طرز تهیه نان پرانی بلوچی خوشمزه

آیلا

⭐⭐⭐ملکه⭐⭐⭐
عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
مواد لازم نان پرانا خوشمزه و مقوی
آرد نانوایی سبوس دار یا معمولی۶ پیمانه
خمیر مایه۲ قاشق چای خوری
روغن حیوانی یا جامد۲ قاشق غذا خوری
نمک۱ قاشق چای خوری
زنیان یا رازیانه۱ قاشق چای خوری
آب ولرمبه مقدار لازم
شکر۱ قاشق چای خوری
طرز تهیه نان پرانا
مرحله اول
برای تهیه نان خوشمزه و روغنی پرانا در ابتدای کار، درون نصف لیوان آب ولرم، شکر و خمیر مایه را اضافه کرده و کمی مخلوط می کنیم و در لیوان را می بندیم تا به عمل آید. حدود ۱۰ دقیقه بعد که خمیر مایه کامل پف کرد، یک کاسه بر می داریم.

مرحله دوم
سپس خمیر مایه و نمک و زنیان یا رازیانه (هر کدام نبود مشکلی ندارد) اضافه می کنیم. در ادامه آرد را به آن اضافه کرده و سپس کم کم آب ولرم را اضافه می کنیم تا یک خمیر منسجمی و کاملا یکدست بدست آید که به دست نمی چسبد.


مرحله سوم
خمیر را حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ورز می دهیم تا یک خمیر نرم و لطیفی بدست آید. سپس درون کاسه می گذاریم و روی آن را می پوشانیم و ۴۵ دقیقه استراحت می دهیم تا بعمل آید. بعد از ۴۵ دقیقه پف خمیر را با دست می گیریم.


مرحله چهارم
خمیر را به چانه هایی اندازه نارنگی تقسیم می کنیم. روی سطح کار را آرد پاشی کرده و چانه ها را با وردنه باز می کنیم. روی خمیر باز شده روغن حیوانی می مالیم. سپس از وسط برش می زنیم و خمیر را می پیچیم و مجدد به شکل چانه در می آوریم.


مرحله پنجم
در این مرحله بقیه چانه ها را نیز به همین شکل در می آوریم. سپس مجدد کمی استراحت می دهیم. در ادامه چانه ها را با وردنه گرد پهن می کمیم. یک تابه را روی شعله متوسط قرار می دهیم تا گرم شود. خمیر را درون تابه می پزیم.

مرحله ششم
زیر آن که طلایی شد، طرف دیگر آن را نیز می پزیم. اندازه نصف قاشق روغن دور تا دور نان می ریزیم تا سرخ شود. می توان روغن بیشتری اضافه کرد ولی نان چرب تر می شود. این نان را می توان با هر نوع خوراک و غذایی مانند املت سرو کرد.

Û±Û¶_Û²Û°_Û²Û¹_89807b2ba75764397119462c98fc3edc4cjWQEgtxc9RLpvg0.jpg
 

بالا