طرز تهیه خورشت خلال کوردی

مجله کاربردی

کاربر جدید
عضویت
Jul 9, 2023
جنسیت
خانم
خورش خلال یکی از انواع خورش های ایرانی است که اصالتا متعلق به شهر کرمانشاه است. خورش خلال یکی از مجلسی ترین خورش های شهر کرمانشاه محسوب می شود که در مراسم ها و ایام خاص تهیه می شود.

khorsht-khelal.jpg


مواد لازم خورش خلال برای ۴ نفر:


پیاز متوسط۲ عدد
لیمو عمانی۲ عدد
گلاب۴ ق غذا خوری
گوشت خورشتی۴۰۰ گرم
خلال بادام درشت۲۵۰ گرم
زرشک سیاه یا قرمز۱۰۰ گرم
زعفران دم کرده۱ ق غذا خوری
رب گوجه فرنگی۲ ق غذا خوری
چوب دارچین۱ تکه
روغن مایعه مقدار لازم
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم


طرز تهیه خورش خلال:

مرحله اول: تفت دادن پیاز و گوشت


برای تهیه خورش خلال کرمانشاهی ابتدا پیاز را پس از گرفتن پوست به شکل نگینی ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. صبر کنید تا روغن کمی داغ شود سپس پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید. پس از اینکه پیاز نرم و طلایی شد مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه به طور کامل به خورد پیاز برود. در مرحله بعدی گوشت خورشتی را به صورت قیمه ای خرد کنید. ( بهتر است کمی کوچکتر از گوشت خورش قیمه خرد کنید ) در ادامه گوشت را به قابلمه اضافه کنید و با پیاز تفت دهید تا گوشت سرخ و تغییر رنگ دهد.

مرحله دوم: پخت گوشت

پس از اینکه گوشت تغییر رنگ داد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا رب گوجه فرنگی هم سرخ شود و طعم خامی آن گرفته شود سرخ کردن رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم خورش را بهتر می کند باعث می شود در پایان کار رنگ خورش هم بهتر شود. پس از اینکه رب گوجه فرنگی هم به خوبی تفت دادید چوب دارچین را داخل قابلمه انداخته چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید.

مرحله سوم: آماده سازی خلال و لیموعمانی

حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید تا گوشت به طور کامل بپزد. خلال بادام را باید حدود یک ساعت در یک کاسه آب بخیسانید تا نرم شود. در این مرحله برای خوشرنگ تر شدن خلال بادام ها می توانید آنها را برای چند دقیقه در زعفران دم کرده هم بخیسانید. برای اینکه لیمو عمانی ها باعث تلخی خورش نشوند ، آنها را از یک ساعت قبل با چنگال سوراخ کنید و درون یک لیوان آب قرار دهید و با کمک یک قاشق بگذارید تا لیموها کاملا در آب قرار بگیرند. این کار باعث می شود که اگر لیمو عمانی ها مدت زیادی در خورش بمانند باعث تلخی و بد طعم شدن خورش نشوند.

مرحله چهارم: پخت خورش خلال کرمانشاه

زمانی که گوشت به طور کامل پخت چوب دارچین را از قابلمه خارج کنید و خلال بادام را به همراه زعفران دم کرده ، گلاب ، لیمو عمانی ، نمک و مقداری فلفل به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید خورش با حرارت ملایم جا بیفتد در انتهای پخت زرشک را که از قبل با کمی آب خیس کردید به همراه کمی کره داخل تابه تفت دهید تا زرشک ها پف کنند سپس به خورش خلال اضافه کنید. پس از اینکه خورش جا افتاد آنرا به همراه برنج سرو کنید.

فوت و فن های دستور پخت خورش خلال کرمانشاه
۱_زرشک مورد استفاده برای تهیه این خورش زرشک سیاه است که به دلیل دسترس نبودن می توانید با زرشک قرمز این خورش را طبخ کنید.

۲_پودر دارچین رنگ خورش را تیره می کند بهتر است از چوب دارچین استفاده کنید.

۳_خورش خلال احتیاجی به رب زیاد ندارد.

۴_برای طعم و مزه اصیل این خورش بهتر است حتما خلال ها با گلاب خیس شوند.

۵_خورش خلال باید کم آب باشد پس اجازه دهید تا کاملا غلیظ شود.

۶_بهتر از گوشت گوسفندی برای تهیه این خورش استفاده کنید ولی اگر دوست دارید می توانید از گوشت گوساله نیز استفاده کنید.

۷_اگر طعم و مزه روغن حیوانی را دوست دارید می توانید زرشک ها را با روغن حیوانی تفت دهید.
 

بالا