تومور مغزی چیست؟

tfoorooghi

کاربر جدید
عضویت
Jun 8, 2023
جنسیت
خانم

تومور مغزی توده ای از سلول های غیر طبیعی است که در مغز شما رشد می کند. مغز شما تمام اعضای بدن و عملکردهای آن را کنترل می کند و افکار شما را تولید می کند. بسته به جایی که تومور در مغز شما قرار دارد می تواند بر این عملکردها تأثیر بگذارد.برای ارتباط با بهترین جراح تومور مغزی در تهران

هنگامی که سلول ها به طور غیر طبیعی رشد می کنند ممکن است توده ای به نام تومور تشکیل دهند. تومورها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند.

تومور خوش خیم به آرامی رشد می کند و در یک مکان باقی می ماند. بعید است که به قسمت دیگری از بدن شما سرایت کند.

تومورهای خوش خیم سرطانی نیستند . اما یک تومور خوش خیم مغزی ممکن است فقط با حضور در آنجا و فشار دادن بر روی مغز یا ساختارهای مجاور شما باعث آسیب شود. این می تواند تهدید کننده زندگی باشد یا سایر قسمت های بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشد.

تومور بدخیم سرطانی است. می تواند به سایر نواحی مغز یا بدن شما سرایت کند. می توان آن را سرطان مغز نیز نامید.

انواع تومورهای مغزی​

تومورهای مغزی می توانند «اولیه» یا «ثانویه» باشند.

  • تومور مغزی اولیه توموری است که در مغز شروع شده است.
  • تومور مغزی ثانویه سرطانی است که از سایر نقاط بدن منتشر شده یا به مغز متاستاز شده است.
انواع مختلفی از تومورهای مغزی وجود دارد. همراه با تومورهای نخاع، در مجموع تومورهای سیستم عصبی مرکزی (CNS) نامیده می شوند.

تومورهای مغزی اولیه​

تومورهای مغزی معمولاً بر اساس نوع سلولی که در آن شروع شده نام‌گذاری می‌شوند. برخی از انواع رایج تومورهای مغزی اولیه عبارتند از گلیوما (از جمله آستروسیتوما و گلیوبلاستوما) - که در سلول‌های گلیال شروع می‌شود، مننژیوما - که از مننژها شروع می‌شود، و مدولوبلاستوما - که شروع می‌شوند. در مخچه

تومورهای مغزی ثانویه​

اکثر انواع سرطان می توانند به مغز سرایت کنند و یک تومور مغزی ثانویه را تشکیل دهند. انواع سرطان هایی که بیشتر به مغز سرایت می کنند شامل سرطان های ملانوما ، روده ، سینه ، کلیه و ریه است .
 

بالا