ادب

استارتر
استارتر

Luna

Guest
3️⃣4️⃣



❇️ اگه بخوایم نسبت ادب رو با سایر مفاهیم تربیتی در دنیا مقایسه کنیم میتونیم بگیم که ادب نسبت به بسیاری از مفاهیم تربیتی جایگاه اول رو داره.

? مثلا اگه بخوایم تاثیر ادب رو با تاثیر قانون مقایسه کنیم باید بگیم که ادب مهم تر و موثرتر از قانون هست.

? اینکه مردم از سر ترس قانون رو رعایت کنند و مثلا از چراغ قرمز عبور نکنند با ارزش تر هست یا اینکه از سر ادب قانون رو رعایت کنند؟

??✔️ بله قطعا رعایت قانون از سر #ادب بهتر هست.

#ادب
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
5️⃣4️⃣



? در معاملات هم مردم باید از سر ادب معامله کنند نه به خاطر ترس از قوه قضائیه و دادگاه!

? اگه در یک کشور مسلمان مردم صرفا روی حساب قانون زندگی کنند یه مشکل بزرگی که پیش میاد اینه که بالاخره آدم ها هوای نفس دارند و هوای نفس هم مدام انسان رو به بی قانونی سوق میده و آدم ها سعی میکنند از روش های مختلف "قانون رو دور بزنند".

? در بسیاری از کشورها، افراد متخلف، با استفاده از راهکارهای قانونی و یا استفاده از خلا های قانونی اقدام به دور زدن قانون میکنند.

بنابراین با اکتفا به قانون نمیشه انسان ها رو به درستی تربیت کرد.

#ادب
#قانون
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
5️⃣4️⃣

⭕️ قانون به خودی خود بد نیست ولی صرفا با قانون نمیشه یه جامعه رو به درستی هدایت کرد.

? قانون فقط میتونه جلوی برخی ظلم ها رو بگیره ولی اثر تربیتی لازم رو برای مردم نداره.

✅ اون چیزی که میتونه موتور محرک مردم برای انجام رفتارهای خوب باشه "ادب" هست.

? در واقع قانون، موتور محرکه انسان ها رو از قلبشون بیرون میکشه و میندازه به دستان قوه قضائیه ولی موتور محرکه ادب در "قلب" خود آدم ها هست.

✔️ کسی که همه رفتاراش از سر ادب باشه قطعا به اجرای قانون هم راضی خواهد بود.

⭕️ ولی اگه انسان ها رو به قانون بگیری نه تنها دیگه مودبانه رفتار نخواهند کرد بلکه به خود قانون هم راضی نخواهند شد...
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
6️⃣4️⃣

? گاهی از اوقات یک مفهوم رو در مقایسه با مفاهیم دیگه بهتر میشه شناخت.

برای شناخت ادب هم باید تفاوتش رو با اخلاق، تقوا، قانون گرایی و مبارزه با نفس و ... مشخص کنیم.

❇️ تفاوت ادب با قانون رو بررسی کردیم و گفتیم که قانون ضابط خارجی داره یعنی یه نفر به عنوان پلیس یا قوه قضائیه مسئول اجرای درست قانون هست اما ادب ضابط درونی داره و انسان از درون خودش موظف به رعایت برخی رفتارها میشه.

? ادب یه نوعی از "زیبایی" درون خودش داره ولی قانون یه "ضرورت" هست.

?? طبیعتا انسان اگه یه رفتاری رو به خاطر زیباییش انجام بده خیلی دلنشین تر هست نسبت به اینکه یه رفتاری رو در اثر ضرورت انجام بده.?
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
7️⃣4️⃣

? بله قانون برای اداره یک جامعه لازم هست ولی "ادب"، جامعه رو خیلی بیشتر رشد میده.

? در ضرب المثل ها هست: چون که صد آمد نود هم پیش ماست. در واقع ادب همون صدی هست که وقتی بیاد قانون رو هم به دنبال خودش میاره.

⭕️ اگه در یک جامعه نسبت به قانون همت زیادی باشه ولی به ادب اهمیتی داده نشه معلوم نیست که مردم به ادب برسند.

? بعضی از افراد میگن که ما با قانون انقدر سختگیرانه برخورد میکنیم که مردم کم کم مودب بشن!

? اما خب این افراد دقت ندارند که هر انسانی روحیه و طبع و مزاج مربوط به خودش رو داره و معمولا عموم آدم ها با سختگیری زیاد به ادب نمیرسند و حتی این کار اثر معکوس داره و موجب بدتر شدن فرهنگ جامعه خواهد شد...
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
8️⃣4️⃣


...این موضوع رو میشه از افزایش مبلغ جریمه های تخلفات رانندگی هم متوجه شد.

