طرز تهیه کیک اسفنجی خوشمزه برای ۱۰ ، ۲۰ و ۳۰ نفر

آیلا

⭐⭐⭐ملکه⭐⭐⭐
عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
طرز تهیه کیک اسفنجی ساده برای تولد

با مقدار موادی که در این دستور شیرینی پزی قرار گرفته است می‌توانید برای 10 نفر کیک اسفنجی تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کیک اسفنجی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

طرز تهیه کیک ساده برای 10 نفر با پف زیاد
مواد لازم برای 10 نفر:
تخم مرغ 7 عدد همدمای اتاق
شکر 3 و نیم پیمانه
وانیل ۱ و نیم قاشق چای خوری
۱ و نیم پیمانه شیر
کره ½ پیمانه
آرد معمولی 3 و نیم پیمانه
بکینگ پودر 3 و نیم قاشق چای خوری
نمک ½ قاشق چای خوری
طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد:
قبل از آماده کردن کیک باید همه مواد کیک رو اندازه بگیریم و آماده کنار دستمون باشه چون ما باید خیلی سریع کارمون رو انجام بدیم تا اون حباب‌های که ایجاد شده تو مایع کیک از بین نره یعنی قبل از شروع کار قالبمونو آماده می‌کنیم، مواد اندازه گیری می‌کنیم و همه چی آماده واسه شروع.

خوب در اول کار فر رو روی درجه حرارت ۳۲۵ درجه فارنهایت یا ۱۶۵ درجه سانتیگراد می‌زاریم تا گرم بشه.
مواد خشکمون رو مثل آرد، بکینگ پودر، و نمک رو خوب با هم قاطی می‌کنیم و یه دور الک می‌کنیم.
تخم مرغ هارو به مدت ۴ دقیقه با درجه متوسط همزن برقی هم می‌زنیم. دقت کنید که نباید کمتر از ۴ دقیقه بشه این مرحله جزو مراحل مهم این کیکه. اگه با همزن دستی این کار رو می‌کنید باید مداوم به مدت ۶ دقیقه هم بزنید، توصیه می‌کنم که یک یاور بغل دستتون باشه که خسته شدید بدید کمکتون کنه تو هم زدن.
من از غذا ساز استفاده کردم و به مدت ۴ دقیقه هم زدم.بعد از ۴ دقیقه هم زدن تخم مرغمون رنگش کرمی میشه و کمی پف کرده، شکر رو اضافه می‌کنیم و باز هم می‌زنیم به مدت ۵ دقیقه با همزن برقی یا غذا ساز. با همزن دستی ۸ دقیقه هم می‌زنیم.
بعد این مدت یه کرم پفی و کرم رنگی خواهیم داشت.


شیر و کره رو روی اجاق گاز یا ماکروفر می‌زاریم تا با هم مخلوط بشند و کره آب بشه اما حواستون باشه نباید شیر به جوش بیاد همین که کره آب شد کافیه.
مخلوط آرد رو اضافه می‌کنیم و با دور کند به مدت چند ثانیه هم می‌زنیم تا آرد با کرممون مخلوط بشه و همچین کرمی به دست بیاریم.
مخلوط شیر و کره که گرمه رو می‌ریزیم و باز با دور کند هم می‌زنیم حول و حوش کمتر از ۱ دقیقه و در حدی که موادمون یه دست بشه.
خوب مخلوط مایع کیک رو می‌ریزیم تو قالبی که از قبل گریس کاری و آرد پاشی کردیم.
می‌زاریم تو فر داغ و تا ۲۰ دقیقه اول به هیچ عنوان در فر رو باز نمی‌کنیم و بعد از ۲۵ دقیقه کیک رو یه مقدار می‌کشیم از تو فر بیرون و با انگشتمون واسطش رو تاپ تاپ می‌زنیم نوک چاقو و یا کبریت تو این مرحله وسط کیک فرو نمی‌کنیم چون موجب میشه همه پف کیک فروکش کنه اگه دیدیم شله و معلومه که هنوز نپخته دوباره می‌زاریم تا یه ۷ دقیقه دیگه هم بپزه و باز دوباره چک می‌کنیم و این دفعه با یه چوب کبریت یا نوک چاقو وسط کیک می‌زنیم اگه تمیز اومد بیرون پس پخته شده. وقتی آماده شد میاریمش از تو فر بیرون.
حسابی پف کرده و طی مدت زمان کوتاهی یه کوچولو از قوسی که برآمده شده روش کم میشه و کیک هم سطح میشه.
۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر می‌کنیم کیک تو قالب بمونه و بعد کیک رو با یه چاقو از لبه‌های قالب جدا می‌کنیم.
✔ سعی نکنید که کیکو برش بزنید تا زمانی که کاملاً خنک نشده.


✔ کیک اسفنجی رو همیشه با تیزترین چاقوی که داریم برش می‌زنیم.

✔ وقتی کیک سرد شد اونو لایه یه حوله یا پارچه نخی بپوشونید و تو یخچال بذارید.
Û°Û¹_Û´Ûµ_Û³Û²_7774596d-f0f3-422a-94c3-3d33bba42ffd-min.jpg

نکات کلیدی در تهیه کیک اسفنجی
حتماً از آرد شیرینی پزی و سفید برای تهیه کیک اسفنجی استفاده کنید.
سرد بودن تخم مرغ از عوامل پف نکردن کیک اسفنجی می‌باشد.
زمانی که زمان پخت تمام نشده است در فر را باز نکنید زیرا باعث خوابیدن پف کیک می‌شود.
استفاده از قالب کوچک باعث می‌شود کیک پف خوبی کند ولی بدلیل نداشتن تکیه گاه بعد از پخت پفش بخوابد حتماً از قالب با سایز مناسب استفاده کنید.
اگر دمای فر بالا باشد سطح روی کیک ترک می‌خورد در واقع رویه کیک بر اثر دمای بالا سریع بسته می‌شود در حالی که کیک هنوز پف نکرده است به همین دلیل موقعی که کیک پف می‌کند سطح روی کیک را شکاف می‌دهد.
برای پخت کیک اسفنجی داخل قابلمه ریخته و قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می‌دهیم و بمدت ۴۵ دقیقه اجازه می‌دهیم تا کیک پخته شود.


 

بالا