دلیل مظلومیت حضرت علی(ع)/پناهیان

وضعیت
این موضوع قفل شده است

Luna

Guest
? چرا امام‌علی(ع) با آن‌همه فضایل، این‌قدر مظلوم واقع شد؟
? مهم‌ترین دلیل مظلومیت علی(ع) این است که ایشان مأمور «عملیاتی‌کردن مفاهیم دین» بود
? کسی که «تأویل آیات قرآن» را دنبال کند و به‌طور مصداقی وارد میدان عمل بشود، با او دشمنی می‌شود

?#عملیاتی‌_کردن_مفاهیم_دین، دلیل مظلومیت امیرالمؤمنین(ع)

➖ یکی از عجائب مهم دربارۀ امیرالمؤمنین(ع) «شدت مظلومیت» ایشان است. در طول تاریخ و در بین انبیاء و اولیاء خدا که آنها را به قتل رساندند، سراغ نداریم که سال‌ها بعد از شهادت هم ایشان را لعن کنند. چرا علی(ع) که فضایلش بر کسی پوشیده نبود، این‌قدر مظلوم ماند؟

➖شاید مهم‌ترین دلیل این مظلومیت عجیب این باشد که امیرالمؤمنین(ع) مأمور بود مفاهیم دینی‌ای را که رسول‌خدا(ص) فرموده بود، عملیاتی کند و در جامعه عینیّت ببخشد و این مفاهیم را تحقّق بدهد.

➖رهبر انقلاب اخیراً فرمود: یکی از نیازهایی که مورد ابتلاء همۀ جوامع و کشورهای اسلامی است و بخصوص کشور عزیز ما به آن نیاز دارد، این است که مفاهیم اسلامی را به مرحلۀ عمل و به عرصۀ عمل بکشانیم. هرجا از این غفلت کردیم، محروم ماندیم(۹۹/۱۲/۰۴)

➖«عملیاتی‌کردن مفاهیم دینی» علّت مظلومیت فو‌ق‌العاده و عجیب علی(ع) بود و این مأموریتی است که رسول‌خدا(ص) به ایشان داده است. پیامبر(ص) در خصوص آیۀ «إنّما أنتَ مُنذرٌ و لکُلِّ قَومٍ هاد» فرمود: من منذر هستم و علی(ع) هدایت‌کننده است.

➖منذر و انذاردهنده، آغاز بیداری را برای انسان رقم می‌‌زند ولی هدایت‌کننده، این مسیر را با انسان همراهی می‌‌کند. با انذاردهنده آن‌قدر دشمنی نمی‌شود که با هدایت‌کننده آن‌قدر دشمنی می‌‌شود.

➖هدایت‌کردن توسط یک هادی برای یک قوم، کاری سخت‌تر از انذار دادن به یک قوم است. به همین دلیل است که دشمنی‌های بیشتر، معطوف به امیرالمؤمنین(ع) می‌‌شود.

➖عملیاتی‌کردن مفاهیم دینی یک اصطلاحی در دین ما دارد و آن «یُقاتِلُ عَلَى التَّأْویلِ» است. رسول‌خدا(ص) فرمود: من با دشمنان تنزیل قرآن جنگیدم و علی(ع) با دشمنان تأویل قرآن جنگ خواهد کرد.

➖پیامبر(ص) در «یُقاتِلُ عَلَى التَّنزیل» طی ده سال یا حداکثر ۲۳سال پیروز شد اما کار علی(ع) در «یُقاتِلُ عَلَى التَّأْویلِ» بسیار سخت بود و ۱۴۰۰سال است که این جنگ ادامه دارد. امروز هم اگر کسی تأویل آیات قرآن را دنبال کند و مصداقی وارد میدان بشود، با او دشمنی می‌شود.