? در سال هایی که جریمه تخلفات رو افزایش دادند پلیس هیچ وقت شاهد کاهش میزان جرائم نبوده.

بله طبیعتا مردم خیلی دوست ندارند از پول خودشون بگذرن ولی جریمه هرچقدر هم افزایش پیدا کنه منجر به "مودب شدن آدم ها" نخواهد شد.

❇️ بنابراین از لحاظ فرهنگ اجتماعی اگه ما بیایم و روی ادب کار فرهنگی و تبلیغاتی کنیم خیلی بیشتر جواب میده تا اینکه بخوایم روی قانون تاکید و تبلیغ کنیم.

? ضمن اینکه قانون اضافی هم خیلی وقت ها دست و پاگیر هست و اتفاقا موجب #فساد در سیستم های مختلف اداری خواهد شد.
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
9️⃣4️⃣



?بعد از بررسی تفاوت قانون با ادب، تفاوت "مبارزه با هوای نفس با ادب" هم قابل بررسی هست.

? گاهی میشه که انسان بدون هیچ برنامه ای تشخیص میده که فلان موضوع هوای نفسه و شروع میکنه باهاش مبارزه کنه.

⭕️ طی این مبارزه بارها اتفاق میفته که از شدت سختی مبارزه با هوای نفس، دلش میخواد داد بزنه و اه و ناله کنه ولی به خودش میگه صبر کن! آروم باش!
?

✅ اما یه موقع هست که یه نفر میخواد "با یک آیین نامه"، اهل مبارزه با هوای نفس بشه.

?? ادب درواقع برنامه آماده مبارزه با هوای نفس محسوب میشه.
ادب مثل یک خط کش میاد و میزان دقیق مبارزه با هوای نفس در هر کاری رو تعیین میکنه...
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
0️⃣5️⃣



? گاهی وقت ها هوای نفس میاد و میگه خب این همه مبارزه با نفس کردی حالا این یه دونه رو هم اگه رعایت نکردی چیزی نمیشه! این یکی رو بی خیال!?

⭕️ اما انسان مومن مودب میگه نه! ببین من خیال خودم رو راحت کردم و قرار گذاشتم که طی آیین نامه ادب، مبارزه با هوای نفس کنم. برای همین "این یه دونه" رو هم باید انجام بدم!?

? بله ممکنه یه نفر شبیه به مرتاض های هندی بخواد طبق برنامه های ریاضیتی خاصی هم جلو بره و حتی ممکنه به قدرتهایی هم برسه ولی عمل به این برنامه ها مشروع و صحیح نیست.
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
1️⃣5️⃣


...چون اولا اون برنامه ها متناسب با شرایط حیات انسان نیست و موجب رشد همه جانبه انسان نمیشه و دوم اینکه این برنامه ها طبق دستور خدا و با نیت صحیح نیست و برای همین اثری غیر از افزایش هوای نفس رو نخواهد داشت.

⭕️ هیچ انسان عاقلی این نوع برنامه های نامعقول رو نمیپذیره ولی ادب یک برنامه معقول و حساب شده و مفید برای زندگی همه انسان هاست.

? اگه به یه نفر گفتن تو ادب نداری منظور اینه که تو برنامه ای برای کنترل خودت نداری.

? بنابراین اگه بخوایم نسبت بین ادب و مبارزه با هوای نفس رو بگیم خیلی ساده باید گفت:

?? ادب برنامه مبارزه با هوای نفس هست و به تعبیری میتونیم بگیم ادب همون "جهاد اکبر" محسوب میشه...
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
2️⃣5️⃣


? ببینید تقوا همون طور که قبلا هم بررسی شد "مراقبت از دستورات خداست".

✅ در واقع مبارزه با هوای نفسی که "به خاطر اطاعت امر خدا" انجام بشه رو میگیم تقوا.

✔️ حالا ادب چیه؟ ادب زمینه اصلی تقوا محسوب خواهد شد.

? برای همین فرمودند که بچه از 7 تا 14 سالگی باید مودب بار بیاد تا بتونه از 14 سال به بعد که سن تکلیفش محسوب میشه تقوا رو رعایت کنه.

⭕️ پدر و مادری که فرزندانشون رو مودب بار نیارن از 14 سالگی به بعد اون بچه نمیتونه دین رو به درستی رعایت کنه.

? خصوصا اینکه اگه پدر و مادر در هفت سال دوم بچه ها رو صرفا از سر محبت به نماز خوندن وادار کنند به طور طبیعی قدرت مبارزه با نفس فرزندشون رو از بین میبرند و همین موجب میشه که همیشه در خوندن نماز کاهلی کنند...
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
3️⃣5️⃣


✅ قدرت ادب به حدی زیاد هست که در پادگان های نظامی جهان انقدر آیین نامه و آداب مختلف قرار میدن تا افراد تمرین ادب کنند و قوی بشن تا جایی که حتی جان خودشون رو هم برای وطن فدا کنند!

