آیا بعد از رضایت در کلانتری میتوان دوباره شکایت کرد

آیلا

عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم

آیا بعد از رضایت در کلانتری میتوان دوباره شکایت کرد روش کار چگونه است

از آنجا که در پرونده های کیفری، شاکی در مرحله اول برای اعلام شکایت خود باید به کلانتری مراجعه کند، یکی از مسائلی که در بحث شکایت در کلانتری وجود دارد، بحث رضایت شاکی در کلانتری یا دادسرا و دادگاه است. در مورد بحث رضایت شاکی از متهم، مسائلی وجود دارد که برای مردم مبهم است.

به عنوان مثال، سوالاتی مانند اینکه آیا شاکی می تواند بدون قید و شرط در کلانتری، رضایت خود را برای عدم پیگیری متهم اعلام کند و یا اینکه در صورت رضایت بی قید و شرط، شاکی می تواند بعد از گذشت مدتی دوباره از متهم شکایت کند؟

جهت روشن شدن موضوع و پاسخ به این سوالات، گروه وکلای حامیان عدالت، در ادامه این مطلب، به موضوع رضایت بی قید و شرط در کلانتری و اعتبار این رضایت از سوی شاکی، توضیحات لازم را ارائه می دهد.

شرایط رضایت و گذشت شاکی
عناوین اصلی این مقاله :
شرایط رضایت و گذشت شاکی
اعتبار رضایت بی قید و شرط در کلانتری
امکان شکایت مجدد شاکی بعد از اعلام رضایت
ضرورت اخذ وکیل برای شکایت و اعلام رضایت
اعلام رضایت شاکی به معنای درخواست او برای بخشش مشتکی عنه و انصراف از ادامه رسیدگی به پرونده است.

لازم به ذکر است رضایت شاکی در صورتی موجب منع تعقیب و توقف رسیدگی به پرونده متهم می شود که جرم مورد نظر از جرائم قابل گذشت باشد، گذشت در جرائم غیرقابل گذشت، با توجه به وجود مدعی العموم، باعث مختومه شدن پرونده نمی شود و تنها می تواند موجب تخفیف در مجازات متهم شود.

رضایت و گذشت شاکی در کلانتری

قانونگذار، با توجه به آثار رضایت بر رسیدگی به پرونده و سرنوشت مجرم، شرایط خاصی برای رضایت تعیین شده است. بر اساس ماده ۱۰۱ قانون مجازات اسلامی: گذشت باید منجز باشد و به گذشت مشروط و معلق در صورتی ترتیب اثر داده می شود که آن شرط یا معلق علیه تحقق یافته باشد. همچنین عدول (برگشت) از گذشت، مسموع (پذیرفته) نیست.

در تبصره این ماده آمده است که: گذشت مشروط یا معلق مانع تعقیب، رسیدگی و صدور حکم نیست، ولی اجرای مجازات در جرائم قابل گذشت منوط به عدم تحقق شرط یا معلق علیه است. در این صورت، محکوم علیه با قرار تأمین مناسب آزاد می شود.

طبق ماده بعدی، یعنی ماده ۱۰۲ قانون مجازات نیز، در صورتی که متضررین از جرم، متعدد باشند یعنی چند شاکی وجود داشته باشد، تعقیب جزائی با شکایت هریک از متضررین شروع می شود ولی موقوفی تعقیب، رسیدگی و اجرای مجازات موکول و منوط به گذشت تمام کسانی است که شکایت کرده اند.

پس اگر متهم یک شاکی داشته باشد با رضایت او، پرونده بسته می شود اما اگر چندین شاکی داشته باشد، همه شکات باید رضایت خود را اعلام کنند تا پرونده مختومه شود و کم شدن تعداد شاکی ها تنها می تواند در کاهش مجازات موثر باشد، اما برای تبرئه مجرم نیاز به رضایت همه آن ها است.

طبق تبصره این ماده، حق گذشت، به وراث قانونی متضرر از جرم، منتقل می شود و در صورت گذشت همه وراث حسب مورد، تعقیب، رسیدگی یا اجرای مجازات موقوف می شود. بنابراین، طبق آنچه بیان شد، اعلام رضایت و گذشت شاکی یا شکات، شرایط خاص خود را دارد که باید رعایت شود، و هر نوع رضایت و گذشتی از سوی مراجع قانونی قابل پذیرش نیست.

رضایت بی قید و شرط در کلانتری
اعتبار رضایت بی قید و شرط در کلانتری
بعد از آن که شاکی در کلانتری تصمیم می گیرد که رضایت بی قید و شرط خود را در مورد مشتکی عنه اعلام کند، باید بداند که این رضایت از نظر قانونی کاملا معتبر است و همانطور که در م 101 ق.م.ا نیز بیان شده است، دیگر امکان برگشت از رضایت و شکایت مجدد برای او وجود ندارد، مگر در مواردی مانند تصادفات که نوع آسیب و صدمه وارده به نحوی باشد که بعدا اثرات خود را نشان دهد، تنها در این صورت امکان شکایت بعد از رضایت از سوی شاکی وجود دارد.

امکان شکایت مجدد شاکی بعد از اعلام رضایت
همانطور که بیان شد، امکان شکایت بعد از اعلام رضایت با توجه به شرایط پرونده، مشخص می شود. لذا در مورد این مساله که آیا شاکی می تواند شکایت خود را بعد از رضایت، مجددا پیگیری نماید یا خیر، باید گفت، همانطور که بیان شد امکان شکایت بعد از رضایت وجود ندارد، مگر در موارد خاص و استثنائی.

به طور کلی، اصل بر این است که شاکی بعد از اعلام رضایت، نمی تواند رضایت خود را پس بگیرد.، زیرا قانون صراحتا بیان کرده که عدول از گذشت و رضایت، مسموع نیست.



بنابراین رضایت در جرائم قابل گذشت، نزد ضابطین قضائی، معتبر، غیرقابل عدول و موجب مختومه شدن پرونده است و دادسرا بر این اساس، قرار موقوفی تعقیب را صادر می کند. لازم به ذکر است که رضایت در کلانتری و اعلام گذشت شاکی در مقابل مسئول پرونده یا مأمورین کلانتری، کاملا معتبر است.

وکیل برای شکایت و اعلام رضایت
ضرورت اخذ وکیل برای شکایت و اعلام رضایت
با توجه به حساسیت پرونده های کیفری و جزئیاتی که باید در مراحل مختلف رسیدگی به پرونده رعایت شود، توصیه می شود هر کسی که به نوعی درگیر دعاوی کیفری است، پیش از اقدام به شکایت و یا تصمیم به رضایت از طرف مقابل خود، ابتدا با وکیل با تجربه و متخصص در امور کیفری مشورت کند و یا برای اینکه آرامش خاطر بیشتری داشته باشد، پرونده خود را به وکیل کیفری بسپارد، تا بعد از گذشت زمان، از شکایت یا رضایت خود پشیمان نشود و با راهنمایی وکیل مسلط به امور حقوقی، از عواقب کار خود به طور کامل مطلع شود.

 

بالا