?علیرضا پناهیان
? امامزاده قاضی الصابر - ‌۹۹/۱۲/۶
?? متن کامل:
? Panahian.ir/post/6706
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
? چرا ما طلبه‌ها گاهی در حدّ پیغمبرها به تبیین نمی‌پردازیم و در حدّ امام‌ها به میدان عمل نمی‌آییم؟
? کسی که مفاهیم دینی را در جامعه عملیاتی کند و وارد مصادیق بشود، مثل علی(ع) با او دشمنی می‌شود

?#عملیاتی‌_کردن_مفاهیم_دین، دلیل مظلومیت امیرالمؤمنین(ع)

رهبر انقلاب در جلسه اخیر با خبرگان فرمودند که این مجلس چون مجلس اهل علم و فضل هست من این مطلب مهم را می‌‌خواهم بگویم و بعد فرمودند که بیایید مفاهیم دینی را در جامعه عملیاتی کنیم.

➖چه کسی مأمور عملیاتی‌کردن مفاهیم دین است؟ پیامبر(ص) فرمود: «من منذر هستم و علی(ع) هدایت‌کننده است» منذر در واقع بیدارکننده است، اما «هدایت‌کننده» برای اینکه انسان‌ها به مقصد و مقصود برسند، باید مفاهیم دینی را عملیاتی کند.

➖با منذر و انذاردهنده آن‌قدر دشمنی نمی‌شود که با هدایت‌کننده دشمنی می‌‌شود. لذا ما طلبه‌ها و اهل علم گاهی برای اینکه با ما دشمنی نشود نقش منذر را ایفا می‌‌کنیم و در هدایت، خصوصاً هدایت عملی و خصوصاً در عرصۀ عمل، مفاهیم را زیاد روشن نمی‌کنیم.

➖مثلاً می‌‌گوییم «کلاً ولایت چیز خوبی است!» حالا ولایت چیست که این‌قدر خوب است؟ یک کمی جزئی‌تر صحبت کن! آخر اگر جزئی‌تر صحبت بکند، بحثش سیاسی می‌‌شود و اگر کسی بخواهد در این‌باره یک‌مقدار این‌زمانی‌تر حرف بزند به او می‌گویند «تندرو»!

➖ما طلبه‌ها حتی گاهی نقش پیغمبر و منذر را هم ایفا نمی‌کنیم، بلکه فقط نقش خدا را ایفا می‌‌کنیم و به مردم می‌‌گوییم که بروید سخنان پیامبران را گوش کنید! «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ»؛ خُب این را که خدا گفته است. لااقل یک کمی بیا پایین و مثل پیغمبرها با مردم صحبت کن و یک انذاری بده و تبیینی بکن!

➖چرا ما طلبه‌ها گاهی در حدّ پیغمبرها هم به تبیین نمی‌پردازیم؟ چون اگر در حدّ پیغمبرها تبیین کنیم و یک انذاری بدهیم، با ما مخالفت خواهد شد. اگر گاهی در حدّ پیامبرها هم به تبیین بپردازیم، دیگر در حدّ امام‌ها نمی‌آییم در میدان عمل؛ و به‌طور مصداقی وارد نمی‌شویم چون دشمن پیدا می‌کنیم.

➖تبیین مگر کار آسانی است؟! مثلاً همه معتقدند که ما در اسلام، سیاست داریم. سیاست عرصۀ عینی و عملی بسیاری از آگاهی‌ها و فرامین دینی است. خُب؛ حالا می‌‌شود اینها را برای ما تبیین کنید؟ اگر تبیین کنی که تو را می‌زنند و پدرت را درمی‌آورند!

➖اهل علم گاهی رعایت می‌کنند و خیلی تبیین نمی‌کنند، مثلاً می‌گویند «من کلاً می‌‌گویم و مصداقی وارد نمی‌شوم...» الهی فدای امیرالمؤمنین(ع) بشوم که مصداقی وارد می‌‌شد. یک‌ذره برای خودش حاشیۀ امنیت درست نکرد با کلّی‌گویی. بلکه مسائل را شفاف کرد تا آنجایی که دیدید با او چه کردند.

?علیرضا پناهیان
? امامزاده قاضی الصابر - ‌۹۹/۱۲/۶
?? متن کامل:
? Panahian.ir/post/6706
 

وضعیت
این موضوع قفل شده است
بالا