? در زمینه های دینی هم اگه کسی میخواد دینداری با ثبات و محکمی داشته باشه باید از ادب شروع کنه.

? فرزندی که 7 سال با ادب آشنا شده باشه و همه کاراش رو از سر ادب انجام بده انجام اعمال دینی براش بسیار ساده تر خواهد بود و در دین داری همیشه درگیر ابتدائیات نیست و خیلی سریع به مقامات بالاتر خواهد رسید.
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
4️⃣5️⃣


❇️ ادب موجب میشه که یک سرباز با رژه رفتن های فراوان و انواع تمرینات نظم و ادب هوای نفسش ضعیف بشه و سر بزنگاه "که قراره جون بده" راحت این کار رو انجام بده.

? در مبانی دینی شهادت در راه خدا ?? ثمره یک عمر مودب بودن انسان مومن هست.

درسته که همه جا وقتی صحبت از شهادت میشه مفاهیم عشق و عاشقی اون مطرح میشه ولی در واقع شهادت یعنی از سر ادب انسان جان خودش رو تقدیم پروردگار عالم کنه.

? این معنای زیبای شهادت هست و باید برای رسیدن به این مقام یک عمر مودبانه زندگی کرد...
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
6️⃣4️⃣



ادب و ملکات نفسانی

❇️ یکی از مسائلی که در مورد ادب باید بهش دقت بشه مقایسه بین #ادب و #اخلاق هست.

? معمولا وقتی از اخلاق صحبت میشه منظور، روحیات پایدار و با ثبات انسان هست.

?? روحیاتی که عموما برامده از "طبع و مزاج" انسان هاست و خیلی وقت ها واقعا در اختیار خود انسان هم نیست و فرد به طور طبیعی چنین خصوصیاتی رو داره.

در علم اخلاق مرسوم گفته میشه که شما باید سعی کنید فلان خصوصیات اخلاقی خوب رو داشته باشید و فلان خصوصیات اخلاقی رد رو نداشته باشید

? و اگه کسی به طور ژنتیکی اون خصوصیات اخلاقی خوب رو داشته باشه میگن پس آدم خوبیه و اگه فردی به طور مادرزادی برخی خصوصیات اخلاقی بد رو داشته باشه میگن ادم بدی هست.
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
7️⃣4️⃣


? اما واقعیت اینه که "برای خداوند متعال خوبی ها و بدی های ژنتیکی ارزشی" نداره و اون چیزی که نزد خداوند متعال ارزشمند هست "تلاش و سعی انسان برای ایجاد تغییر" هست.

✅ بنابراین انسان هیچ وقت نباید به خوبی هایی که به طور ژنتیکی در وجودش قرار داده شده اکتفا کنه و از بدی هایی که به طور ژنتیکی در وجودش هست ناراحت و ناامید بشه.

? قرآن کریم میفرماید: «لیس للانسان الا ما سعی».

یعنی فقط تلاش و مجاهدت انسان براش باقی میمونه نه ملکات اخلاقی حاصل از طبعش.

✔️ برای همین هست که قرآن کریم به طور مداوم انسان رو به داشتن #تقوا توصیه میکنه.

? تقوا در واقع اون تلاشی هست که انسان مومن برای مبارزه با بدی های درونی خودش میکنه....
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
8️⃣4️⃣


? با توجه به بحث طبایع و مزاج ها اگه بخوایم مبحث تقوا رو بازنگری کنیم میبینیم که بسیاری از اعمال و رفتار انسان ها صرفا به خاطر طبع و مزاجشون هست

و خوبی هایی که دارند عمدتا به خاطر تلاش و مجاهدت با هوای نفس نیست و برای همین ارزش چندانی نخواهند داشت

و همین طور هم بدی هایی که دارند به خاطر شرایط طبیعی اون هاست و برای همین خیلی هم قابل سرزنش نخواهند بود.

❇️ بنابراین اگه کسی به طور ژنتیکی مهربون باشه زیاد مهم نیست.

? مثلا ممکنه فردی دارای طبع و مزاج بلغم باشه و به همین دلیل نسبت به دیگران کاملا خوش برخورد و خنده رو باشه و خیال کنه به خاطر این اخلاق خوبش در روز قیامت خداوند اون رو خیلی تحویل میگیره در حالی که اینچنین نیست.
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
9️⃣4️⃣


? یا ممکنه شخصی به خاطر طبع یا مزاج صفراوی آدم تند مزاج و عصبی ?باشه اما از نظر خداوند متعال این عصبی بودن گناه محسوب نخواهد شد

?? چون خداوند خودش اجازه داده که این فرد با این طبع به دنیا بیاد و قطعا خود خدا هم کمبودهایی از این شخص رو که در اثر این طبع براش به وجود اومده، در دنیا و آخرت جبران خواهد کرد.

