داد، دیابت اختلال در متابولیسم چربی پروتئین و کربوهیدارت ناشی از کمبود مطلق انسولین میباشد.
انسولین هورمونی است که در پانکراس تولید میشود و در عمل گوارش برای تبدیل پروتئین گلوکز در جریان خون آزاد میشود.
دیابت دو نوع است کمبود مطلق انسولین که باعث دیابت نوع یک میشود یا اینکه سلولها پاسخی به انسولین نمیدهند که این وضعیت را که مقاومت به انسولین است دیابت نوع۲ است.

درهردونوع ازتبدیل گلوکز به انرژی در ماهیچه ها و ارگانها جلوگیری میشود که نتیجه اش میشود افزایش حجم گلوکز درخون در حیوانات خانگی دیابت نوع یک هم شایع است و برای حفظ تعادل تزریق انسولین پیشنهاد میشود. دیابت نوع دو غیر وابسته به انسولین است که به شکل شایع تری در گربه ها وجود دارد که آنها هم نیاز به انسولین پیدا میکنند.

از هر ۱۲۰۰ گربه یک گربه به دیابت دچارمیشود که بیشتر در گربه های نر در سنین متوسط و بالا شایع است.

علائم دیابت گربه ها​

چاقی
تشنگی بیش ازحد
ادرار بیش ازحد
بی اشتهایی
کاهش وزن
ضعف درعضلات
ضعف در پاهای عقبی
پوشش چرب همراه باشوره
کبدبزرگ
زردی بی حالی افسردگی و استفراغ


علل بیماری قند در گربه ها​

گرایش ژنتیکی, التهاب لوزالمعده ,رخ دادن همزمان‌ با برخی بیماریهای خاص پرکاری تیروئید.بیماری گوشتک

استفاده از داروهای خاص برای تشخیص بیماری دیابت گربه ها یک شرح حال کامل از وضعیت جسمانی گربه و شروع علائم و جزئیات به دامپزشک بدهید اوحتما درخواست آزمایش خون و آزمایش ادرار خواهد داد و این آزمایش برای تشخیص و درمان اولیه کافی است.

درمان دیابت گربه ها​

برخی گربه ها با مصرف انسولین روند زندگی را طی میکنند و دوز دارویی براساس سن وزن جنس و نیازهای فردی محاسبه میشود. و بسته به شدت دیابت ممکن است نیاز داشته باشد هرروز قند اندازه گیری شود‌ و اگر گربه ماده باشد دامپزشک توصیه میکند که رحم گربه راخارج کنند.
 

بالا