آنژیوپلاستی یا استنت گذاری قلب چیست؟

  • شروع کننده موضوع sepiar
  • تاریخ شروع

sepiar

Guest
آنژیوپلاستی کرونری که مداخله ی پوستی کرونری نیز نامیده می شود روشی است که برای باز کردن شریان های مسدود شده ی قلب به کار می رود.


آنژیوپلاستی یا استنت گذاری چیست؟​

به طور کل دو اصطلاح در مورد اقدامات تشخیصی انچام شده در عروق کرونری وجود دارد. آنژیوگرافی به حالتی اطلاق می شود که پزشک با ابزار مخصوص به مشاهده ی عروق قلب شما می پردازد. به عبارت دیگر آنژیوگرافی روشی تشخیصی است و در این روش هیچ گرفتگی باز نمی شود. اما آنژیوپلاستی به حالتی اطلاق می شود که پزشک با روش های مخصوص از جمله تعبیه ی استنت یا بالن زدن، گرفتگی عروق شما را باز می کند. در واقع آنژیوپلاستی روشی است که در آن با تعبیه ی استنت برای بیماران نیازمند، مداخله ی عروقی صورت می گیرد.

مراقبت ها و داروهای بعد از آنژیوگرافی؟​

مهم ترین مراقبت پس از تعبیه ی استنت در افرادی که آنژیوپلاستی می شوند، مصرف منظم و به موقع داروهای تجویز شده به خصوص آسپرین و قرص پلاویکس می باشد. این دو دارو مگر با نظر پزشک معالج در هیچ حالتی نباید قطع شوند. هم چنین داروهای کاهنده ی چربی نظیر آتورواستاتین یا روزواستاتین نیز باید استفاده شوند. در مورد فعالیت فیزیکی پس از تعبیه ی استنت، بهتر است از متخصص قلب خود سوال کنید ولی معمولا نه تنها منعی برای فعالیت فیزیکی وجود ندارد بلکه توصیه می شود بیماران حتما پیاده روی روزانه در حد ۳۰ دقیقه را داشته باشند.


استنت قلب چند سال کار میکند؟​

در مورد طول عمر استنت های قلبی باید بدانیم که این استنت ها از موادی ساخته می شوند که در صورتی که بیمار داروی خود را به طور منظم استفاده کند و توصیه های پزشکی را رعایت کند مادام العمر در بدن باقی می مانند. به عبارت دیگر نیازی به تعویض استنت یا جایگزینی آن بعد از یک دوره ی زمانی مشخص نمی باشد. البته همه ی اینها در صورتی است که فرد دچار گرفتگی مجدد عروق داخل استنت نشود زیرا در این حالت نیاز است تا مجددا گرفتگی رفع شود


تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی​

در آنژیوگرافی متخصص قلب یک کاتتر را از طریق کشاله ران و یا دست به سمت عروق قلب شما می فرستد. حال یک لوله پلاستیکی کوچک، داخل شریان شما قرار داده می شود که کاتتر از داخل آن عبور کرده و به سمت قلب هدایت می شود. پزشک از طریق آنژیوگرافی وضعیت گرفتگی رگ های شما را بررسی می کند.

در آنژیوپلاستی همین عمل انجام می شود با این تفاوت که دکتر قلب بعد از بررسی شرایط رگ های قلب شما، در صورت نیاز یک بالن را به سمت رگ های بسته ارسال و آن را باد می کند تا گرفتگی برطرف شده و جریان خون بتواند به خوبی در میان رگ ها عبور کند.
ادامه :
 

بالا