? به همین ترتیب هر کسی با هر طبع و مزاجی که به دنیا بیاد و عیب هایی رو به خاطر این طبع و مزاج داشته باشه خداوند در روز قیامت برای او جبران خواهد کرد....
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
9️⃣5️⃣



? گفته شد که خداوند متعال وقتی میخواد با انسان در زندگیش کار کنه طبع و مزاجش رو در نظر میگیره و در قیامت هم این موضوع کاملا محاسبه خواهد شد

?? البته هر انسانی که علم و توانایی این رو داره که با اجرای "برنامه اصلاح تغذیه" عیوب مزاجی خودش رو برطرف کنه باید این کار رو انجام بده و چنین شخصی اگه بر اثر کوتاهی در اصلاح تغذیه گناهی رو انجام بده در روز قیامت مقصر خواهد بود.

? مثلا کسی بر اثر غلبه صفرا دچار خشم و فحاشی میشه میتونه با خوردن برخی غذاها و مایعات سرد و تر خودش رو آروم کنه که اصلا دچار این درگیری ها نشه ولی اگه سهل انگاری کرد که دیگه طبیعتا مقصر هست.

✅ و سایر طبایع و مزاج ها هم هر عیب و ایرادی دارند باید در اسرع وقت برطرف کنند تا بتونن در مراحل بالاتری مورد امتحان قرار بگیرند..
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
0️⃣6️⃣


⭕️ مثلا ممکنه یه نفر ذاتا خسیس باشه برای همین خداوند برای اون شخص امتحاناتی رو فراهم میکنه که اون شخص برای پیروز شدن در این امتحانات ?? لازم هست که با این خصوصیت ذاتی خودش #مبارزه کنه.

? با اینکه طبق طبع و مزاج خشکی که داره به طور طبیعی باید خسیس باشه ولی انسان مومن انقدر به خودش سختی میده که هر طور شده به خاطر اطاعت از امر خدا اهل بخشندگی بشه تا رشد کنه.

✅ برای خداوند متعال این زحمتی که انسان مومن تحمل میکنه بسیار ارزشمند هست.

? انقدر این موضوع برای خدا ارزشمند هست که حاضر شده تمام انسان ها رو فقط برای همین موضوع خلق کنه.

? چون اگه میخواست انسان ها همگی فقط طبق طبع و مزاج خودشون عمل کنند فرشته ها و حیوانات بودند و دیگه نیازی به آفرینش انسان نبود...
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
1️⃣6️⃣


❇️ اگه خود ما هم بخوایم به این موضوع منطقی نگاه کنیم دقیقا به همین موضوع میرسیم.

واقعا اگه سیستم خلقت چیزی غیر از این بود نشان از بی عدالتی خدا بود.

? این خیلی مسخره هست اگه خداوند متعال به یه نفر مثلا خصلت ذاتی خساست رو بده و بعد روز قیامت اون رو به خاطر خساستی که داشته مجازات کنه!

? یا به یه نفر خصلت ذاتی خوش اخلاقی رو بده و بعد روز قیامت بخواد به خاطر این خوش اخلاقی به اون فرد جایزه بده!

? سیستم پاداش و جزای خداوند متعال به این شکل هست که به هر کسی بنا به مبارزه با نفس هایی که میکنه پاداش یا جزا میده و براش تعداد زیاد کار خوب و یا گناه مهم نیست.
 
استارتر
استارتر

Luna

Guest
2️⃣6️⃣


? مثلا اون آدم خسیس در مناجاتی که با خدا داره میگه خدایا من امروز طی مبارزه با هوای نفسم کلی تلاش کردم تا هزار تومن صدقه بدم!

✔️ خدا هم میفرماید آفرین! پس منم به تو هزار تا جایزه میدم! من دیدم که چقدر بهت سخت گذشت اما به خاطر امر من این کار رو کردی.

☢️ در همین حین ممکنه یه نفر دو میلیون تومن صدقه بده ولی خداوند متعال میفرماید:

نه! من به این کار تو اصلا ثواب نمیدم! چون من تو رو ذاتا اهل بخشش و کمک به دیگران آفریدم و تو رو ثروتمند ترین آدم شهر قرار دادم اما تو حتی بر خلاف اینکه اهل "سخاوت" هستی عمل کردی و "این مبلغ کم" رو به نیازمند بخشیدی!

? تو طی این عملی که انجام دادی اصلا هیچ فشاری به هوای نفس خودت هم نیاوردی پس تو لایق هیچ پاداشی نیستی!

تو باید ده میلیون میدادی که تازه به اندازه طبعت بود اما خیلی کمتر دادی...
 

بالا