طرز تهیه آش برنج همدان در خانه

مجله خبری

Guest
آموزش دستور تهیه آش برنج همدانی خوشمزه برای 4 نفر , آش برنج همدان، یکی از غذا‌های سنتی، مقوی، سالم و بسیار محبوب این استان است که با وجود برنج، عدس و آب قلم، مواد مغذی و مورد نیاز بدن انسان را تامین می‌کند. خوردن این آش به‌خصوص در فصل زمستان، برای درمان یا جلوگیری از سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود. آش برنج، به‌سادگی در بدن هضم می‌شود و به همین دلیل، این آش، یک وعده غذایی مناسب برای کودکان به شمار می‌آید.


محبوب‌ترین غذا‌های محلی ایران: همدان


مواد لازم برای چهار نفر

برنج: یک پیمانه
گشنیز: ۲۰۰ گرم
عدس: یک چهارم پیمانه
آب قلم: ۲ لیوان
نمک: به مقدار لازم
ماست یا آبغوره: برای سرو
نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ: برای تزئین


طرز تهیه

برنج را از حدود یک تا دو ساعت قبل، بدون نمک خیس کنید و قلم را هم با کمی نمک به‌ صورت جدا گانه بپزید. پس از پخت کامل قلم، آب آن را جدا کنید و کنار بگذارید. آب برنج را خالی کنید و آن را همراه با آب قلم در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا چند جوش بزند. سپس عدس از قبل خیس شده، گشنیز خرد شده و مقداری نمک را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا آش روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد.

آش برنج پس از حدود یک ساعت پخت، تبدیل به یک آش لعاب‌دار و غلیظ می‌شود. آن را در ظرف سرو بکشید و به آن بسته به ذائقه خود، ماست یا آبغوره اضافه کنید. آش برنج خود را با نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزئین کرده و آن را نوش جان کنید.
 

بالا